رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه ایران چهارمین کشور از نظر خطرپذیری در برابر مخاطرات طبیعی است، گفت: باید مناطق فرو نشست زمین و ترَک ها را تقویت کنیم و میزان تردد قطار را در برخی از مسیرها کاهش دهیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، محمد شکرچی زاده گفت: کارگروه زلزله و زمین لرزش از کارگروه هایی است که در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تشکیل می شود و در آنجا به طور مشخص مقوله زلزله و زمین لرزش مورد بررسی قرار می گیرد.

شکرچی زاده افزود: با توجه به زلزله های سال گذشته در حومه شهر تهران در این کارگروه بر موضوع زلزله در تهران متمرکز شدیم و سه کارگروه با محورهای گسل های تهران، سیستم گازرسانی و نوسازی مدارس تشکیل شد تا زلزله تهران به طور مشخص نیز آسیب شناسی شود. علاوه بر این سامانه های هشدار سریع نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته اگر در تهران زلزله ای به بزرگی بیش از هفت ریشتر رخ دهد، حدود 850 هزار نفر در چهار منطقه تهران جان خود را از دست خواهند داد.

وی با اشاره به اینکه ایران چهارمین کشور از نظر خطرپذیری در برابر مخاطرات طبیعی است، ادامه داد: در همین زمینه پیشنهادی در شورای معاونان از طرف مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مبنی بر انجام اقدام های خاص در حوزه زیرساخت ها و مجموعه سرمایه گذاری در بخش های مختلف زیرساختی، با هدف مکان یابی مناسب برای اجرای پروژه های زیرساختی ارائه شد.

شکرچی زاده به راه ها، فرودگاه ها و شبکه ریلی به عنوان سرمایه های وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت،پیشنهاد ما در شورای معاونان وزارتخانه این بود که در قالب کمیته کاهش ریسک و خطرپذیری برنامه مدونی برای مجموعه وزارت راه و شهرسازی پیش بینی کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه سیل و فرونشست دو خطر طبیعی هستند، تاکید کرد در مقوله سیل نیز بسیار آسیب پذیر هستیم و کمتر سیلی است که به زیرساخت ها، پل ها، راه ها و شبکه ریلی کشور آسیب نزند.

وی درباره پدیده فرونشست نیز گفت: به طور عمده به دلیل برداشت از آب های زیرزمینی حدود 25 تا 30 درصد سرزمین ما درحال فرونشست است و در چند ماه گذشته حداقل چهار مورد فرونشست از جمله در دشت تهران به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گزارش شده است.

شکرچی زاده با بیان اینکه دشت تهران رکورددار فرونشست در دنیا است، گفت: در این دشت روزانه یک میلیمتر فرونشست داریم که می تواند به جاده ها و خطوط ریلی کشور آسیب جدی وارد کند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه در دو یا سه مورد خطوط ریلی ما در مناطق در حال فرونشست واقع شده اند، گفت: براساس گزارش های دریافتی خطوط ریلی مشهد - سرخس، مشهد- نیشابور و مناطقی از استان فارس در محل فرونشست قرار گرفته اند.

وی افزود: درخواست ما از کارگروه تخصصی حمل و نقل، شریان های حیاتی، بلایای طبیعی و طوفان این است عنایت خاص به شبکه حمل و نقل و زیرساخت ها داشته باشند و در مناطقی که در حوزه وزارت راه و شهرسازی می تواند متاثر از بلایای طبیعی باشد، تمرکز جدی صورت گیرد.

شکرچی زاده تاکید کرد: در طراحی های جدید زیرساخت ها، بزرگراه ها و خطوط ریلی ابتدا مخاطرات طبیعی را مورد توجه قرار دهیم و برای زیرساخت های موجود که بلایای طبیعی می تواند آنها را تهدید کند راهکارهای جدیدی می اندیشیم.

22339

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =