صندوق پژوهش و نوآوری در کردستان راه‌اندازی می‌شود

رئیس پارک علم و فناوری استان کردستان ضمن اشاره به ایجاد دو کانون شکوفایی و خلاقیت و نوآوری، از راه‌اندازی صندوق پژوهش و نوآوری در استان خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین کردستان، خالد سعیدی پیش از ظهر امروز در نشستی خبری با اصحاب رسانه، گفت: پارک علم فناوری استان کردستان از آبان‌ماه سال 92 کار خود را به صورت رسمی در استان آغاز و در حال حاضر جایگاه خوبی در سطح کشور برای ایجاد کرده است.

رئیس پارک علم و فناوری کردستان با بیان اینکه 19 پرسنل ستادی سه مامور به خدمت در پارک علم و فناوری استان مشغول به خدمت هستند، خاطرنشان کرد: تاکنون یک‌هزار 620 مترمربع زمین برای پارک علم و فناوری از طریق دانشگاه پیام‌نور، فنی و حرفه‌ای و جهاد دانشگاهی در استان تملک شده است.

وی با اشاره به وجود 2 مرکز رشد در استان، گفت: سیاست ما در کردستان مثل پارک‌های دیگر که اقدام به ایجاد پارک‌های اقماری می‌کنند نیست و اولویت مهم ما در این حوزه شناسایی ظرفیت‌ها است.

سعیدی از راه‌‌اندازی و فعالیت دو کانون شکوفایی و خلاقیت و نوآوری با همکاری آموزش و پرورش در استان خبر داد و اظهار کرد: این دو کانون در شهرستان‌های دیواندره و سنندج راه‌اندازی شده که باید از حمایت‌های ویژه آموزش و پرورش تقدیر کرد.

رئیس پارک علم و فناوری کردستان تصریح کرد: حمایت از دانش‌آموزان خلاق و نوآور در هر رشته‌ و گروهی به ویژه تربیت راه‌یافتگان به جشنواره‌های خوارزمی از مهم‌ترین رسالت‌های این کانون‌ها در سطح استان است.

وی از عضویت پارک علم و فناوری استان در چندین کارگروه استانی و کشوری خبر داد و بیان داشت: همکاری با سایر دستگاه‌ها و ادارات در راستای پیشبرد اهداف از دیگر اولویت‌های مورد توجه پارک علم و فناوری استان است که در این راستا تفاهم‌نامه‌های مختلفی منعقد شده است.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم در راستای راه‌اندازی استارتاپ خدمات شهری را در دستور کار قرار داده‌ایم که مقدمات اولیه کار انجام شده و به زودی با شهرداری وارد مذاکره خواهیم شد.

سعیدی از انجام کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی در زمینه آی‌سی‌تی توسط پارک علم و فناوری استان خبر داد و گفت: در کل 40 فقره قرارداد تحقیقاتی منعقد شده است که اکثرا سفارشی است.

به گفته رئیس پارک علم و فناوری کردستان، در طول مدت فعالیت پارک تاکنون 9 مقاله در مجلات، همایش‌ها و جشنواره‌های مختلف ملی و دو مقاله علمی نیز به کنفرانس‌های بین‌المللی راه یافته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 250 شرکت و فرد متقاضی عضویت در پارک علم و فناوری هستند، تصریح کرد: 95 نفر از این تعداد تائید و 50 نفر نیز فرایند ارزیابی را برای دریافت تائید طی می‌کنند.

سعیدی اظهار کرد: ما از مالکیت معنوی ایده حفاظت می‌کنیم و کار داوری این ایده‌ها و طرح‌ها را تعدادی از کارشناسان داخل و خارج استان انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه از طرح‌هایی که 100 درصد مالکیت آن شخص متقاضی باشد، حمایت می‌کنیم، افزود: هر طرح و ایده‌ای که احساس کنیم مالکیت آن مشکوک است را مسکوت می‌کنیم و حتی جرائم هزینه‌هایی را که صرف حمایت از آن طرح شده از شخص خواهیم گرفت.

سعیدی خاطرنشان کرد: در طول فعالیت پارک علم و فناوری استان تا کنون 30 واحد از پیش رشد به مرحله رشد ارتقا یافته‌اند و صلاحیت 25 شرکت دانش‌بنیان از طریق کارگروه تائید شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 12 شرکت پارکی در استان فعال است، افزود: این شرکت‌ها بستر اشتغال‌زایی برای 240 نفر به صورت ثابت و 186 نفر پاره وقت را فراهم کرده است.

به گفته رئیس پارک علم و فناوری کردستان، از طریق پارک علم و فناوری یک‌ میلیارد و 200 میلیون تومان به این افراد و شرکت‌ها کمک شده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ایجاد صنایع مادر با شرکت‌های دانش‌بنیان لازم و ملزوم همدیگر هستند، تصریح کرد: اگر شرکت‌های مادر در استان ایجاد می‌شد و توسعه می‌یافت، اشتغال‌زایی بیشتری در قالب شرکت‌های کوچک صورت می‌گرفت.

سعیدی اظهار کرد: گردش مالی این شرکت‌ها 15 میلیارد تومان بوده است که بیشترین درصد آنها مربوط به شرکت‌های فعال در حوزه فضای مجازی است.

وی با بیان اینکه سعی داریم بستری را فراهم کنیم که ممیزی شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق پارک علم و فناوری انجام شود، افزود: مشوق‌هایی نیز برای حرکت به این سمت در نظر گرفته شده است.

وی همچنین از راه‌اندازی صندوق پژوهش و نوآوری در استان خبر داد و اظهار کرد: سرمایه اولیه این صندوق 3 میلیارد تومان است که با توجه به مشکلاتی که وجود دارد پیشنهاد ما راه‌اندازی این صندوق با سرمایه اولیه یک میلیارد تومان است.

به گفته رئیس پارک علم و فناوری کردستان، اقدامات لازم برای راه‌اندازی این صندوق با این سرمایه در استان انجام شده که 55 درصد آورده از بخش خصوصی و 45 درصد از طریق دانشگاه‌ها و دستگاه‌های دولتی تامین می‌شود.

وی در پایان افزود: برنامه اصلی ما این است که تا سال 1404 یک درصد از درآمد ناخالص استان از طریق پارک‌ علم و فناوری تامین شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =