نگاه نمایندگان به سفر اروپایی روحانی/ از مخالف خوانی دلواپسان تا دفاع تمام قد باهنر

اظهارنظرها درباره سفر اروپایی رئیس جمهور در بهارستان در مجموع موافقت اکثریت مجلس با این سفر را نشان می دهد وکسانی که درصدد مخالفت با این سفر و دستاوردهای آن برآمدند، همان دلواپسان هستند که در مجلس نهم در اقلیت قرار دارند.

عبدالله احمدی: درحالی ‌که سفر اروپایی رئیس‌جمهوری به دوکشور ایتالیا و فرانسه بازتاب بسیاری در رسانه‌های دنیا داشته و اکثر کارشناسان ازجمله خود محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان، آن را مانور قدرت دیپلماسی خوانده‌اند اما برخی مخالفان در موضع‌گیری‌ها و اظهاراتی متفاوت این سفر و تصمیمات اتخاذ شده در آن را تلاش دولت برای وابستگی کشور به غرب عنوان کرده‌اند.

در صورتی که موافقان معتقدند لازمه اقدامات دولت، تحرکات دیپلماتیک است و از فضای پسابرجام باید استفاده کرد، اما مخالفان، دولت را متهم می‌کنند که کشور را به سمت وابستگی به غرب می‌برد.

در جدول زیر نظرات نمایندگان مجلس درباره این سفر و قراردادهای منعقد شده در آن را بخوانید:

نام / سمت نماینده مجلس

موضع گیری

اظهارنظر

 

 

محمدرضا باهنر

نائب رئیس دوم مجلس

 موافق

ما در برخی سال‌ها حدود 200 میلیارد دلار خرید و فروش اجناس و کالا داشتیم؛ در ناوگان هوایی کشور تعداد زیادی از هواپیماها زمین‌گیر بوده و باید این ناوگان نوسازی شود؛ از طرف دیگر این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که دولت ما خود اقدام به خرید هواپیما نمی‌کند و هواپیمادار نیست و نباید هم باشد. از این‌رو دولت توسط سازمان هواپیمایی کشوری این ناوگان را مدیریت می‌کند و ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی هستند که اقدام به خرید هواپیماهای جدید می‌کنند. زمانی که دولت به کشور مربوطه رفته، به همراه خود صدها شرکت و نیروهای بخش خصوصی را نیز با خود برده است و آنها اقدام به خرید هواپیما کرده‌اند.

 

 

علاء الدین بروجردی

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

 

 

 

موافق

در سفرهای اخیر دولت به کشورهای اروپایی قراردادهای خرید هواپیما منعقد شده است که برخی‌ نسبت به آن انتقاد می‌کنند در حالی که ناوگان هوایی ما به دلیل فرسوده بودن بارها دچار سانحه شده و به همین دلیل وزیر مربوطه را بازخواست می‌کنیم و ما باید بپذیریم که در حال حاضر نمی‌توانیم هواپیما تولید کنیم و باید برای رفاه حال شهروندان که در طول سال با همین هواپیماها به مسافرت‌های زیارتی و سیاحتی می‌روند تلاش کرد.در عین حال باید جلوی نفوذ در کشور را گرفت و آن را مدیریت و دارایی‌های کشور را باید در چرخه درست هزینه کرد.

 

 

جواد جهانگیرزاده

قائم مقام مرکز پژوهش ها

موافق

باید از هر امری که منجر به رشد و شکوفایی کشور می‌شود استقبال کنیم؛ البته هم دولت و هم مجلس باید در نظر داشته باشند که مفاد و دستوارت رهبری را در مورد اجرایی شدن برجام مدنظر قرار دهند.رفع و رجوع مشکلات عمومی مردم سرلوحه کار است؛ زیرا کشور به تحول در حوزه اقتصاد نیاز دارد و هر امری که بتواند اعتماد عمومی را ارتقا دهد و میزان رفاه شهروندان را گسترش دهد باید مورد توجه باشد. ارتقاء پیشرفت کشور امر دور از دسترسی نیست،جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه می‌تواند به درخشان‌ترین وضعیت اقتصادی برسد اکنون امکان توسعه روابط جهانی پیش روی دولت است و انتقادت نباید تا جایی پیش برود که به هجمه و حمله علیه دولت منجر شود.

