ایسنا نوشت: نمایندگان مجلس با کلیات لایحه کاهش ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص موافقت کردند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (دوشنبه) با 115 رای موافق، 27 رای مخالف و 3 رای ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در مجلس کلیات لایحه کاهش ساعت کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص را تصویب کردند.

در صورت تصویب جزئیات این لایحه ساعت کار هفتگی بانوان از 44 ساعت موظف در هفته به 36 ساعت کاهش پیدا می‌کند، ولی مزایا و حقوق 44 ساعت کار را دریافت می‌کنند.

بانوانی که دارای معلولیت شدید، فرزند زیر 6 سال تمام، همسر و فرزند معلول شدید، یا مبتلا به بیماری صعب العلاج و یا زنان سرپرست خانوار شاغل باشند مشمول این لایحه می‌شوند.موافقان لایحه کاهش ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص تاکید کردندکه با کاهش این ساعات کاری بهره‌وری کاری بانوان نیز افزایش پیدا می‌کند چون آنها می‌توانند در کنار کار وقت بیشتری را با خانواده و تربیت فرزندان بگذرانند. در مقابل مخالفان کلیات این لایحه نیز معتقدندکه با این کاهش ساعت ادارات دیگر تمایلی به جذب بانوان ندارند.

محمد حسین میر محمدی نماینده گلپایگان به عنوان اولین مخالف کلیات لایحه کاهش ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص گفت: یکی از موضوعات اساسی در کشور ما فرهنگ کار و ایجاد اشتغال است که در این زمینه بانوان بخشی از فعالیت‌ها را به عهده دارند.

وی افزود: در این لایحه قید شده که بانوان دارای فرزند معلول مشمول کاهش ساعات کار اداری شوند. حال سوال این است که چرا شرایطی را فراهم نکنیم که این بانوان فرصت کافی برای سرپرستی معلولان خود داشته باشند که این موضوع منوط به حمایت‌های لازم از سوی سازمان بهزیستی است؟ اگر آنها به بهترین نحو تحت حمایت قرار گیرند دیگر لزومی ندارد خانمی که دارای فرزند و یا همسر معلول است مشغول به کار شود و در این شرایط رنج معلولیت خانواده به حداقل می‌رسد.

میرمحمدی گفت که به جای کاهش ساعت کار باید شرایط دیگری فراهم شود تا از بانوان حمایت‌های لازم صورت گیرد.

هادی قوامی نماینده اسفراین به عنوان اولین موافق کلیات این لایحه گفت: توسعه کشور منوط به تربیت افراد مناسب است که یکی از شاخصه‌های اساسی توسعه نهاد خانواده به عنوان نهاد تربیت کننده افراد مسئولیت پذیر می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه کاهش ساعت کاری بانوان منتهی به کاهش بهره وری نمی‌شود گفت: طبیعتا بانوان با این کاهش ساعت کار می‌توانند بهتر به وضعیت خانواده و فرزند رسیدگی کنند و در این زمان بهبود وضعیت خانواده می تواند اثربخشی کار بانوان را در ادارات و سایر مشاغل بیشتر کند. از این روست که می‌توان گفت کاهش ساعت کاری به 36 ساعت می‌تواند حتی بهره‌وری را افزایش دهد.

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود به عنوان دومین و آخرین مخالف کلیات گفت: در حال حاضر جامعه بانوان از مشارکت کم در اجتماع ابراز نگرانی می‌کنند که نمونه آن کاهش تعداد بانوان در سطوح مدیریتی و حتی در مجلس است.

وی ادامه داد: با این کاهش ساعت کار دیگر ادارات و حتی بخش خصوصی تمایلی برای جذب بانوان ندارد که این موضوع فقط به جامعه بانوان آسیب وارد می‌کند.

لاهوتی تاکید کرد: در شرایط فعلی باید اهرم‌هایی برای استفاده بهتر از بانوان در مشاغل ایجاد شود و حتی قوانینی برای افزایش مشارکت بانوان تدوین شود. بر این اساس به باور ما این لایحه با کاهش مشارکت بانوان در فعالیت‌های اجتماعی باعث آسیب به این جامعه می‌شود و از این به بعد دیگر ادارات در بخش‌های دولتی و خصوصی تمایلی به جذب بانوان نخواهند داشت.

عبدالکریم جمیری نماینده بوشهر به عنوان آخرین موافق کلیات گفت: بانوان در نظام دینی و جامعه اسلامی دو نقش اساسی را ایفا می‌کنند که نباید هیچ کدام جایگزین دیگری شود. اولین نقش بانوان تربیت فرزندانی است که بتوانند باعث توسعه و پیشرفت جامعه شوند و نقش دیگر فعالیت در محیط کاری است.

به گفته‌ی وی باید به عموم بانوان میدان برای نقش آفرینی داده شود که در این راه نباید نقش اساسی آنهارا در تربیت و پرورش استعدادهای بالقوه نسل آینده نادیده گرفت.

وی تاکید کرد:‌ نباید عنوان کاهش ساعات کار زنان و بانوان را عمومی دانست. این تنها مخصوص برخی شرایط خاص است از طرفی دیگر این لایحه بار مالی ندارد و قطعا مورد تایید شورای نگهبان قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا نمایندگان بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان کلیات لایحه کاهش ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص به آن رای موافق دادند که در صورت تصویب نهایی جزییات این لایحه ساعات کار هفتگی بانوان از 44 ساعت به 36 ساعت کاهش می‌یابد؛ آن هم برای بانوانی که دارای معلولیت شدید، فرزند زیر 6 سال تمام، همسر و فرزند معلول شدید یا مبتلا به بیماری صعب‌العلاج و یا زنان سرپرست خانوار باشند.

 


304 42

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 505539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    6 3
    بارها این لایحه مطرح شده و بی نتیجه مونده امیدوارم اینبار به یه سرانجامی برسه
  • زهرا A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    2 3
    خیلی خیلی تشکر از این نظرات موافق وآگاهانه در خصوص کاهش ساعت کار بانوان