ایسنا نوشت: دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه بیش از 80 درصد بازنشستگان مجددا مشغول کار می شوند، واقعی شدن حقوق و دستمزد بازنشستگان را مانع اشتغال دوباره آنها دانست.

رحمت الله پورموسی ، با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی در جذب و به کارگیری بازنشستگان اظهارکرد: استفاده از کارشناسان و بازنشستگان متخصص قبلا هم به شکل مشاور یا پاره وقت مطرح شد منتها سازمان تامین اجتماعی با این استدلال که از فضای سازمان سوء استفاده می شود و از اشتغال افراد جویای کار جلوگیری می کند مخالفتهایی با این موضوع داشت.


وی افزود: در این بین برخی سازمانها و دستگاهها با به کارگیری مجدد بازنشستگان به این دلیل که نیازی به پرداخت حق بیمه ندارند و حقوق و دستمزد کمتری پرداخت می کنند، موافق هستند.


دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه با استفاده دوباره از بازنشستگان در کلیت قضیه مخالفم افزود: با این حال زمانی می توانیم بگوییم که بازنشستگان سر کار نروند و در خانه بمانند که از عهده هزینه‌های بالای دارو، اجاره خانه یا تهیه جهیزیه و سر و سامان گرفتن فرزندانشان برآیند.


پورموسی افزود: طبعا کسی که بازنشسته می شود باید از حقوق بازنشستگی خود استفاده و شرایط کار را برای جوانان جویای کار فراهم کند، ولی شرایط سنی بالا و هزینه‌های سنگین زندگی باعث می شود که بازنشستگان پس از بازنشستگی هم دغدغه اشتغال دوباره را داشته باشند.


این مقام مسئول کارگری واقعی شدن حقوق و دستمزد بازنشستگان را در عدم اشتغال مجدد آنها موثر دانست و گفت: نمایندگان مجلس با مصوبه‌ خود برای وضع معیشت بازنشسته‌ها و تامین هزینه‌های زندگی‌ آنها چاره اندیشی کرده‌اند و اشتغال مجدد بازنشسته‌ها صرف نظر از دریافت حقوق بازنشستگی، آب باریکه‌ای برای گذراندن زندگی آنها خواهد بود.


 مجلس شورای اسلامی طی روزهای گذشته با صدور مجوز قانونی و البته گذاشتن شرایطی پیش پای بازنشستگان، امکان بازگشت دوباره آنها به بازار کار را فراهم کرده است.


در تبصره 2 مصوبه جدید مجلس، مقرر شده که دستگاه‌های اجرایی در صورت لزوم می‌توانند از خدمات بازنشستگان متخصّص با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر به صورت پاره‌وقت و ساعتی استفاده کنند که حداکثر ساعات مجاز برای استفاده از بازنشستگان، یک سوم ساعات اداری کارمندان رسمی است و حق‌الزحمه این افراد متناسب با ساعات کاری آنها حداکثر معادل یک سوم کارمندان رسمی همان شغل تعیین و پرداخت می‌شود.


با توجه به پیش بینی کاهش ساعات کار بازنشستگان و حق الزحمه ساعتی آنها، دستگاههای جذب کننده در قبال به کارگیری بازنشستگان، حق بیمه‌ای پرداخت نخواهند کرد.

47237

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    1 0
    بعضي از بازنشستگان متخصص كه در سن كار هم هستند دنياي از تجربه وتخصص گرانبها هستند ودر تمام دنيا در كشورهاي توسعه يافته از تخصص شان استفاده مي شود ايا براي رفع بيكاري چاره عدم استفاده از انهاست يا در پست هاي حاكميتي از وجودشان براي