 

حجت الاسلام احمد سالک

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس

 

مخالف

آقای رئیس جمهور! باید همانطور که با سیاست های شیطان بزرگ که تلاش می کند ایران اسلامی را در سطح جهانی منزوی کند مقابله کرد، باید برنامه مدون و مشخصی برای برون رفت از رکود اقتصادی نیز تعریف کرد، بنابراین باید مواظب باشید که با اقدامات خود در کشورهای ایتالیا و فرانسه شغل ایجاد نکنید و در مقابل بیکاری در ایران دامن زده شود.

 

 

 

رمضان علی سبحانی فر

عضو کمیسیون صنایع

موافق

اگر این است که مخالفان دولت می گویند خرید هواپیما از فرانسه برای فرانسوی ها اشتغال ایجاد می کند به این معناست که ما نباید دیگر هیچ هواپیمایی خریداری کنیم چون اشتغال ما از بین می ورد! اینگونه نیست بلکه خود این قراردادها زیر ساختی برای اشتغال زایی در کشور ایجاد می کند چون شرایط سرمایه  گذاری  وگردشگری را فراهم می کند. از سوی دیگر به بخش خدمات نیز کمک خواهد کرد چراکه در حال حاضر بیشترین شغل ها در بخش خدمات است. لذا تنها بحث ساخت و تولید نیست که اشتغالزایی دارد بلکه این قراردادها بستر و زمینه ای برای اشتغال زایی بیشتر است.

ضمن اینکه ناوگان هوایی کشور فرسوده است و امنیت و جان انسان ها به خطر افتاده است و به آن هایی که می گویند خرید این هواپیما اولویت نداشته می گوییم مگر جان انسان ها برای شما اولویت ندارد؟! ما نمی توانیم نسبت به جان افراد بی توجه باشیم.

 

 

نماینده منتسب به جبهه پایداری

عضو کمیسیون اصل نود

مخالف

آیا اولویت اول مردم ما خرید 100 فروند هواپیما از فرانسه است؟ آیا ما باید در این شرایط که مردم دچار مشکل هستند، چند میلیارد دلار پول برای خرید هواپیما بدهیم؟ و آن هم هواپیماهای فرست‌کلاس و بیزینس! با وجود صراحت قانونی مبنی بر ورود مجلس به قراردادها و تصویب آنها، پس کی و کجا مجلس باید وارد این مسائل و قضایا شود؟ نکند در برجام یک بند محرمانه و مخفی آمده که هر چه پول‌های بلوکه شده ما در کشوری آزاد می‌شود، همان کشور باید بگوید که ما چه بخریم و پول‌های خود را چگونه هزینه کنیم!

 

 

موسی الرضا ثروتی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه

موافق

سفر روسای جمهور به کشورها و برقراری ارتباط با آنها و تلاش برای فعالیت‌های اقتصادی کاری بسیار ارزشمند است.اینگونه سفرها و انعقاد قراردادهای تجاری بین کشورهای مختلف اثرات مثبت و سازنده‌ای برای کشورهای متقابل دارد و اگر ما بتوانیم سرمایه‌گذاری، انتقال تکنولوژی و تولید را در داخل کشور در کنار این سفرهای تجاری بالا ببریم کار بسیار شایسته‌‌ای را انجام داده‌ایم. البته نباید بگذاریم کشور به مرکز صادرات کالاهای کشورهای اروپایی تبدیل شود، بلکه باید برنامه‌ها به سمت سرمایه‌گذاری در کشور پیش رود و موجب اشتغال و تولید شود.

 

 

 

حسین سبحانی نیا

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

موافق

سفر رییس جمهور به اروپا حرکتی مثبت و آغاز و طلیعه خوبی پس از اجرای برجام است و امیدواریم آثار عملی داشته باشد.امیدواریم این گونه سفرها نتایج عملی هم در حوزه اقتصادی و هم سیاسی برای کشور داشته باشد و روز به روز شاهد رونق و شکوفایی و سرمایه گذاری در کشور باشیم. دیپلماسی دولت یازدهم را خوب ارزیابی می کنم  و یکی از اهداف آقای روحانی پیش از ریاست جمهوری که در شعارهای انتخابی وی نیز مطرح شد توسعه روابط با سایر کشورها بود که خوشبختانه در این زمینه وی گام های عملی برداشته است و این وعده را به خوبی محقق کرده است.امیدواریم دولت یازدهم از این فرصت پسابرجام به خوبی استفاده کند زیرا افکار عمومی در داخل کشور نیز منتظر چنین اقداماتی هستند.

 

 

عباسعلی منصوری آرانی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

موافق

مهمترین پیام این سفر این است که جمهوری اسلامی ایران در سایه اقتدار و توانایی‌اش می‌تواند در صحنه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای ایفای نقش کند و علیرغم تمامی تهدیدها توانسته با عزت در جایگاهش قرار گیرد.هر سفری در شاخه‌های اقتصادی، سیاسی، ‌اجتماعی و فرهنگی معنادار می‌شود که از این رو باید بتوان این اشتراکات را با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی از حیث نیروی انسانی و منابع و قرار گرفتن کشورمان در منطقه خاص ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک مورد توجه قرار داد. به عبارت دیگر باید همواره در ارتباطات با کشورهای خارجی مراقب باشیم که توجه و نگاهمان به تولید داخلی باشد. این گونه سفرها منتهی به صادرات، ورود گردشگران بیشتر و حل معضلات منطقه‌ای می شود که می‌تواند آثار مثبت بسیار زیادی داشته باشد.

 

حسین گروسی

عضو کمیسیون صنایع

موافق

اگر در فکر تبدیل ایران به سرزمین تولید و صادرات و به وجود آمدن فرصت‌های شغلی برای جوانان هستیم باید سرمایه ‌گذاری در زیرساخت‌های اقتصادی به ویژه توسعه زیرساخت‌های ریلی، هوایی و جاده‌ای با سرعت بیش‌تری انجام شود. توسعه مسیرهای هوایی در گرو همکاری کشورهای تولیدکننده هواپیما و سیستم‌های ناوبری است.با توجه به فرسودگی ناوگان هوایی کشور بسیار ضروری است که هم‌زمان با اجرای برجام خرید هواپیما و سیستم‌های ناوبری از کشورهای صاحب نام با سرعت در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

 

موید حسینی صدر

عضو کمیسیون صنایع

موافق

انتظار است با فضای به وجود آمده پس از اجرای برجام، سیستم‌های ناوبری و هواپیماهای کشورنوسازی شود. میانگین سن هواپیماهای ایران حداقل 25 سال است. این مسئله باعث شده با وجود تقاضای مردم برای مسافرت با هواپیما، خدمات هوایی ایرلاین‌ها فاقد استانداردهای لازم باشد و مسافران شاهد تاخیرهای طولانی در پروازها باشند. اگر کل هواپیماهای موجود خود را بفروشیم و دو فروند هواپیمای «ای 380» بخریم، کارایی‌اش بسیار بیشتر از ناوگان موجود است.

 

 

مسعود میرکاظمی

عضو کمیسیون انرژی

مخالف

دولت باید به این نکته توجه داشته باشد که انتقاد به مسائلی مانند خرید هواپیما و پسابرجام را مورد توجه قرار دهد.در مورد هواپیما باید گفت، هواپیما خوب است که خریداری شود ولی آیا اولویت کشور خرید هواپیما است؟ در حال حاضر مشکلاتی در صنعت وجود دارد که گاهی واحدهای صنعتی کشور برای یک میلیون دلار یا یک میلیارد تومان گیر هستند و اگر نقدینگی آنها تامین شود می‌توانند به حیات خود ادامه دهند.

