لیست نهایی اصولگرایان برای انتخابات مجلس تا اواسط هفته پیش‌رو نهایی خواهد شد. گمانه‌زنی‌ها حکایت از این دارد که جبهه پایداری این بار نیز سهم بیشتری نسبت به سایر گروه‌ها اصولگرا در لیست سی نفره تهران خواهد داشت.

عباس طهماسبي زاده: شکست اصولگرایان در انتخابات 92 و تحویل قدرت اجرایی به جریان رقیب آنان را بر آن داشت تا از همان سال 92 در پی رفع اختلافات درونی خود باشند. آنها که دیگر بزرگانی چون آیت‌الله مهدوی کنی و حبیب‌الله عسگراولادی را در میان خود نداشتند، تعلل در رفع اختلافات را موجب شکست در انتخابات اسفند 94 می‌دیدند.

با آغاز سال 94 و شروع فضای انتخاباتی، اصولگرایان که دیدند وحدت در این جریان تا پیش از انتخابات کمی دست نیافتنی است به تشکیل شورای ائتلاف روی آوردند تا لااقل بر روی حداقل‌ها به گفتمان مشترک برسند. از اوایل پاییز امسال جلسات حدادعادل، آقاتهرانی، حبیبی، زاکانی، فدایی، بادامچیان، محصولی و باهنر برای ایجاد شورای هماهنگی در جریان اصولگرایی جدی شد تا اینکه در نهایت قرار شد این شورا زیر نظر جامعه روحانیت مبارز به دبیرکلی آیت‌الله موحدی کرمانی فعالیت انتخاباتی خود را کلید بزند.

از این رو برای اینکه مصوبات این شورا از جامعیت کامل برخوردار و تمامی جریان‌های اصولگرایی را در برگیرد، از چهره‌های شاخص جریان اصولگرایی خواسته شد تا نام نمایندگان خود برای شرکت در این جلسات را اعلام کنند. علی اکبر ولایتی، محسن رضایی و محمدباقر قالیباف هر یک نمایندگان خود را برای حضور در این نشست‌ها معرفی کردند اما علی لاریجانی از حضور در این جلسات عذرخواهی کرد. لاریجانی که نسبت به حضور برخی جریانات تندرو در این شورای هماهنگی انتقاد دارد، سمت حقوقی خود را بهانه‌ کرد تا نماينده اش در این جلسات حاضر نشود و نقشی در تصمیم‌گیری‌های آنان نداشته باشد. او در جلسه‌ای که با اعضای جمعیت عدالت و پیشرفت ایران اسلامی داشت، دراین ارتباط گفت: « بنده به آیت الله موحدی کرمانی عرض کردم که من از روحانیت حمایت می کنم اما طبیعتا بدلیل مسوولیتم در قوه مقننه نمی‌توانم حضور داشته باشم همانطور که در سازوکارهای قبلی نیز هیچ رییس قوه ای حضور نداشته است.» (اینجا)
در این میان سعید جلیلی نیز یکبار به همراه حاجی‌بابایی در جلسه ائتلاف اصولگرایان حاضر شد.

با آغاز ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی، به مرور دستورالعمل‌های ائتلاف اصولگرایان منتشر شد. اصلی‌ترین دستور العملی که از سوی این شورا رسانه‌ای شده، این است که اصولگرایانی که در لیست سی‌نفره تهران حضور نداشتند، انصراف دهند و این امکان را بوجود بیاورند تا سایر نامزدها بتوانند شانس بیشتری برای رسیدن به کرسی‌های سبز بهارستان داشته باشند.(اینجا)

این دستور العمل واکنش‌هایی را در جریان اصولگرایی در پی داشت. آن دسته از گروه‌هایی که نماینده‌ای در این شورا نداشتند و یا نمایندگانشان نسبت به سایر گروه‌ها کمتر بود، داد اعتراض سر دادند و خواستار رعایت انصاف در بستن لیست تهران شدند. از این رو بود که دورانی رئیس ستاد انتخابات جمعیت عدالت و پیشرفت ایران اسلامی از احزاب نزدیک به محمدباقر قالیباف در نامه‌ای به نمایندگان مجلسی که از اعضای اصلی شورای ائتلاف اصولگرایان محسوب می شوند، خواست تا در جلسه‌ای که انتخاب افراد برای لیست نهایی در دستور کار است، این افراد حق رای نداشته باشند. (اینجا)

آنطور که رسانه‌های نزدیک به برخی از چهره‌های اصلی این شورا خبر داده‌اند، علیرضا زاکانی، صادق محصولی، عبدالحسین روح‌الامینی، محمدنبی حبیبی، مهدی ذاکری و حسین ابراهیمی اعضای کمیته 6 نفره اجرایی شورای ائتلاف اصولگرایان هستند که ریاست آن برعهده زاکانی است. غلامعلی حدادعادل، حسین فدایی، محمدرضا باهنر، سیدرضا تقوی، عبدالحسین روح‌الامینی، محمدرضا آشتیانی و صادق محصولی نیز هفت عضو کمیته تأیید صلاحیت نامزدها هستند که ریاست آن نیز بر عهده حداد عادل است.

نگاهی به این ترکیب نشان می‌دهد که کفه ترازو بیشتر به سمت جبهه پایداری سنگینی می‌کند. صادق محصولی از جمله افرادی است که در دو کمیته حضور دارد و این امتیاز موجب برتری جبهه پایداری نسبت به سایر گروه‌ها شده است. موضوعی که در انتخابات دوره هشتم مجلس نیز موجب بروز اختلافات شدید در بستن لیست اصولگرایان شد و انتقادات مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی را نیز در پی داشت. در آن انتخابات به خاطر تاکید این جبهه بر حضور برخی از افراد تحت حمایتش در لیست تهران، برخی چهره‌های شاخص جریان اصولگرایی از جمله علی مطهری، حمید کاتوزیان و علی عباسپور از این لیست جا ماندند.

احمد توکلی نیز چندی پیش گفت «به نظر من پاشنه آشیل ائتلاف اصولگرايان، جبهه پایداری است که می تواند شب آخر لیستی را بدهد که تعدادی را حذف کند و افراد خودش را اضافه کند و در نتیجه برخی رای نیاورند و رای آنها شکسته شود. این اقدامی است که در مجلس قبلی انجام دادند.» (اینجا)

حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران که در انتخابات گذشته رای لازم برای حضور در بهارستان را پیدا نکرد، به همراه حداد عادل که قرابت فکری بیشتری به این تشکل اصولگرا دارد، به دلیل حضور در کمیته تائید صلاحیت نامزدها، از نقش پر رنگ تری نسبت به سایر گروه‌ها در نهایی کردن لیست دارند. این تشکل اصولگرا که از گذشته با جمعیت رهپویان به دبیرکلی علیرضا زاکانی نزدیکی و هم‌پوشانی‌هایی دارند، به خاطر اهداف و منافع مشترک با جبهه پایداری نیز همکاری‌ می‌کنند تا بتوانند خواسته‌هایشان را به صورت حداکثری‌ محقق سازند. این نزدیکی میان این سه گروه و نقشی که در تهیه لیست خواهند داشت موجب شده تا سایر اصولگرایان تردیدهایی به شایسته‌سالاری در این لیست داشته و حتی با توجه به سابقه رفتاری که از گذشته آنان دارند، مطرح کنند که در صورت عدم خواسته‌های آنان، این امکان وجود دارد که لیست دیگری منتشر شود.
محمد سلیمانی نماینده مردم تهران و از اعضای جبهه پایداری در مقام پاسخ به این مسائل نیز اعلام کرد «اینکه برخی اصولگرایان معتقدند جبهه پایداری در نهایت بر نظر نهایی شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان تاثیر خواهد گذاشت، توهین به همه اصولگرایان است. نظر نهایی ائتلاف براساس نظر اکثریت و مبتنی بر رای‌گیری انجام خواهد شد البته هر که استدلال قوی‌تر و بیان رساتری داشته باشد حتما موفق خواهد بود. گفتمان امام (ره) را هر جریان سیاسی سر دست بگیرد یقینا موفق خواهد شد.» (اینجا)

از نکات مهم در رابطه با ائتلاف اصولگرایان، بدون نقش بودن علی اکبر ولایتی در ترکیب اصلی و تصمیم‌گیر این شورا است. علاءالدین بروجردی که نماینده علی اکبر ولایتی برای شرکت در این جلسات معرفی شده، در هیچ یک از کمیته‌های اصلی این شورا حضور ندارد و نقشی برای این سیاستمدار کهنه‌کار اصولگرا در نظر گرفته نشده است.

به گفته حداد عادل، اصولگرایان برای رسیدن به لیست نهایی تاکنون هشت قدم برداشته و تا پایان راه دو قدم بیشتر فاصله ندارند و تا چند روز آینده لیست آنها نهایی می‌شود. اعضای این شورا باید از میان 180 نامزد اصولگرا که برای انتخابات مجلس در تهران نام‌نویسی کرده‌اند، لیست سی‌نفره‌ای تهیه کنند که جریان رقیب‌شان تاکنون تنها 5 نامزد تائید صلاحیت شده دارد و این مسئله موجب شده که آنها راحت‌تر بتوانند افراد لیست خود را نهایی کنند.

نام و نام خانوادگی

سمت در شورای ائتلاف

 حزب

 

علیرضا زاکانی

رئیس کمیته اجرایی 

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی

صادق محصولی

عضو کمیته اجرایی

قائم مقام دبیرکل جبهه پایداری

عبدالحسین روح‌الامینی

عضو کمیته اجرایی

دبیرکل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی 

محمدنبی حبیبی

عضو کمیته اجرایی                                  

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی

مهدی ذاکری

عضو کمیته اجرایی

مدیر مسئول روزنامه همشهری و نماینده قالیباف

حسین ابراهیمی

عضو کمیته اجرایی

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت

غلامعلی حدادعادل

رئیس کمیته تائید صلاحیت‌ نامزدها و سخنگو شورا

نزدیک به جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی

حسین فدایی

عضو کمیته تائید صلاحیت نامزدها

دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی

محمدرضا باهنر

عضو کمیته تائید صلاحیت نامزدها

دبیرکل جمعیت پیروان خط امام و رهبری

سیدرضا تقوی

عضو کمیته تائید صلاحیت نامزدها

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت

عبدالحسین روح‌الامینی

عضو کمیته تائید صلاحیت نامزدها

دبیرکل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی

محمدرضا آشتیانی‌

عضو کمیته تائید صلاحیت نامزدها

عضو جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم

صادق محصولی

عضو کمیته تائید صلاحیت نامزدها

قائم مقام دبیرکل جبهه پایداری

2729

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 504506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    افراطيون بالاخره اختيار اصولگرايان را بدست گرفتند
  • بی نام A1 ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    28 3
    یکی مرد جنگی به از صدهزار. سیاهی لشکر نیاید به کار
  • بی نام A1 ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    48 6
    اصولگراها دارن خود زنی بزرگی می کنن مردم به هیچ کدام از اعضاء پایداری در هر لیستی که باشند رای نمی دهند
  • علي A1 ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    15 2
    حتما ايين ليست راي مياره جوك سال
  • منتقد IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    3 1
    گردهمایی های گوناگون و جلسات فشرده و حمایت بزرگان نظام از اصولگرایان و ..... بی فایده است. مردم از افراطگرایی و کاسه داغتر از آش شدن خسته شدن. ما ایرانی هستیم و دنبال نمایندگان آینده نگر و وطن دوست و امروزی میگردیم. اگر اصلاح طلبان به اندازه کرسیهای موجود تایید صلاحیت شده داشت آنوقت خواهید دید که حتی یک نماینده اصولگرا رای نمی آورد. تمام مردم ایران به اصلاح طلبان رای خواهند داد. پاینده باد ایران ما....