در حالی که تا چند ماه پیش کمتر کسی فکر می کرد برنی سندرز ۷۴ ساله تا این اندازه اختلاف خود را با هیلاری کلینتون کاهش دهد، حالا همه از برنی سخن می گویند. کسی که شاید پدیده انتخابات ۲۰۱۶ باشد.

فواد شمس: شب گذشته یکی از نفس گیر ترین رقابت های تاریخ انتخاباتی آمریکا رخ داد. تا اخرین لحظات شمارش آرا برنی سندرز سناتور چپگرا دوشادوش هیلاری کلینتون در انتخابات مقدماتی درون حزبی دموکرات ها در ایالت آیووا پیش آمد. تا جایی که صدم درصد ها تعیین کننده نتیجه انتخابات شد.

تا چند ماه قبل  نه تنها خوانندگان فارسی زبان که بیشتر شهروندان عادی آمریکا نیز نام برنی سندرز را نشیده بودند. اما او با یک کمپین فوق العاده و ارائه شعار های سوسیالیستی  و راه انداختن یک موج اجتماعی بزرگ اکنون به یکی از جدی ترین چهره های سیاسی در آمریکا معاصر تبدیل شده است. 

شاید اوایل تابستان اگر می گفتید برنی سندرز شانس ریاست جمهور شدن دارد، کسی باور نمی کرد. اما  از دیشب این پیرمرد دوست داشتنی از ایالت ورمانت یکی از جدی ترین رقبای انتخاباتی ریاست جمهور آمریکا شده است. سناتور 74 ساله ای که رسما خودش را سوسیالیست دموکراتیک می نامد این روزها در میان جوانان آمریکایی و طبقه متوسط و کارگران این کشور محبوبیت وسیعی کسب کرده است. 

شعارهای دوست داشتنی به جای موهای مرتب

شاید برنی سندرز در نگاه اول با آن موهای آشفته اش و شانه های افتاده در قامت رئیس جمهرو آمریکا به نظر نرسد. اما یکی از شعار های هوادارانش این بود که درست است موهای مرتبی ندارد اما برنامه های بسیار خوب و مرتبی دارد. 

برنی سندرز  شخصیتی است که توانست در طی یک دوره کوتاه با  یک کمپین مردمی  و استفاده درست از رسانه های جدید خصوصا شبکه های اجتماعی موج عظیمی در حمایت از خود به راه بیاندازد. او به کمک های کوچک مردمی اش تکیه کرد نه سوپر پک ها. او به وال استریت نه گفت تا کارگران را در کنار خودش داشته باشد.  در روزهای اول رقابت ها، رسانه های بزرگ او را بایکوت کردند.  اما در نهایت همین رسانه ها مجبور شده اند، حضور پررنگ او را بپذیرند. اتفاقی که در شبکه های اجتماعی برای حمایت از سندرز افتاده یکی از جالب ترین کمپین های تبلیغاتی است.  در تبلیغات سندرز بر روی خود مردم تاکید دارد نه روی شخص کاندیدا. او می گوید این کمپین شما است نه کمپین من. در کنار همه این ها برنامه های سندرز مورد توجه مردم امریکا خصوصا جوانان طبقه متوسط و کارگر قرار گرفته است. 

مقابله با میلیاردرها به جای جلب حمایت سوپرپک ها

سندرز به صراحت در سخنرانی های پر جمعیتش می گوید: " سوپر میلیاردرها باید مالیات بدهند. شرکت های بزرگ باید مالیات بیشتری بدهند. برای تامین هزینه های آموزشی و بهداشتی همه شهروندان باید بیشتر تلاش کرد. دیگر باید به این روند که میلیاردرها پولدارتر شوند و فقرا فقیرتر پایان بدهیم" حاظران هم شعار می دهند : "کافی است کافیست" Enough is Enough"

برنی  سندرز برای تغییر سیستم مالیات دهی در آمریکا برنامه جدی دارد. برنی برای رفع نابرابری های اجتماعی برنامه ارائه داده  که سیستم های حمایتی را تقویت کند. او در کمپین اش اعلام کرده: " هر آمریکایی حق دارد از داشتن بهداشت رایگان و تحصیل با کیفیت برخوردار باشد بدون در نظر گرفتن میزان ثروت شهروندان" سندرز راه نجات طبقه متوسط را اجرای این دست برنامه های تامین اجتماعی می داند. این سناتور چپ گرا تاکید دارد:" مردمانی که هفته ای 40 تا 50 ساعت کار می کنند، حق دارند که در رفاه زندگی کنند. نه این که باز هم فقیر بمانند "سیستم مالیاتی از نظر سندرز برای جامعه آمریکا نامطلوب است به صورتی که وی اعلام کرده: در 40 سال گذشته شاهد ناپدید شدن طبقه متوسط در آمریکا هستیم

دستمزد بیشتر برای کارگران

سندرز در کنار کار تبلیغات انتخاباتی اش به کمپین افزایش حداقل دستمزد برای کارگران پیوسته است. جنبشی که مزدبگیران آمریکایی راه انداخته اند که خواهان آن اند برای هر ساعت کار 15 دلار به عنوان حداقل دستمزد پرداخت شود. این در حالی است که بنا به محاسباتی که حامیان سندرز در شبکه های اجتماعی منتشر کرده اند اگر قرار باشد سطح حداقل دستمزدها به وضعیت سال های دهه 60 و 70 میلادی بازگردد باید حداقل دستمزد 22 دلار برای هر ساعت باشد. حال با این وجود در شرایط فعلی حداقل دستمزد ها 7 یا 8 دلار است و مزدبگیران خواهان آن هستند دستکم به 15 دلار برسد. 

نکته مهم دیگری که در برنامه های سندرز در مورد برخورد با کارگران وجود دارد این شعار است:" دستمزد برابر برای کار برابر بدون در نظر گرفتن جنسیت و نژاد" شعاری که این روزها از طرف فعالان حقوق زنان و فعالان حقوق مدنی رنگین پوستان با استقبال فراوانی مواجه شده است.

سندرز تاکیدش بر دستمزد برابر بین زن و مرد است. هم اکنون در آمریکا زنان در مقابل کار برابری که انجام می دهند اگر مردان 1 دلار دستمزد بگیرند زنان 82 سنت دستمزد می گیرند. سندرز در برنامه های خود این موضوع را نادرست می داند و اعلام کرده است: دستمزد برابر برای کار برابر زن و مرد باید برقرار شود.

در کنار این موضوع تبعیض نژادی در سیستم کار و اقتصاد آمریکا زیاد است. سندرز در این مورد می گوید: شهروندان رنگین پوست( غیر سفید پوستان) سخت تر کار پیدا می کنند. همچنین از همتایان سفید پوست خود دستمزد کمتری می گیرند. این یک نوع نژاد پرستی ( راسیسم) است. باید اصلاح شود"

حلول دوباره روح چپ؟

 

حال با این حضور قوی اولیه سندرز باید دید که در ادامه این سوسیالیست در میان یانکی ها به کجا می رسد؟ یا باید منتظر یک معجزه بسیار بزرگ باشیم؟ آیا باید یک سوسیالیست را سکاندار بزرگترین اقتصاد سرمایه داری جهان ببینیم؟  همه این سوالات تا چند ماه دیگر محلی از نزاع های جدی خواهند بود. اما یک چیزی روشن است. نگاه به چپ دوباره در جهان طرفدار پیدا کرده است و شاید چپ از زیر آوارهای دیوار برلین بیرون آمده. شاید این بار در قلب سرمایه داری چهره ای دموکراتیک از سوسیالیسم را شاهد باشیم. 

4950
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 505969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    این سندرز عالیه ولی حیف که ملت آمریکا بی شعور تر از اونی هستن که قدرش رو بدونن و احتمالا به هیلاری رأی می دن.
    • بی نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      یکی مثل تو قبلا می گفت مردم آمریکا نژاد پرستند و به یه سیاه پوست رای نمی دن.. در ضمن ملت آمریکا اگه بی شعور بودند به اینجا که هستند نمی رسیدند. بی شعور قومی هست که گونی سیب زمینی می گیره و رای میده.
    • بی نام A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      173 8
      با بی نام دوم موافقم متاسفانه
    • بی نام A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      75 6
      عزیزم ملت آمریکا بشعور نیستن بلکه به فکر منافع خودشون هستن.نتنها آمریکا بلکه هر کشور دیگری هم که باشه مردم در درجه اول به فکر منافع خودشون هستن.چیزی که نامزد های ریاست جمهوری میگن تعیین کننده سرنوشتشون توی انتخاباته که اکثراً هم دور از واقعیته.مثلاً مواردی که ترامپ همش بهش اشاره میکنه بیشتر بی پایه و اساس هستن اما به خاطر اینکه از یک حزب محبوب توی آمریکا خودشو معرفی کرده تونسته اکثر سخنانشو برای مردم باورپذیر تر کنه.اما چیزی که کروز در مورد مسائل داخلی کشورش به مردم آمریکا میگه براشون تأثیر بیشتری داره و این میتونه دلیل پیروزی اون توی انتخابات باشهالبته خدا کنه هیچ وقت این اتفاق نیفته. در کل الان مشکلات داخلی مردم آمریکا خیلی بشتر از مشکلات خارجی اوناست و این دلیل پیشتازی جمهوری خواه هاست
    • حامی A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      169 4
      والا ما اینو با دوبار انتخاب احمدی نژاد نشون دادیم، پس اول باید خودمونو اصلاح کنیم تا اینکه مردم جای دیگه ی دنیارو بی شعور خطاب کنیم
    • بی نام A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      البته « یک بار » درسته ، جناب حامی
    • بی نام A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      41 2
      همه بدن شما خوبی. آخه این طرز صحبت کردنه؟
    • بی نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      15 35
      منظورم توهین به ملت ها نبود. منظورم از اینکه نوشتم بی شعور تر از اونی هستن که قدرش رو بدونن این بود که هنوز به این بلوغ نرسیدن که به آدمی مثل سندرز رأی بدن. در ضمن بی شعوری فحش و توهین نیست بیان یک وضعیت هست که در همه ابناء بشر نسبی هست. خدا هم بارها در قرآن بنده هاش رو بیشعور خطاب کرده و درست هم گفته چون انسانهای معدودی در همه دوران ها به سطح کمال شعور رسیدن.
    • بی نام IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      8 8
      حالا کی گفته این یه سوسیالیسته؟
  • حجت IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    75 9
    آدم بدشانسیه چون تو شیر یاخط به کلینتون باخته. قدرت و لابی در امریکا تعیین کنننده است که این از اونها برخوردار نیست ولی هیلاری تا دلتون بخواد داره
    • بی نام A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      61 19
      بعضیا همچین در مورد پشت پرد سیاسته آمریکا نظر ميدن انگار جد اند جد تو واشنگتن بزگر شذن. برو گوسفندتو بچرون بابا. کمتر رسنه ملی رو هم تماشا کن
    • سعید A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      35 0
      اون شیر یا خط بودن اصلا مهم نیس. مهم اینه تا چند ماه پیش هیچ کی اینو جدی نمی گرفت ولی الان هیلاری کاملا ترسیده ازش
  • بی نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    79 10
    پیروزی سندرز در انتخابا آمریکا تقریبا معادل یک انقلاب در امریکا هست. آیا شما فکر می کنید لابی ها و شرکت های بزرگ اجازه چنین انقلابی رو می دن؟
    • علی . ف IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      38 10
      تا اینجا که ظاهرا این اجازه رو دادن
    • بی نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      73 3
      این تحلیل منو یاد همون آقایی انداخت که تو تلویزیون گفت امکان نداره بذارن یه سیاه پوست رئیس جمهور آمریکا بشه یارو میگه ما کردیم، شد
    • عاطفه A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      21 1
      فعلا که روندش کاملا رو به رشد بوده. احتمال اینکه ببره زیاده
    • بی نام A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      10 0
      بی نام دومی عاااالی. خدارو شکر اون اقاهه دیگه نیس
  • بی نام A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    59 3
    کاش ببره فکر کنم یه چیزی تو مایه های اوباماست شایدم یکم ملوتر
    • بی نام A1 ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      35 0
