۰ نفر
۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
علل عقب ماندگی استان زنجان

دکتر حمیدرضا شاه‌محمدی در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین به ارزیابی شرایط اقتصادی استان زنجان پرداخته است.

این مدرس دانشگاه در آغاز مطلبش نوشته است:

«متاسفانه مطابق آمار سال 1391 تولید سرانه ناخالص داخلی( GDPسرانه) استان زنجان 30 درصد پائین تر از میانگین کشوری است و از این نظر در رتبه 26 ام بین 31 استان کشور قرار دارد. به عبارت ساده تر زنجان 30 درصد فقیرتر از میانگین کل کشور است... هر چند تعداد دانشجویان به ازای هر یک صد هزار نفر جمعیت در استان زنجان 500 نفر بیشتر از میانگین کشوری است. اما متاسفانه نرخ بیسوادی در آن 17/6 در صد بوده و از میانگین کشوری (2/15 در صد) بالاتر است. توجه کنید که نرخ بیسوادی در کشور های توسعه یافته عموما صفر است. این ارقام تناسبی با موقعیت و جایگاه زنجان ندارد. برای شهری که از طریق خط هوایی، ریلی و اتوبان بین نیم تا حداکثر 4 ساعت با مرکز کشور فاصله دارد این رتبه ها قابل قبول نیست.»

این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه می نویسد:

«باید در شرایط پسا تحریم مسئولین استان اهتمام بیشتری برای جذب سرمایه گذاری های خارجی ( اعم از خارج از استان یا خارج از کشور) به خرج دهند. البته فرهنگ مردم استان نیز در جذب سرمایه گذاری یا دفع آن بسیار موثر است. به لحاظ فرهنگی برخی مردم داشتن ثروت را برنمی تابند. بسیار شایع است که زنجانیها دارایی خود را به دلیل اینکه مردم چشم دیدنش را ندارند خارج از زنجان سرمایه گذاری می کنند. این دیدگاه خود ضد توسعه است. باید این نگرش را تغییر داد. خوب یا بد، توسعه، کار و اشتغال با سرمایه گذاری بیشتر محقق می شود.»

برای خواندن متن کامل این مطلب، اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 504791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EE ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    2 4
    مهم آمار اشتغاله که استان زنجان از خیلی از استان های دیگه بهترهیک نگاه به آمار بیکاری کشور بکنید متوجه میشید خیلی از استانهای جنوبی و غربی اوضاع خرابی دارند و هیچ توجهی به اونها نمیشه
  • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    3 1
    بله دقیقا تو این موقعیت بسیار مناسب باید استان زنجان خیلی خیلی بیشتر توسعه پیدا میکرد
    • maryam TR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
      1 1
      شهر جنگ زده ما هنوز آباد نشوده که ....