۰ نفر
۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸

در کتاب خواندنی«پیرپرنیان اندیش» جناب سایه از دو نفر به شدت با احترام یاد می کند. یکی تاجری که به هنگام فرار شاه جوان از ایران پیش از کودتای بیست و هشتم مرداد ۳۲ به سراغ شاه می رود و درست هنگامی که همگان فکر می کردند کار شاه تمام است مبلغ کلانی را در اختیار او قرار می دهد تا شاه فراری در سروسامان دادن به اوضاع آشفته خود خیلی درمانده نشود.

و دومی هم یک نظامی است که هنگام محاکمه دکتر مصدق در دادگاه نظامی هم چنان به او احترام می گذارد و وقتی او را برای شهادت احضار می کنند تمام قد جلوی مصدق می ایستد و به او احترام نظامی می گذارد. جناب ابتهاج به دلیل علایق سیاسی اش به تاجری که به شاه فراری کمک می کند نباید دلبستگی خاصی داشته باشد اما آن تاجر را همان قدر احترام می کند که آن نظامی را. چرا؟ دلیلش کاملا روشن است. آن دو شخصیت علی رغم تفاوت دیدگاه و منظر سیاسی هر دو در عقیده خود راسخ بودند و صادق. هیچ کدام نان به نرخ روز خور و عضو حزب باد نبودند و به همین علت علیرغم همه تفاوت هایشان قابل احترامند. این مقدمه کوتاه را گفتم تا بگویم این کسانی که بعد از دو سال و اندی از پایان دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد تازه به این فکر افتاده اند که علیه او سخن بگویند و از این راه دوباره خود را به اهل قدرت نزدیک کنند چه وضعیت رقت باری دارند. طرف چنان خودش را به آغوش رئیس جمهور پرتاب کرده کانه یوسف گمگشته پس از سال ها دوری یعقوب را باز یافته و چنان او را سخت فشرده که هرآینه بیم شکستن استخوان های طرف مقابل می رفته و حالا به گونه ای سخن می گوید که انگاری زن و بچه اش را به اسیری برده بودند و فقط و فقط در صورتی حاضر به آزادی گروگان ها می شدند که او در مقابل رسانه های جمعی خود را در آغوش رئیس جمهور بیندازد. بازیگری که همه شهرتش را مدیون بازی در همان فیلم بی ارزش سیاسی است که حالا منتقدش شده بعد از این که آب ها از آسیاب افتاده است و خاطرش جمع شده که حالا حالاها سر و کله احمدی نژاد و دوستانش در فضای سیاسی کشور پیدا نمی شود جوری درباره بازی در آن فیلم صحبت می کند که پنداری اگر در آن فیلم حضور پیدا نمی کرد مستقیم می فرستادندش سینه دیوار و گلوله بارانش می کردند.

سیاستمداری که همه آوازه خود را در عالم سیاست مدیون معجزه هزاره سوم است و اگر همای اوج سعادت بر شانه های احمدی نژاد نمی نشست او نیز راه یافتن به میدان پاستور را حتی در خواب هم نمی دید و نهایتِ ترقی سیاسی اش از بخشداری به فرمانداری رسیدن بود چنان درباره رئیس جمهور پیشین حرف می زند که هرکس نداند گمان می برد او در همه آن هشت سال علمِ مبارزه علیه دولت وقت برافراشته بود و فقط کسی نبود به یاری اش بشتابد واگرنه عالم را دگرگون می کرد. فقط جهت اطلاع از آن دسته عزیزانی که فکر می کنند با این تغییر جهت ها و دشنام های کیلویی به احمدی نژاد می توانند دلِ مردم را به دست بیاورند عرض می کنم که اتفاقا اگر بر سر موضع پیشین خود بمانند عزیز ترند. منتقدان احمدی نژاد با همه انتقادهایی که به او وارد می دانستند از یک اخلاق او به نیکی یاد می کردند و آن هم این که اگر به کسی یا علی بگوید تا آخر با او می ماند. و دیدیم که در برخی موارد حقیقتا چنین بود. فی المثل در مورد کردان. احمدی نژاد اگرچه می دانست کردان متخلف است اما وظیفه خود می دانست از کسانی که به او منتسب هستند دفاع کند. نمی گویم این اخلاق خوب است یا بد اما در نظر بسیاری از ایرانی ها اخلاق پسندیده ای است و اگر کسی می خواهد در نظر مردم قهرمان جلوه کند و با دوز و کلک هم که شده به قلب آنان راه پیدا کند بهتراست از همان مثالِ: گر جهنم می روی مردانه رو، پیروی کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 505590

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عمار خسروجردی IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    12 39
    متاسفانه در این دو سال کاری کردید که احمدی نژاد در حال احیا شدن است.
    • امیر تبریز اوغلی IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
      9 21
      سکوت ایشون بی دلیل نیست.. یک بار دیگه فوران میکنه و الباقی اصلاح طلبان افساد طلبان رو مثال اون اقا و اقازاده معروف به تاریخ میسپاره... در دل مردم هستند و بودن و خواهند بود. منتظر 96 رویایی هستیم
  • بی نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    35 10
    بسيار حرف درستي است.
  • جوالدوز IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    13 15
    اگرشما فراموش کردیدتاریخ فراموش نمی کند،عزل متکی درحین ماموریت دیپلماتیک؛عزل وزیران اقتصاد،کشور،بهداشت،ارشادو...ازیک پوپولیست احمدی نژادی بیش از این توقع نیست.
  • بی نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    27 3
    ایران شده کشور متظاهران به آنچه که نیستند
  • ارش RO ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    17 5
    عالی بود از قهرمان کشتی هم میگفتی که اگه مدال هاش رو تقدیم نمیکرد زیر گیوتین میبردنش
  • بی نام A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    11 5
    بجا ومنطقی
  • علی IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    1 5
    بنام خدا دو نکته: اجازه بدهید برخی افرادی که موفق نشدند از کرده خود توبه کنند، حال که زمینه را فراهم می بینند به این نحو اظهار پشیمانی کنند و برو آوردن اینکه دروغ می گویند و فری کارند اگر چه ممکن است مطابق با واقع باشد اما اخلاقی نیست. دوم آنکه از بی چشم و روترین افراد احمدی نژاد بود و دلیل حمایت او از کردان و مشایی و برخی دیگر به مردانگی او مرتبط نیست بلکه عللی دیگر دارد که باید زمان بگذرد تا اسناد آن منتشر شود.
  • رضا A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    16 5
    هرکس در طول زندگیش اشتباهاتی رو مرتکب میشه دلیل نمیشه بخاطر این اتفاق ما یکی از اساتید بی بدیل آواز ایران رو فراموش کنیم یا هرگز نبخشیم .این طرز فکر در مورد یک استاد پیشکسوت موسیقی اصلا درست نیست جناب نویسنده .دین ما دین رحمت و بخششه اینو فراموش نکنید
  • بی نام A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    11 1
    البته قضیه مرحوم کردان فرق داشت.آقای احمدی نژاد برعکس درزمان دوری از قدرت چندان پشت دوستانی مانند بقایی و رحیمی در نیامد.
  • اسمال طلا A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    4 9
    اگر قبول کنیم ماچ و بوسه این آقا با احمدی نژاد اجباری بوده شرکت در برنامه آشپزی تبلیغ ماکارونی و حرکات موزون سخیف هنگام اجرای کنسرت را کجای دلمان بگذاریم؟
  • محمد امین A1 ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    5 0
    در متن امده منتقدان احمدی نژاد با همه انتقادهایی که به او وارد می دانستند از یک اخلاق او به نیکی یاد می کردند و آن هم این که اگر به کسی یا علی بگوید تا آخر با او می ماند. و دیدیم که در برخی موارد حقیقتا چنین بود. فی المثل در مورد کردان. احمدی نژاد اگرچه می دانست کردان متخلف است اما وظیفه خود می دانست از کسانی که به او منتسب هستند دفاع کند. اولا ارجاع منتقدان احمدی نژاد ارجاع به منبعی مجهول است کدام منتقد احمدی نژاد ؟ نویسنده با اوردن کلمه منتقدان به مخاطب تلقین میکند این حرف حرف همه منتقدان است حال این که نه ارجاعی چنین مبهم ذره ای ارزش اثباتی دارد نه می توان گفت در این مورد همه منتقدان هم نظرند .دوما ادعای مطرح شده طوری به منتقدان منسوب میشود که نویسنده را از زحمت اثبات صحت ان برهاند
  • محمد امین A1 ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    11 0
    گیرم منتقدان چنین ادعایی کرده باشند ایا نمیتوان مثال هایی برخلاف نظر منتقدان یافت که ادعای نویسنده را زیر سوال ببرد برخورد منفعلانه احمدی نژاد با رد صلاحیت مشایی. زندان رحیمی و یا بازداشت و محاکمه پالیزدار در زمان ریاست احمدی نژاد دلیلی بر عدم صحت ادعای اگر به کسی یا علی بگوید تا آخر با او می ماند
  • بی نام IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    5 1
    الان سايه رو با كي مقايسه كردي سيد ؟ بردار من ما از اين سايه به خورشيد نمي پردازيم احترامش رو نگه دار
  • م.ف A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    12 2
    اصل حرفت درسته اما نه لزوما مصادیقش. من خودم از مخالفای احمدی نژادم اما خداوکیلی کاری که مردم با علیرضا افتخاری کردند خیلی وحشتناک بود. این عین حقیقته. داغونش کردند و این اصلا اخلاقی نبود.
  • بی نام IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    3 3
    اینان به گمان خود با خصلت دستمال بدستی دوره ای به جایی میرسند.اما باید به فکر عزت وآبروی خود باشند .تاریخ بیدار است