به نظر می‌رسد این نوع هزینه کردن (همانند خرید هواپیما) هرچند ممکن است بگوییم تامین منابع از طرف مقابل است ولی خوب بود این منابع را به عنوان مثال در پارس جنوبی یا میدان‌های مشترک که در فاصله‌های بسیار کوتاهی هم بازگشت ارز آن ممکن است و هم یک درآمد بیش از 50 سال را به ارمغان می‌آورد،‌ هزینه کرد.

 

 

 

سید باقر حسینی

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

موافق

سفر رئیس جمهور به اروپا سفر بسیار خوبی بود و ما باید پس از برجام تلاش کنیم روابط خود را با دنیا گسترش دهیم.باید توجه داشته باشیم که محور همه شرارت ها علیه جمهوری اسلامی، آمریکا و رژیم صهیونیستی است از این رو باید تلاش کنیم دیگر کشورها را از آن ها جدا کنیم چراکه هرچه ما میدان توسعه رابطه با کشورهای اروپایی را خالی کنیم، آمریکا این میدان را پرخواهد کرد. آنچه باید در راستای گسترش روابط مدنظر قرار بگیرد این است که باید محاسبات اقتصادی خود را مد نظر داشته باشیم به این معنا که وقتی می توانیم از فرانسه هواپیمای با کیفیتی بهتر و قیمت مناسب تر وارد کنیم قطعا نباید سراغ کشورهای دیگر برویم.

 

 

علیرضا زاکانی

عضو کمیسیون اصل نود

مخالف

سفرهای متعدد خارجی‌ها به ایران و مسئولین ایرانی به اروپا برای تلقین معجزه بودن برجام انجام می‌شوند در حالی که صحبت از هزینه‌های برجام نمی‌شود بلکه سخن از دریافت‌هاست که آن‌ها هم حداقلی‌ هستند.اروپا به ایران به چشم مصرف‌کننده‌ای پر ولع نگاه می‌کند که برای تامین آینده اقتصادی‌شان گزینه مناسبی است بنا‌بر‌این غرب به به دنبال حل مشکل تورم و سایر معضلات اقتصادی ما نیست چون 37 سال است که جلوی جهان‌خواری‌شان را گرفته‌ایم.

 

 

قاسم احمدی لاشکی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات

موافق

اضافه شدن ۱۱۴ ایرباس به ناوگان هوایی کشور کار کوچکی نیست، در حالی که از ۴۰۰ و اندی هواپیمای کشور بیش از ۱۰۰ هواپیما زمینگیر است. با اجرایی شدن برجام به لطف خدا و هدایت رهبری به جاهای خوبی رسیدیم و باید در این خصوص از دولت تدبیر و امید و شخص دکتر ظریف قدردانی کرد. گسترش روابط خارجی بین ایران و کشورهای مختلف به ویژه اروپا فصلی نو در مناسبات سیاسی و اقتصادی کشور بعد از برجام است و افزایش این مراودات بازارهای نویی برای ایران ایجاد می‌کند و انتخاب ما را نیز بیشتر خواهد کرد.

 

 

غلامرضا تاج گردون

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه

موافق

حُسن سفر رئیس جمهور به اروپا همراهی ایشان با بخش خصوصی است و همین اینکه بخش بازرگانی و اقتصادی نیز رئیس جمهور را در این سفر همراهی می‌کنند از نکات مثبت این سفر است.بعد از رفع تحریم‌ها و سفر مقامات اروپایی به ایران سفر رئیس جمهور ایران به اروپا نیز پاسخ متقابلی به مراودات ایران با کشورهای اروپایی است و فصل جدیدی در مناسبات اقتصادی ایران و اروپا رقم می زند.مهمترین فاکتور برجام برداشته شدن تحریم‌ها و برقراری ارتباطات گسترده بین ایران و کشورهای دنیا است. ما شاهد این بودیم که وقتی چین دید دروازه‌های اروپا برای مذاکرات و مراودات با ایران باز است انگیزه بیشتری پیدا کرد که با ایران مذاکره کند و مراودات اقتصادی خود را با جمهوری اسلامی ایران افزایش دهد.

