۰ نفر
۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳
آکسفورد کلنگی!

مردمانی چون فروغی به تاریخ و فرهنگ ایران ارج می گذاشته اند مانند چپی های وطن خود را خوار نشمرده اند و مانند این ولگردان آکسفوردی همه تاریخ ایران را سست و استبدادی و لرزان ننگریسته اند. همه ی آکسفورد کلنگی است و بوی تعفن از زیرزمینهای نمور آن به مشام می رسد.

یکی از مقالاتی که به تازگی در باره تجدد خواندم، مقاله ای است از چنگیز پهلوان. این مقاله در مجموعه ای از ایشان با عنوان تجدد و روشنفکری به چاپ رسیده (یا نرسیده) است (صص 331 ـ 395 «تهران، قطره 1389»).
عمده آن یا به عبارت بهتر نیمه اول آن شرح و توضیحی است بر رساله «تجدد و ملیت» ابوالحسن خان فروغی. این توضیحات، جالب و گرایش هر دوی آنها یعنی فروغی و پهلوان، در این اثر، نسبت به رفتن راه میانه با یک اندیشه نسبتا متین قابل توجه است. در ادامه به بحث از اندیشه فخرالدین شادمان و تقی زاده در زمینه تجدد پرداخته که آنها هم به هر حال خواندنی است.
اما نکته جالب برای من، کنایه های ابلغ من التصریح ایشان به ارائه کننده نظریه استبداد ایرانی و ایران کلنگی است که البته در یک چهارچوب کلی تر در انتقاد از کسانی که با نگاه غربی تاریخ ایران را می خوانند مطرح کرده است. من بدون قضاوت می خواهم چند جمله از آن را نقل کنم:


یک جا نوشته است:
یکی که در انگلستان نشسته و مدام تاریخ ایران را به اعتبار استبدادی بودن می نکوهد، حتی ذره ای زحمت نکشیده، ببیند چه استبداد و خشونتی را پادشاهان عقب افتاده ی انگلیس بر سر مردمان خود و بر مردمان خویشاوند خود روا داشته اند، چه رسد به مردمان کشورهایی که به استعمار درآوردند. اینان جامعه ایران را «جامع کلنگی» می نامند که ابتذال خودشان را به نمایش در می آورند و نادانسته همین جامعه را «کوتاه مدت» می نامند، بی آن که استنباط فکری منسجم یا فکری فلسفی در ارتباط با تاریخ داشته باشند. (ص 337).
جای دیگری هم نوشته است:
مردمانی چون فروغی به تاریخ و فرهنگ ایران ارج می گذاشته اند مانند چپی های وطن خود را خوار نشمرده اند و مانند این ولگردان آکسفوردی همه تاریخ ایران را سست و استبدادی و لرزان ننگریسته اند. همه ی آکسفورد کلنگی است و بوی تعفن از زیرزمینهای نمور آن به مشام می رسد. انگلیسیان ایرانی تبار تنها به یک دوره از تاریخ انگلیس نظر می اندازند و آن را معیار سنجش تاریخ ایران می گیرند و امریکاییان ایرانی تبار آن قدر شنگ تخته می اندازند که حاصلی جز بی باوری در پرتو اندیشه هایی ناهمگن به بار نمی نشاند. (ص 349)
و در جای دیگر نوشته است:
برخی چنین وانمود می کنند که گویا می توان تاریخ ایران را از راه اندیشه ی سیاسی به سبک یونانی و غربی توضیح داد و از فراز و نشیب و انحطاط این تاریخ سخن گفت. این شیوه ی اندیشیدن یکسره غیر علمی و گمراه کننده است (ص 333).

رسول جعفریان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506797

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    11 11
    خوب بود ممنون
  • بی نام IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    8 1
    مقصودش کیه؟ خیلی تند نوشته
    • شمس تبریزی A1 ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
      13 0
      منظورش محمد علی همایون کاتوزیان است.
    • بی نام A1 ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
      5 0
      خب معلومه سرچ کن هما کاتوزیان
  • شمس تبریزی A1 ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    28 2
    حرف پهلوان درباره جامعه انگلستان درست است. با نظر کاتوزیان درباره جامعه اروپا هم موافق نیستم اما پهلوان هم خیال کرده که فرهنگ ایرانی از شاهنامه و آثار ادبی که فروغی تصحیح کرده در می اید. خیر. فرهنگ ایرانی را در کوچه و خیابانهای شهر و ارتباط با مردمش جستجو کنید. از این جهت حق با کاتوزیان است. اینکه آکسفورد کلنگی است دلیل نمی شود که کلنگی بودن ایران را نادیده بگیری و رگ غیرت ات بیرون بزند. ضمنا اگر بوی تعفن از زیرزمین های دانشگاه آکسفورد به مشام می رسد، از زیرزمین دانشگاه تهران ما چه بویی استشمام می شود؟ پهلوان هم مانند کاتوزیان در نقدش انصاف نداشته
    • بی نام IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
      5 2
      مقصودش ابوالحسن فروغی است نه محمدعلی
    • شمس تبریزی A1 ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
      6 2
      ممنون. حق با شماست. اما خوب این دو با هم برادر بودن و فکر میکنم که در حوزه شعر هم با هم کتاب مشترک بیرون دادن. اسم کتاب را فراموش کردم. ابوالحسن فروغی هم که باشد کلیت حرف من چیزی دیگری بود. تشکر
  • بی نام IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    0 0
    صص 331 ـ 395 «تهران، قطره 13879». یعنی چی؟ آیا سال اشتباه نشده؟
  • بی نام A1 ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    2 8
    لذت بردم. ممنون
  • بدون نام ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    8 1
    اينكه در انگلستان استبداد بوده، ايا نبايد از وجود ان در ايرانِ گذشته و بعضي زمانهاي ديگر سخن گفت?
  • بی نام IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    0 1
    نتیجه این وطن که ایشون تعریف می کنند چی هست؟
  • بی نام A1 ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    14 3
    بازهم ازاین حرفها. مگه ماخودمون چی به دنیادادیم که حالا به آکسفورد متلک بندازیم. مگه دستاورد دانشگاه تهران چی بوده تا الان. یک لیست کوچک ازدستاوردهای دانشگاه های انگلستان در شصت سال اخیر میزارم اینجا که خوانندگان خودشون قضاوت کنند. تاریخ علمی هشتصد ساله آکسفورد بماند برای روزی دیگر. کشف دی.ان.ای اولین همتاسازی اولین آی.وی.اف اثبات وجود تکینگی گرانشی کشف تپ اختر کشف رابطه بین اسید فولیک و آنانسفالی یا اسپینا بیفیدا اختراع فیبر نوری کشف هسته زایی ستاره ای کشف رابطه فلورید با پوسیدگی دندانها کشف یاخته های بنیادی جنین و هزاران مورد دیگر. دستاوردهای دانشگاه های ایران در شصت سال اخیر هیچ هیچ هیچ هیچ هیچ هیچ ....
    • بی نام IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
      2 0
      کارل مارکس از استبداد قیصر آلمان می نالید اما دانشگاه های علوم انسانی آلمان از زمان خصوصا هومبولت وزیر فرهنگ پروس دوره ناپلئون رونق گرفت و جامعه پادشاهی آلمان بهترین دانشگاه های علوم انسانی اروپا را داشت
  • بی نام IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    6 3
    بحثی که فیلسوف سیاسی بزرگ ما دکتر جواد طباطبایی مطرح می کند همین است ما با الگوهای پدیدارشناسی اروپایی قادر به پاسخ به سوالات تاریخی و فلسفی مان نیستیم ما ضمن الگو گرفتن از دستاوردهای علوم انسانی اروپا باید از تاریخ و فرهنگ خودمان الگوهای رفتاری برون کشیم
  • مجتبی IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    0 0
    سلام... .تا دیروز اروپا مشکلات اقتصادی داشت.. .ببین چه چیزی رو از دست داده ایم......خان دایی؟ خر برفت و خر برفت و خر برفت...
  • معماری US ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    0 0
    سلام جناب جعفریان خوب هستید؟ بنده کتاب "صفویه در عرصه دین، فرهنگ و سیاست" شما رو هم تو کتابخانه و هم تو گوشیم دارم و بسیار استفاده کرده و می کنم. یک سری هم به وبلاگ بنده بزنید، فک کنم براتون جالب باشه، تو وبلاگم قسمت نظرات ایمیل یا روشی برای ارتباط با خودتون بیان کنید.
  • بی نام A1 ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    3 2
    فحش را که همه بلدند بدهند. مهم فکر یا لااقل حرف حسابی است که چنگیزخان بویی از ان نبرده است. این قطعه هم بدرد یه گپ دو نفره میخوره که نقل بشه و هردو بخندیم. ایشان با اکسفوردی بودن اوشان بیشتر مشکل داشته تا نظراتش، که نه تحقیر امیزه نه بیپایه. اونقدر هم انتقاد بهش وارد شده که این بد و بیراه جایی را پر نمیکند. ادم یاد فحشهای سیاسیون میافتد که وقتی به نفعشون باشه اکسفورد مهد علم میشه و وقتی بحث مدرک رقیب باشه میشه لانه جاسوسی
  • بی نام A1 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۶
    2 3
    به نظر من این مطلب از اقای پهلوان ارزش نقل در اینجا را نداشت چون فقط ادم رو وامیداره در برابر سخنان سخیف و دور از شان ایشان پاسخی بدهد که چیزی جز باد هوا نخواهد بود.
  • هانیه A1 ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    خدا رو شکر. تا حالا اسم چنگیر و کاتوزیان رو نشنیده بودم. با خوندن این متن با یه کتاب جدید و چند تا اسم نو آشنا شدم. همیشه به پر مطالعه بودن خودم غبطه خوردم: