اهدای دو عضو صدابردار فقید سینما/ «عمو یدی» عوامل فیلم ناتمام فرهادی را دوباره جمع کرد

ایسنا نوشت: مراسم یادبود زنده یاد یدالله نجفی توسط گروه فیلم سینمایی «فروشنده» در حالی برگزار شد که از خانواده این صدابردار پیشکسوت برای اهدای قرنیه‌های وی قدردانی به عمل آمد.

مراسم یادبود صدابردار فیلم سینمایی «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی که چند روز قبل به طور ناگهانی فوت کرد در مجتمع پیامبر اکرم (ص) با حضور عوامل این فیلم سینمایی و جمعی دیگر از اهالی سینما برگزار شد.

در این برنامه که اصغر فرهادی به عنوان کارگردان فیلم سینمایی فروشنده پیش از دیگر مهمانان در سالن حاضر شده بود مداحی همراه با نوای نی به یاد زنده‌یاد یدالله نجفی انجام شد.

سپس برخی از سینماگران حاضر، در سخنانی از سابقه همکاری خود با یدالله نجفی گفتند.

امیر اثباتی در ابتدای صحبت خود با بیان اینکه حتما آقای نجفی دلش نمی‌خواهد که فیلم فروشنده ناتمام بماند ابراز امیدواری کرد که این گروه سینمایی هرچه زودتر فیلم‌برداری خود را از سر بگیرد.

او در ادامه با قرائت یادداشت کوتاه خود گفت: مرگ او ناگهانی و غافل‌گیرکننده بود. من به نوبت خودم خیلی فکر می کنم چون با او هم سن بودم.

وی با اشاره به اینکه آخرین همکاری او با یدالله نجفی در یک فعالیت صنفی و نیز فیلم قصه‌های رخشان بنی اعتماد بوده است، افزود: مهم نیست که او صدابردار درجه یکی بود چون زنده بودنش آن طور که او زنده بود برایم فراموش نشدنی است.

فرهاد توحیدی نیز پس از بیان مطالبی از محسن عبدالوهاب درباره همکاری با زنده یاد نجفی، در سخنانی بیان کرد: بسیاری از آدم‌ها مرگ‌اندیش هستند اما یدالله نجفی به مرتبه‌ای رسیده بود که زنده‌اندیش بود و این را به اعتبار دوستی 40 ساله خود با او می‌گویم.

او گفت: «یدی» از همان زمانی که شناختمش سر پرشوری داشت و آدم تراش‌خورده‌ای بود. او مثل بسیاری از جوانان دهه 50 دغدغه عدالت اجتماعی داشت و نسبت به مسائل مختلف از جمله مسائل سیاسی به شیوه خود حرف و موضع داشت و بابت همه آن‌ها هم هزینه پرداخت.

این فیلم‌نامه نویس ادامه داد: این در حالی است که خیلی‌ها عقیده دارند اما ممکن است عقیده‌شان ویترین باشد و در مقام عمل خیلی کم پای کار بیایند اما آن‌ها که این طور نیستند همان زنده‌اندیشانند مثل یدی که جزو آن‌ها بود.

وی با اشاره به اینکه یدالله نجفی حسادتی نداشت در حالی که این حسادت متاسفانه میان اهالی این هنر زیاد است، اظهار کرد: او با خودش رقابت داشت و تهذیب نفس کرده بود؛ همان طور که با تخصص و حرفه خود مغازه و دکان باز نکرد.

در ادامه این مراسم نیکزاد، همسر یدالله نجفی با تشکر و آرزوی موفقیت برای گروه فیلم سینمایی فروشنده گفت: به دلیل اینکه یک تریبون پیدا کرده‌ام می خواهم از این فرصت استفاده کنم و مطلبی را بگویم که البته هیچ ارتباطی به عوامل فیلم سینمایی فروشنده ندارد.

او گفت: می خواهم به مرخصی عوامل پروژه‌های سینمایی اشاره کنم که برخلاف کشورهای دیگر گاهی به دلیل صرفه جویی در انرژی و وقت و نیز سرعت بخشیدن به کار حذف می شود که این باعث می شود در طول سال‌هایی که کنار یدالله نجفی زندگی کردم او که همیشه یک خستگی ماندگار داشته باشد. این برای عوامل فیلم‌ها یک نیاز است و خوب است اگر تکنیک و ابزار وارد می کنیم از تجربیات مردمان دیگر که یاد بگیرند چگونه در صلح و آرامش زندگی کنند استفاده کنیم.

همچنین کسری نجفی فرزند زنده یاد یدالله نجفی با بیان اینکه «پدرم به من یاد داد که روزهای سخت می گذرد و نباید امید را از دست داد» گفت: پدر قطعا دوست داشت که فروشنده به بهترین شکل ممکن ساخته شود و ما نیز مشتاقانه منتظریم که این فیلم به پایان برسد تا آن را تماشا کنیم.

در پایان دکتر فهیم با اهدای لوحی به همسر زنده‌یاد یدالله نجفی اعلام کرد که قرنیه‌های این صدابردار قدیمی سینما برای اهدا آزمایش شده و به دو بیمارستان در کشور فرستاده شده تا به زودی عمل پیوند انجام شود.

اصغر فرهادی - کارگردان فیلم فروشنده - نیز درباره زمان شروع دوباره فیلمبرداری فیلم خود به خبرنگار ایسنا گفت: در این باره قرار است تصمیم‌گیری کنیم اما به‌زودی کار را آغاز خواهیم کرد.

در مراسم یادبود زنده یاد یدالله نجفی که از ایرج کریمی نیز یاد شد ترانه علیدوستی، پریسا بخت آور، علیرضا حمزه، امیر اثباتی، کاوه سجادی حسینی، حبیب اسماعیلی، نگار اسکندرفر، محمود و کوه‌یار کلاری، رضا ناجی، عبدالله اسکندری، مرتضی رزاق کریمی، علی سرابی، امیر شهاب رضویان، فرهاد توحیدی، هوشنگ گلمکانی، حبیب رضایی، مینا ساداتی، محسن عبدالوهاب از جمله هنرمندان حاضر بودند.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 504377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =