جانشین «سایوز» روسیه، 3.5 برابر ارزان‌تر از «دراگون» ناسا

ایسنا نوشت: روسیه قصد دارد نسل جدید فضاپیمای سرنشین‌داری که جانشین خانواده سایوز خواهد شد را با هزینه‌ای 3.5 برابر کمتر از «دراگون» ناسا بسازد.

این فضاپیما به رقابت با فضاپیمای سرنشین‌دار دراگون دو خواهد پرداخت که در حال حاضر توسط شرکت اسپیس‌ایکس آمریکا در حال ساخت است.

بر اساس بودجه جدیدی که توسط سازمان فضایی روسیه از دولت درخواست شده، ساخت فضاپیمای سرنشین‌دار قابل استفاده مجدد "فدراسیون" (Federation) هزینه‌ای بالغ بر 58 میلیارد روبل (734 میلیون دلار) طی شش سال آینده خواهد داشت.

مبلغ درخواستی 3.5 برابر کمتر از بودجه ناسا برای ساخت خودروی انتقال‌دهنده دراگون دو شرکت اسپیس‌ایکس است که 2.6 میلیارد دلار در سال 2014 به خود اختصاص داد. در واقع، تحقیق و بودجه توسعه جدید هشت میلیارد روبل (101 میلیون دلار) کمتر از میزان برنامه‌ریزی شده سال قبل است.

فدراسیون که پیش از این "سیستم حمل‌و‌نقل سرنشین‌دار آینده‌نگر" ( PPTS ) نام داشت، قرار است تا سال 2021 تکمیل شود. نخستین پرتاب آن به ایستگاه فضایی بین‌المللی چه در حالت سرنشین‌دار و چه بدون سرنشین آن برای سال 2023 برنامه‌ریزی شده است.

فضاپیمای فدراسیون توسط شرکت موشک و فضای Energiya ساخته شده و برای انتقال انسان و محموله به ماه و مدار پایین طراحی شده است.

یک موشک کلاس سنگین Angara-A5V برای انتقال این فضاپیما به مدار استفاده خواهد شد. فدراسیون پس از تکمیل می‌تواند تا چهار سرنشین با خود به فضا برده و برای 30 روز بطور خودکار کار کند. همچنین این فضاپیما تا یکسال می‌تواند به ایستگاه فضایی ارسال شود.

سازمان فضایی روسیه در درخواست خود برای بودجه جدید در برنامه فضایی فدرال تا سال 2025 همچنین پیش‌بینی کرده که این فضاپیما قادر خواهد بود در سال 2024-2025 به ماه ارسال شود و اولین پرواز واقعی آن به ماه برای بعد از سال 2025 برنامه‌ریزی شده است.

سازمان فضایی روسیه امیدوار است بودجه جدید در ماه مارس امسال توسط دولت تایید شود.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    11 4
    خیلی از بچه های هوا و فضا می دونن همون طور که برنده واقعی تو هوا امریکاست، برنده واقعی تو فضا روسیه است. به خصوص وقتی صحبت صرفه و هزینه می شه. اگرچه رسانه ها خیلی تو نمایش این تصویر انصاف به خرج نمی دن. علاوه بر این نگاه ها جدیدا به سمت هند و چین چرخیده. برزیل و ایران هم از شانس های آینده صنایع فضایی محسوب می شوند.
    • بی نام A1 ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
      1 0
      دقیقا کدوم نوآوری؟ در ۳۰ سال اخیر پیشرفته ترین دست آورد بشر در فضا ایستگاه فضایی بین المللیمیر ۲ بوده که تمام بلوکهای اصلی آن در روسیه ساخته شده و با پروتون روسی پرتاب شده و در کارالیف روسیه کنترل میشه و تردد با اون هم با سایوزهای روسی انجام میشه. . در ۲۰ اخیر هم تمام کاوشهای اصلی فضایی ناسا به لطف موتورهای موشکی و سیستمهای خریداری شده از روسیه بوده و امیدوارند تا ۲۰۲۲ جایگزین اون رو بسازند. اگرهم کارهای تبلیعاتی و نمایشی مثل فرود بر سطح مریخ یا زهره براتون ملاکه شوروی در دهه هفتاد میلادی همه این کارها رو انجام داده و بعد از اون بر روی ایستگاه های فضایی سرنشین دار تمرکز کردند چیزی که هیچ وقت آمریکا به اون نرسید
  • بی نام A1 ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    1 0
    ولی همچنان مهمترین کشفیات فضایی توسط ناسا صورت میگیرد.