مقامات لشگری و کشوری امیر سلیمی را چگونه خواندند؟

مراسم تشییع پیکر امیر سرلشکر محمد سلیمی فرمانده سابق کل ارتش صبح امروز برگزار شد و چهره های عالی رتبه نظامی و مقامات لشکری و کشوری در این مراسم حضور یافتند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری‌ها مراسم تشییع پیکر امیر سرلشکر محمد سلیمی فرمانده سابق کل ارتش صبح امروز برگزار شد.

امیر سلیمی یکی از قدیمی ترین فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که در ایام دفاع مقدس مسئولیت‌هایی نظیر ریاست دفتر مشاوره نظامی امام خمینی(ره) و فرماندهی ستاد جنگهای نامنظم را برعهده داشت و در نبردهای متعددی ازجمله آزادسازی سوسنگرد نقش آفرینی کرد و بعدها مفتخر به اخذ نشان «نصر» از دست رهبر معظم انقلاب شد.وی همچنین به مدت 4 سال (در حد فاصل سالهای 1360 تا 1364) مسئولیت وزارت دفاع را برعهده داشت.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در حاشیه مراسم تشییع پیکر مرحوم سرلشکر محمد سلیمی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: مرحوم سلیمی انسانی متدین، مومن و کاملاً ولایی بود و مطمئناً خلأ ایشان در آینده حس خواهد شد. من پنج سال با ایشان در ارتش کار کردم و درس‌های زیادی از مرحوم سلیمی گرفتم.

سردار سرلشکر یحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به تلاش‌های سرلشکر سلیمی در تنظیم راهبردهای دفاعی و امنیتی کشور عنوان داشت: سرلشکر سلیمی یک انسان مهم، انقلابی و ولایتمدار بود و به عنوان یک افسر نظامی ارتباط خوبی با افسران ارتش داشت. سرلشکر سلیمی با توده‌های مردم هماهنگ بود و به عنوان یک فرمانده خستگی ناپذیر، مردم‌دار، مومن و ولایتمدار شناخته شده بود.

سرلشکر حسنی سعدی معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز در حاشیه این مراسم اظهار کرد: مرحوم سلیمی در جهت شکل‌دهی ارتش جدید قدم برداشت و در کنار حضرت آقا هسته ارتش را تشکیل داد. در طول جنگ از ابتدا نقش ایفا کرد و در صحنه‌های مختلف انقلاب حضور داشت و ایثار کرد. مرحوم سلیمی در خانواده‌ای متدین بزرگ شد و یک نظامی متدین در ارتش بود که قبل از انقلاب نیز تلاش زیادی برای پیروزی انقلاب کرد.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری فرمانده سابق ارتش جمهوری اسلامی لیان کرد: از ابتدای انقلاب و روزهای اول که ارتشی‌های فداکار خودشان را به نیروهای انقلاب مرتبط کردند دوستی ما آغاز شد.من تا سه ماه قبل با ایشان ارتباط داشتم و فردی متدین و مسلمان بود، با وجود اینکه قبل از انقلاب در ارتش شاهنشاهی خدمت می‌کرد تدین خود را در پادگان‌ها نشان داده بود و به‌محض اینکه انقلاب شرو ع شد وفاداری خود را نشان داد.ایشان به‌شدت به هماهنگی ارتش و سپاه معتقد بود و خیلی از جلسات ما برای هماهنگی ارتش و سپاه بود.امیر سلیمی در پشتبیانی جنگ اعتقاد داشت باید با پیروزی از جنگ بیرون بیاییم، یک ارتشی غیرتمند بود که هم به انقلاب تعصب داشت و هم به سرزمین کشورمان.

غلامعلی حداد عادل نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به ابعاد شخصیتی وی اظهار داشت: از دوران ستوان‌یکی که 52 سال می‌گذرد با سرلشکر سلیمی آشنایی داشتم و ایشان فردی بسیار متدین، بااخلاص، فهمیده و باتقوا بودند.سرلشکر سلیمی چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب در خدمت اسلام بود و جز خدمت و خوبی هیچ خاطره‌ای از ایشان ندارم.

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه در  جمع خبرنگاران با اشاره به تلاش این فرمانده مجاهد در خدمت به کشور و ارتش و اتصال بین ارتش و سپاه عنوان داشت: اقتدار و امنیت کشور بخش عمده‌اش به دلیل وحدت ارتش و سپاه است.ایشان در وحدت ارتش و سپاه نقش مهمی داشت و یک انسان باتقوا، با ایمان با روحیه صداقت و برادری بود.

امیر سرلشگر حسین حسنی‌سعدی در خصوص ویژگی‌های امیر سلیمی، گفت: ایشان در یک خانواده متدین بزرگ شد و یک نظامی متدین و مؤمن در ارتش بود. ایشان در شکل‌دهی ارتش جدید قدم برداشت و در کنار مقام معظم رهبری، هسته اصلی تشکیل ارتش را بنا نهاد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی  درگذشت این امیر سلیمی را  برای نیروهای مسلح به ویژه ارتش یک ضایعه بزرگ دانست و افزود: او امیری لایق، فداکار و مومن و پایبند به ارزش‌های انقلاب بود که همواره مقام معظم رهبری را همراهی می‌کرد و با ایشان همگام بود. بنده مرحوم سلیمی را از زمانی که سروان بود می‌شناختم که در دفتر مشاورت امام (ره) مسئولیت داشت و در طول این مدت همواره ثابت‌قدم بود. او در دوران دفاع مقدس خدمات ارزنده‌ای داشت و به تدریج مسئولیت‌های بالاتری گرفت. متأسفانه یک دوران طولانی بیمار بود که همین بیماری او را از پا درآورد.

سردار سید مسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح نیز در حاشیه مراسم تشییع پیکر مرحوم امیر سرلشکر محمد گفت: ایشان از پیشکسوتان و فرماندهان نیروهای مسلح بود و اصلی‌ترین ویژگی‌های سرلشکر سلیمی علاقه وی به مقام معظم رهبری بود.جلسه‌ای نبود که سرلشکر سلیمی از مقام معظم رهبری سخن نگوید. سرلشکر سلیمی باید الگویی برای آینده ارتش و نظام باشد.

امیر سلیمی از بنیانگذاران ارتش انقلابی در خرداد 1379پس از کناره‌گیری امیر سرلشکر علی شهبازی، به فرماندهی کل ارتش منصوب و همزمان با یک درجه ارتقا، به درجه سرلشکری نیز نائل آمد. وی تا شهریور ماه 1384 به عنوان فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران خدمت کرد و پس از آن نیز به عنوان یکی از مشاوران ارشد فرمانده معظم کل قوا در امروز نظامی خصوصا ارتش منصوب شد. وی پس از تحمل یک دوره بیماری عصر روز شنبه 94/11/10 درگذشت. 

17219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 505938

برچسب‌ها