      تو سیاست خارجی عالیه حتی بهتر از اوباما. روی نقش ایران تو خاورمیانه تاکید کرده
  • یزدان پناه IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    59 7
    موجی که سندرز در چند ماه اخیر راه انداخته بی سابقه بوده و بعید نیست این موج، بسیاری از افراد فقیر و طبقه متوسط که پای صندوق های رای نمی آمدند را به رای دادن به او مجاب کند. تقریبا مطمئنم که سندرز رئیس جمهور بعدی آمریکا است
    • بی نام EU ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      26 5
      کاش اینطور بود که شما میگین. ولی این تحلیل خوشبینانه است. اغلب کانون قدرت و ثروت بر هم منطبقند و الان در مقابل سندرز متحد
    • بی نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      7 1
      سندرز قدرت ترغیب طرفداران دموکرات برای اومدن پای صندوق های رأی رو نداره . الان امریکایی ها یه کم به آدم های قدرتمند و شاخ و شونه کش نیاز دارند مثل ترامپ و یا حتی تدکروز. اینکه خیلی ها مطمئنا میگنهیلاری می بره هم درست نیست.
  • سعيد تكاب IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    30 1
    اگه فقط پنجاه درصد شعارهايي كه ميده عملي بشه آمريكا ميشه اتوپيا
    • بی نام A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      25 22
      تجربه نشان داده چپ ها شعار اتوپیا دادن اتیوپی تحویل دادن
    • بی نام RO ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
      1 1
      بی نام عالی بود
  • بی نام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    4 14
    سرمایه داری برای حفظ منافع خودش به ساندرز احتیاج داره. اختلاف شدید طبقاتی قدرت خرید طیف گسترده ای رو کاهش داده و عملا طبقه متوسط رو خیلی کوچک تر کرده. برای اقتصادی مثل آمریکا که موتور رشدش مصرف طبقه متوسط هست این بسیار خطرناکه.
    • بی نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      12 4
      آقا شما حالت خوبه؟ این یارو ضد سرمایه داریه شما می گی سرمایه داری به این احتیاج داره؟ منافع سرمایه دارها رو فقط ترامپ یا یه جمهوریخواه دیگه می تونه تامین کنه و نه حتی هیلاری. یادت نره که جنبش وال استریت و ما 99 درصدیم رو اوباما و دموکارت ها و ادمهایی با طرز فکر سندرز راه انداختن.
  • مهرزاد A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    4 20
    شما چه ساده این. هنوز این چپ ها رو نشناختی. فقط شعار میدن از عمل خبری نیست
  • بی نام IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    10 0
    بالاخره لیبراله یا سوسیالیست؟
    • بی نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      20 1
      سوسیال دموکرات هست و قصد داره امریکا رو یه کشور اسکاندیناوی دیگه بکنه. سوسیال دموکرات ها معتقدند که آرمانی ترین نوع حکومت همین هست. نه سوسیالیسم نه کمونیسم و نه لیبرالیسم محض بلکه ترکیبی از همه که میشه سوسیال دموکراسی ونمونه اش هم نروژ سوئد و دانمارک هست.
  • متین A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    32 2
    این سندرز از همه برای ایران بهتره. خدا کنه رای بیاره
  • بی نام A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    12 26
    کمونیستا فقط قشنگ وعده میدن. اینم یکی مثل استالین و لنین و بقیه میشه
  • هادی A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    23 2
    موج چپ گرایی هر روز در حال جدی تر شدنه تو جهان. اینطرف تو بریتانیا اینطرف تو امریکا
  • بی نام A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    18 2
    این بشر عااالیه. خداکنه رای بیاره
  • بی نام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    23 5
    به خاطر سنش باید رد صلاحیت بشه
  • امین A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    1 1
    به نظرم سیاست های کلی اقتصاد سرمایه داری و حتی نوع نگاه ها در سیاست خارجه و داخله ی آمریکا کوچکترین تغییری نخواهد کرد. اولاند هم داعیه ی سوسیالیست بودن داشت و دارد. آیا با انتخاب او سیاست های دولت فرانسه تغییرات اساسی کرد؟
  • sajad A1 ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    1 4
    سلام خواهشمندم در مورد مواضع سیاست خارجی ایشون مطلب بذارید قطعا بیشتر به نفع ماست که خانم کلینتون و یا ایشون انتخاب شن اما من تصورم بر اینه که یهودی بودن ایشون ممکنه در نوع نگاهشون به ایران تاثیرگذار باشه
  • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    20 7
    موجی که سندرز راه انداخته در مدت کوتاه منو به شدت یاد مردی در انتخابات 88 خودمون انداخت کسی که اولش هیچ کس ازش نمیترسید ولی مثل طوفان قلب مردمو تسخیر کرد و البته در نهایت این فرصت از مردم دریغ شد
  • مجتبی IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 10
    کاش ناسیونال سوسیالیست از نوع نازیسم بود