پیروزی های ارتش سوریه در آزادسازی دو شهر مهم نبل و الزهرا واقع در 40 کیلومتری مرزی ترکیه باعث تحولات سیاسی زیادی درباره آینده رژیم سیاسی این کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آزادی شهرهای الزهرا و نبل در شمال سوریه از محاصره تروریستها توسط ارتش این کشور باعث تحولات زیادی در منطقه شده است. از جمله مذاکرات صلح برای سوریه در ژنو2 تحت الشعاع این عملیات میدانی قرار گرفت. نقشه بر آب شدن طرح ترکیه برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال حلب و قطع ارتباط تروریستها با ترکیه از جمله دستاوردهای این پیروزی بود.

برنامه گفتگوی ویژه خبری دیشب به همین موضوع اختصاص داشت. علی اکبر ولایتی که در سفر روسیه بود و در فرودگاه مسکو به وسیله تلفن روی خط برنامه آمد، درباره ماجرای پیروزی های سوریه توضیح داد. حسین امیرعبدالهیان معاون وزیر امور خارجه نیز درباره این پیروزیها توضیح داد و اسدالهی، استاد دانشگاه و کارشناس غرب آسیا نیز در استودیو به این بحث پرداخت.

شما در روسیه درباره این پیروزیها گفتگو داشتید؟
ولایتی:
یکی از محورهای اصلی گفتگوی بنده و شخص آقای پوتین، همکاری دو کشور درباره سوریه بود. آقای پوتین تاکید کرد بر پیمان خود با ایران و سوریه هستیم و تا آخر هستیم تا شر تروریستها از سوریه و توطئه های جهانی کم شود. توطئه هایی که با بسیج کردن تروریستهای داعش برای اجرای اهداف آمریکا در منطقه بود، با مقاومت این دو شهر در 4 سال شکست خورد. این مقاومت مثال زدنی و قابل افتخار است.
این مورد بحث ما و دوستان روسی مان بود و هر دو معتقدیم هیچ راهی برای نجات سوریه جز مقاومت نیست. وقتی تروریستها در ژنو دیدند از طریق نظامی شکست خوردند، دستورالعمل دیگری را دریافت کردند ومیز مذاکره را ترک کردند. ما در سوریه فهمیدیم مقاومت در میدان و هماهنگی در مذاکره، باعث پیروزی می شود. مشکل سوریه، راه حل نظامی ندارد.

نماینده سازمان ملل در سوریه گفته برهم خوردن مذاکرات ژنو به سفارش عربستان، قطر و ترکیه بود. چرا اینطور شد؟
ولایتی:
آنها فکر می کردند در میدان دست بالا را دارند. وقتی پشتشان در میدان عمل خالی شد، خواستند برگردند تا با آرایش جدید به میز مذاکره برگردند. منتهی معلوم نیست مذاکره ای با آنها باشد. ما طرفدار مذاکره هستیم منتهی سوری-سوری.
بدون تردید مردم و دولت سوریه و خط مقاومت که امروزه تقویت شده، پیروز میدان هستند. منتهی ما راه سختی در پیش داریم. فقط سوریه نیست در حال تهاجم است. برای عراق نیز توطئه ای کرده اند که طرح تجزیه آن را دارند و عقبه خطرناک تری دارد. مردم و دولت عراق در مقابل این طرح خواهند ایستاد و آنها نیز حمایت ایران و متحدان را دارد.


روسها در آینده مقاومت چه می کنند؟
ولایتی:
آنها حتما در محور مقاومت می مانند. آقای پوتین در ملاقاتهایی که با او داشتیم تاکید کرد ما همچنان بر قول خود هستیم.

حسین امیرعبدالهیان، معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه نیز به صورت تلفنی وارد بحث شد.
ارزیابی شما از پیروزی های اخیر چیست؟ هندسه نیروهای درگیر در سوریه چه تغییری کرده؟
امیرعبدالهیان:
از ماه ها قبل تروریستهای تکفیری با حمایت خارجی در سوریه تلاش داشتند تا در دمشق پیروز شوند و در حلب نیز بتوانند پیروزی به دست بیاورند تا با دست پر در میز مذاکره حاضر شوند. تغییرات میدانی این فرصت را از آنها گرفت. در 24 ساعت گذشته شکست محاصره نبل و الزهرا اتفاق افتاد و برای آنها پیام داشت که اولا حضور هیات دولت سوریه در ژنو، نشان داد مناسب ترین راه حل را راه حل سیاسی می داند. ما شاهد کارشکنی ها در طرف مقابل بودیم. آنها احساس می کردند شرایط میدانی برای مذاکرات به نفع آنها نیست و تلاش کردند با پیش شرطهایی نمایندگان دولت سوریه را عصبانی کنند و آنها مجبور به ترک مذاکره شوند. بنده در روزهای اخیر به صورت مستمر با نماینده دبیرکل سازمان ملل در سوریه در تماس بودم. ریاض و ترکیه و قطر یک لیست از معارضین ارائه کردند. جمهوری اسلامی ایران و روسیه نیز لیست دیگری را ارائه دادند. مجموعه این سه لیست در ژنو حاضر شدند ولی تیم ریاض در ژنو حاضر نبود و می خواست پیش شرطهایی وارد کند و تلاش داشت مذاکرات را به توقف بکشانند. ما فکر می کنیم در کنار تحولات میدانی، سوریه، راه حل سیاسی دارد و باید از طریق مذاکرات طرفهای درگیر، این روند حل شود.


آقای دمیستورا فرستاده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، حدود 20 روز به طرفین مهلت داده. چرا این مطالب حل نمی شود؟
امیرعبدالهیان:
گروه ریاض اصرار دارند محاصره مناطقی که تروریستهای تکفیری دارند، شکسته شود. اصرار دارند گروه هایی مانند جیش الاسلام که دو بار حمله تروریستی به سفارت روسیه داشته و احرارالشام که در محاصره دو شهر نبل و الزهرا آنقدر بد عمل کردند که در 4 سال گذشته اجازه ورود یک بطری آب آشامیدنی نمی دانند. آنها اصرار دارند محاصره تروریستها شکسته شود و آنها دسترسی به امکانات پیدا کنند. آنها می خواهند با بی منطقی و قلدری با پیش شرط، آنچه در میدان به دست نیاوردند، در میز مذاکره به دست بیاورند. جمهوری اسلامی ایران معتقد است دولت این کشور باید با معارضین مسلح معتقد به راه حل نظامی، مذاکرات سوری-سوری را ادامه دهد.


شما هفته گذشته هم به روسیه رفتید ولی چرا این سفر چندان رسانه ای نشد؟
امیرعبدالهیان:
ما در این سفر جزئیات را با دوستان خود در روسیه هماهنگ کردیم که چه موضوعاتی در دستور کار مذاکرات ژنو قرار گیرد و ما به گروه های معارض، دولت سوریه و نماینده دبیرکل مشورت بدهیم. همچنین تحولات در یمن، عراق و بخشهایی از شمال آفریقا از جمله لیبی دنبال شد و مشورت های خوبی به روسها دادیم. مشورتها و رایزنی و همکاریهای مشترک ما به طور جدی با روسها ادامه دارد و دیدگاه های تهران و مسکو در قبال تحولات منطقه، نزدیک به هم و در قبال تحولات سوریه، منطبق بر هم است.


مسعود اسدالهی استاد دانشگاه و کارشناس غرب آسیا به صورت حضوری در استودیو به بیان دیدگاه های خود پرداخت.
شما گفتید که این پیروزیها در اثر غافلگیری بود. چه شیوه ای دنبال شد؟
اسدالهی:
عملیاتی با هدف آزاد سازی جاده حلب و پیشروی به سمت شهرکهای فوئه و کفریا بود. اکثر شهرها و روستاها آزاد شدند. متاسفانه به سرمای شدید زمستان و برف و باران خوردیم. از سوی دیگر در غرب جاده حلب-حماء مناطق مسکونی توسط تروریستها تبدیل به سپر انسانی شد. یک عملیات فریب و غافلگیری انجام شد و اینطور نشان داده شد عملیات در همان منطقه بعد از زمستان ادامه می یابد. آنها تمام نیروهای خود را در منطقه درگیری جمع کردند. فکر کردند مرحله دوم عملیات نصر در غرب جاده حلب-حماء است. عملیات غافلگیری توسط سردار سلیمانی و مستشاران سپاه انجام شد و در یک عملیات، تمام شهرکها آزاد شد و رزمندگان به شهرهای نبل و الزهرا رسیدند. این عملیات از لحاظ تاکتیک فریب و غافلگیری بسیار مهم است. عملیات فراتر از آزادسازی دو شهرک است. مسلحین تا مرز ترکیه فرار کرده اند. ارتش سوریه به مرزهای ترکیه رسیده است.


یعنی دروازه رسیدن سلاح به تروریستها بسته شده؟
اسدالهی:
دروازه اصلی بسته شده ولی در منطقه لاذقیه هنوز می توانند سلاح وارد کنند. هر چند آنجا کوهستانی است. راه گردان نصر هم بسته شده. داعش در منطقه رقه حضور دارند و معبر اصلی برای گروه های مسلح که ترکیه و عربستان و قطر ادعا داشتند معتدل هستند، بسته شد. این پیروزی بزرگ است. طرحی برای شمال سوریه و عراق داشتند که می خواستند منطقه حلب و موصل را ترکیه جدا کند. در بودجه سالانه ترکیه مبلغ سمبلیک یک لیر هر ساله تصویب می شود که اعلام کنند این منطقه متعلق به ترکیه یا عثمانی است و روزی باز خواهد گشت. این مناطق عمدتا عرب و کردنشین است. این مناطق سرشار از نفت است.

چقدر امکان دست به دست شدنش است؟
اسدالهی:
مسلحین یک فروپاشی بزرگ دارند. فرماندهی شان ضربه اساسی خورد و فروپاشی کامل اتفاق افتاد. دولتهای نیازمند زمان برای بازسازی اینها هستند. اگر این عملیات به سمت فوئه و کفریا ادامه یابد و از طرف لاذقیه هم پیشروی شود، دیگر احتمال بازگشت اینها نیست. ولی متاسفانه دولتهای حامی ترویست ها که اقدامات غیرعقلایی دارند، باید هشیار بود و هماهنگی خوبی بین ایران سوریه و روسیه باشد که باید به صورت مداوم این موضع واحد حفظ شود تا از نظر نظامی و سیاسی، نتوانند امتیازی به دست بیاورند.


می شود به روسها خوشبین بود؟
اسدالهی:
روسها قابل اتکا هستند. آنها اگر می خواستند سوریه را بفروشند، زمانی بود که نظام در حال سقوط بود این کار را می کردند. سوریه برای روسها جنبه حیاتی دارد. این نگرانی را نداریم و البته آقای پوتین هم گفته برسر پیمان هستیم. روسها اشکالی دارند که تحت تاثیر عملیات روانی قرار می گیرند. غربها از دیروز شکست مذاکرات ژنو را گردن روسها انداختند. رفتن هیات های ایرانی می تواند این عملیات را خنثی کند.

 

شهرهای نبل و الزهرا به عنوان دو جزیره در دست معارضین بودند. حالا با آزادسازی آنها، ما واکنش چندانی از سمت رسانه های آنها نمی بینیم؟
اسدالهی:
برعکسش را می بینیم. آقای جان کری اعتراض کرده چرا دولت سوریه با معارضین در شمال سوریه می جنگد. 4 سال این دو شهر زیر موشک باران تروریستها بودند، هیچ صدایی از کسی درنیامد. جان کری حمله به تروریستها با محکوم می کند. این نشان دهنده نفاق اینهاست.


حامیان تروریستها در رسانه ها می گویند شهر مزایا در آستانه فاجعه انسانی است. این مانور رسانه ای است؟
اسدالهی:
بحث مناطق زیادی مطرح بوده. اینها را به عنوان عملیات روانی استفاده می کنند. می خواهند نظام سوریه را تحت فشار قرار دهند. می گفتند در مناطق زیادی انسانها از گرسنگی می میرند. بعدها معلوم شد این حرفها دروغ است. مردم منطقه گفتند کمکهایی که به این مناطق می رفت، فرماندهان گروه های مسلح این کمکها را مصادره می کردند. آنها عملیات روانی می کنند. این دو شهر دو جزیره بودند. حلب از نظر تاریخی اولین شهرهایی است که انسانها در آن ساکن شدند. شهری بسیار کهن است. در مقطعی از تاریخ حمدانیان شیعه بر آن حاکم بودند. بعد صلاح الدین ایوبی آمد و مردم را وادار به تغییر مذهب کرد. این 4 شهرک کوچک یک اسطوره بزرگ را آفریدند. داعش و النصره چنان رعب و وحشتی ایجاد کرده بودند که با ارسال پیامک و بدون درگیری نظامی، خیلی جاها را تصرف کردند. این شهرکها، بدون اسلحه و با دست خالی جلوی این گروه ها ایستادند. در ماه های اخیر احساسات مسلمانان به واسطه جنایات مکرر سعودی ها جریحه دار شد. انتقام گرفتن حمله به سفارت عربستان نیست.بهترین جواب به جنایات عربستان، آزادسازی مناطق سوریه است. این عملیات، انتقام خون شهید نمر را گرفت. بهترین پاسخ به عربستان را باید در یمن و سوریه داد.


سیدمحمدحسن حسینی، خبرنگار صدا و سیما از نبل به صورت ارتباط تصویری وارد بحث شد.
اوضاع نبل چطور است؟
حسینی:
این پیروزی فراتر از معادلات میدانی در معادلات سیاسی هم تاثیر گذاشت. مردم بسیار خوشحالند بعد از 4 سال محاصره آزاد شدند. ترویستها تمام انسجام خود را از دست دادند. در یک روستا، به اسم کفرنایا، بدون حضور ارتش سوریه، بخش زیادی از تکفیری ها فرار کردند.

یک خانم از اهالی نبل در این ارتباط تصویری توضیح داد. او درباره شرایط محاصره در این 4 سال گفت: شرایط بسیار دشوار بود و در تامین مواد غذایی، دارو و شیرخشک کودک مشکل داشتند. اما پایداری کردند و وعده خداوند در دل مشکلات، گشایش است.
یکی دیگر از اهالی نبل هم درباره اهمیت پیروزیهای امروز به حسینی گفت: ملت روسیه روزی متحد و یکپارچه می شود. در آینده سوریه، تکفیری ها جایی ندارند. اهداف شوم حامیان غربی تروریستها مانند ترکیه و سعودی محقق نمی شود. محاصره نبل و الزهرا برای همیشه شکسته شد.

آقای اسدالهی، وقت 3 هفته ای برای مذاکرات سیاسی سوریه داده شده. آینده چطور می شود؟
اسدالهی:
آقای حسینی گفت قبل از رسیدن ارتش سوریه، تروریستها از بخشهایی فرار کردند. اینها پرچم دفاع از اهل سنت را بلند کردند ولی نحوه تعاملشان با مردم و قرائتی جاهلی و عقب مانده از اسلام ارائه می دانند که باعث شد ارتباط این گروه ها با مردم قطع شود. اهل سنت در خانه های خود هستند و مسلحین فرار کردند. اینها دیگر نمی توانند ادعا کنند نماینده ملت سوریه هستند. اینها در عملیات روانی خود ایران و حزب الله و دولت سوریه را به انواع اتهامات متهم کردند. اما نحوه تعامل نیروهای ارتش سوریه با مردم باعث شد مردم با چهره اسلام رحمانی آشنا شدند. حمایت کشورهای منطقه از جمله عربستان که عقب مانده ترین نظام را در منطقه دارد، باعث شد رابطه این گروه ها با مردم قطع شود. آنها در ژنو رفتند تا با جوسازی، رژیم سوریه را در فشار بگذارند. نماینده عربستان با تاخیر در مذاکرات حاضر شد و با رسیدن خبر آزادسازی نبل و الزهرا، دچار وضعیت هیستریک شد و بلافاصله برگشت. وقتی اینها اینطور عبد و عبید عربستان باشند، کارها پیش نمی رود. باید مصالح مردم سوریه را در نظر گرفت تا مذاکرات پیش برود. آنها نمی خواستند وارد مذاکره شوند ولی با فشار آمریکایی ها وارد شدند. با تهدید جان کری وارد شدند. روحیه شان تضعیف شد و حرفی برای گفتن نداشتند. با پیروزهای قبلی در لاذقیه، درعا و حومه دمشق، دیگر حرفی برای گفتن ندارند.

52231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    3 6
    بابا اينقدرپوتين پوتين نكنيد،يه سليماني صدتا پوتينومي ارزه
  • حمید A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    0 1
    پاینده باد اتحاد روسیه، ایران و سوریه