 

 

اسماعیل جلیلی

عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه

 

موافق

پس از اجرای برجام و لغو تحریم ها شرایط برای تعامل و فعالیت بین ایران و کشورهای دنیا فراهم شد و مهم ترین اقدام پس از رفع تحریم ها حضور برخی روسای جمهور کشورهای صنعتی در ایران و همچنین سفر رئیس جمهور به کشورهای اروپایی است. سفر رییس جمهور به اروپا پیام گسترش روابط سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را به همراه دارد. افزایش روابط باید به طور موثر  منجر به افزایش سرمایه گذاری خارجی شود و از طرفی حضور فعالان اقتصادی ایرانی در بازارهای بین المللی را فراهم آورد. نکته مهم در این ارتباط استفاده از ظرفیت های موجود در این کشورها ست.درعقد قراردادها ایران نباید به واردکننده کالا و محصولات این کشورها تبدیل شود. یکی از شرکت های بزرگ تولیدکننده در دنیا ایرباس است وقرارداد خرید هواپیما از این شرکت می تواند ناوگان هوایی کشور را نوسازی کند و به اقتصاد حمل و نقل کمک کند.

 

 

مسعود پزشکیان

عضو کمیسیون بهداشت

 

موافق

البته که هیچ حرکتی مصون از نقد نیست اما اگر بخواهیم محتوای نقدهای مخالفان دولت درباره سفر به فرانسه و ایتالیا را مد نظر قرار دهیم، اصلاً دولت نباید هیچ حرکتی داشته باشد.

اگر قرار بر این باشد، آن‌همه مذاکره برای برداشتن تحریم‌ها و حسنه شدن روابط ما با دنیای پیرامون برای چه بود؟ همان روش و سیاست‌های دولت قبل را ادامه می‌دادیم. اما این مطلوب نیست و مردم هم در انتخابات ریاست جمهوری پیام دادند که به دنبال شیوه جدیدی هستند.در چند سالی که دنیا با ما قطع رابطه کرده بود، پول‌های ما هدر می‌رفت و منابع و ذخایرمان بلااستفاده مانده بود و نمی‌توانستیم هیچ کاری بکنیم، این آقایان کجا بودند چرا حرفی نمی‌زدند؟حالا که بستری جدید ایجاد شده و قدم هایی رو به جلو برداشته می‌شود صدای اعتراضشان بلند شده است؟ آن سکوت قبلی و این فریادهای فعلی قابل تأمل است. ما البته نمی‌گوییم که بهتر از این هم نمی‌شود عمل کرد، اما انصاف حکم می‌کند واقعیت‌ها را انکار نکنیم. آنچه دولت یازدهم دارد انجام می‌دهد حرکتی رو به جلو است.

29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بي نام ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    46 2
    يه عده بقولي هميشه منتقدن حتي اگر همه چي خوب باشد
  • بی نام IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    35 2
    جالب است , اظهار نظر مخالفان را که میخوانی , کم کم فکر میکنی که انها در کشور سا سیاره دیگری دارند زندگی می کنند شایدم ما؟؟
  • مهرداد IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    12 0
    آدرس مخالفان کاملا مشخصه : دلواپسان ناپایدار ، آهای همیشه مخالفین با آنچه مردم با آن موافقند ، اگر به فکر اسایش و آرامش مردم نیستید لااقل وجدان نداشته خود را بکار اندازید و به فکر دنیای خود و اطرافیانتان باشید که دائم السفرید ؟؟؟