ایسنا نوشت: تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد آن دسته از افرادی که نیمه خالی لیوان را می‌بینند، با سرعت کمتری به یک محرک منفی واکنش نشان می‌دهند.

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، بدبین بودن می‌تواند باعث شود که افراد بیشتر دچار تصادفات رانندگی شوند.

محققان چینی موسسه روانشناسی پکن خصوصیات رفتاری رانندگان را مورد بررسی قرار دادند تا دریابند که آیا دیدگاه افراد در زندگی می‌تواند احتمال تصادف آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد یا نه.

این مطالعه که در مجله PLOS ONE به چاپ رسیده ، 38 راننده را با دست کم سه سال تجربه رانندگی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

رانندگان بر اساس تعداد جریمه‌هایی که در حین رانندگی برای آن‌ها ثبت شده بود به دو گروه تقسیم شدند. بر این اساس 15 راننده به عنوان راننده‌های «خطرناک» دسته‌بندی شدند و 23 راننده دیگر تحت عنوان « ایمن» گروه دیگر را تشکیل دادند.

هر دو گروه از نظر عادت‌هایشان در حین رانندگی مورد بررسی قرار گرفتند؛ از جمله این که آیا معمولا از کمربند ایمنی استفاده می‌کنند یا ممکن است از چراغ قرمز عبور کنند یا نه.

سپس از هر شرکت‌کننده خواسته شد که رنگ حاشیه یکسری تصویر مورد نظر را تعیین کند و بگوید که هر یک از این عکس‌ها دارای حاشیه های قرمز هستند یا آبی. تصاویر موجود در این عکس‌ها طوری انتخاب شده بود که احساسات منفی، مثبت یا خنثی را در شرکت‌کنندگان تحریک می‌کرد.

نتایج مطالعات نشان داد رانندگانی که در دسته خطرناک قرار گرفته بودند، وقتی یک تصویر منفی به آنها نشان داده می‌شد زمان بیشتری صرف تشخیص رنگ حاشیه عکس‌ها می‌کردند.

به گفته محققان این امر نشان می‌دهد که یک گرایش منفی در این افراد وجود دارد.

اما گرایش منفی در بین گروه رانندگان ایمن مشاهده نشد و در این افراد، زمان مورد نیاز برای تعیین رنگ حاشیه تصاویر تفاوتی با یکدیگر نداشت.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =