شبکه خبری بی بی سی اعلام کرد که یک کمیته مسوول تحقیقات درباره بازداشت دلبخواهی «جولین آسانژ» بنیانگذار و مدیر سایت ویکی لیکس به نفع وی رای داد و اعلام کرد که وی تحت بازداشت دلبخواهی بوده است.

 

این شبکه خبری اعلام کرد براساس اطلاعاتی که کسب کرده کمیته سازمان ملل درباره بازداشت دلبخواهی(WGAD) اعلام کرد که آسانژ تحت بازداشت دلبخواهی بوده است و باید آزاد شود.
پلیس متروپلتین انگلیس که مسئولیت حفظ امنیت در «لندن بزرگ» (یکی از ناحیه ها و یکی از شهرستان های انگلیس شامل شهر لندن) را برعهده دارد،اعلام کرده است که اگر وی از سفارت خارج شود، بازداشت خواهد شد.
آسانژ پیشتر در پیامی توئیری اعلام کرده بود که در صورتی که کمیته تحقیقات سازمان ملل درباره بازداشت دلبخواهی وی، به نفع او رای ندهد، موافقت می کند که پلیس انگلیس وی را بازداشت کند.
بنیانگذار ویکی لیکس از سال 2012 در سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده است. وی در وهله نخست نگران آن است که به خاطر اتهامش در ارتکاب هتک حرمت جنسی به دولت سوئد استرداد شود و در نهایت از این بیم دارد که به خاطر انتشار اسناد محرمانه از طریق وبسایتش به اتهام جاسوسی به آمریکا تحویل داده شود.
آسانژ در 12 سپتامبر 2014 (شهریور 93) علیه لندن و استکهلم به کمیته سازمان ملل درباره بازداشت دلبخواهی(WGAD) شکایت کرد که انتظار می رود تحقیقات این گروه پایان یابد و قرار است نتیجه نهایی فردا (جمعه) اعلام شود.
گزارش این گروه سازمان ملل در تایید این که وی تحت بازداشت دلبخواهی بوده است به این معنا خواهد بود که سوئد و انگلیس باید فورا حکم آزادی وی را صادر و به او غرامت بدهند.
بنیان گذار سایت ویکی لیکس پس از اتهام دولت سوئد به وی درباره آزار و اذیت جنسی، به انگلیس فرار کرد.
اما دادگاه عالی انگلیس رأی به استرداد آسانژ به سوئد داد و به دنبال آن، بنیان گذار سایت ویکی لیکس وارد سفارت اکوادور در لندن شد.
ویکی لیکس در سال های 2009 و 2010 میلادی اقدام به انتشار اسناد جنگ عراق و افغانستان ونیز دربارۀ نقش آمریکا در این جنگ ها کرد که به گفته مقام های آمریکایی برخی از آنها اسناد محرمانه بوده است.
آسانژ متولد 3 ژوئیه 1971 میلادی است و ناشر، روزنامه نگار، برنامه ریز کامپیوتر، هکر و از بنیان گذاران سایت ویکی لیکس و سردبیر آن است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =