۰ نفر
۲۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۹

شاید بتوان یکی از آخرین این نوع اتفاق های اجتماعی را در سال 88، برگزاری بی شور و تقریبا بی سر و صدای مراسم چهارشنبه سوری در سه شنبه شب پایان سال دانست.

الناز محمدی: سالی را که گذشت شاید بتوان به جرات سال اولین ها نامید. سال اولین اتفاق هایی که برای اولین بار به وقوع پیوست و شاید همین مسئله بود که باعث شد خیلی از تاریخ نویسان به این فکر بیفتند که علاوه بر سال های حکومت قاجارها و وقوع مشروطه و انقلاب اسلامی، 88 را هم در تاریخ معاصر ایران ثبت کنند. از روزهای پرالتهاب قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم که بگذریم - گذشتنی که خیلی هم آسان نیست-  به مسائل اجتماعی ای می رسیم که امسال رخ داد و شاید برای سال ها  بتوان درآرشیو خبرهای اجتماعی رسانه ها، آن ها را نگه داشت.

شاید بتوان یکی از آخرین این نوع اتفاق های اجتماعی را در سال 88، برگزاری بی شور و تقریبا بی سر و صدای مراسم چهارشنبه سوری در سه شنبه شب پایان سال دانست. مراسمی  که هرچند سال هاست در ایران برگزار می شود و البته با مجروح شدن تعداد زیادی از برگزارکنندگان آن، به پایان می رسد ولی امسال با بی شور و هیجان بودنش، خودش را به رخ رهگذران و حتی کارشناسان اجتماعی کشید. این خیلی نیاز به فکر کردن ندارد که آنچه امسال جلوی خیلی ها را برای آمدن به خیابان ها گرفت و باعث شد خیلی ها ترجیح بدهنددر خانه بمانند و فیلم های سینمایی متعددی که دریک ساعت و از شبکه های مختلف تلویزیون پخش می شدند را تماشا کنند، اعلام آمار زیاد قربانیان این مراسم در هرسال و از طرف دیگر وعده پلیس برای برخورد قاطع با بر هم زنندگان نظم عمومی، بود. وعده ای که چندین بار دیگر هم از سوی فرماندهان پلیس و در موارد دیگر در سال 88 اعلام شده بود و البته به وقوع پیوسته بود و البته این بار باعث شد به جای افزودن بر ترافیک شهری تهران، آرامش را به خیابان های پایتخت برگرداند.

پلیس تشکر می کند
بعد از اعلام اقدامات پیش گیرانه ای که  پلیس برای برهم نخوردن نظم شهرها در این شب می دادند، این روزها و بعد از برگزاری کم شور این مراسم، فرماندهان پلیس از کم شدن آمار تلفات خیابانی در این شب خبر می دهند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به این که شب چهارشنبه آخر سال امسال وضعیت مطلوبی در کل کشور حاکم بود، از دستگیری نزدیک به 50 نفر توسط پلیس خبر داده است.  

سردار رادان در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با اقدامات پلیس در شب چهارشنبه آخر سال اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به بلوغ و روشنگری مردم وضعیت مطلوبی در کل کشور نسبت به سال گذشته وجود داشت.

وی ادامه داد: متاسفانه تعدادی در شب چهارشنبه آخر سال مصدوم شدند که طبق آخرین آمار اورژانس در این شب 200 نفر مصدوم شدند که بیشتر جراحات آن‌ها سطحی بوده است، البته با انجام اقدامات پیشگیرانه از سوی مردم امکان این که این تعداد مصدوم هم وجود نداشته باشد، بود که امیدواریم در سال‌های آینده این پیشگیری‌ها صورت گیرد. رادان به همین خاطر از مردم تشکر کرده است.

سردار رادان خاطرنشان کرد: بر اساس قولی که داده‌ایم ‌باید این افراد تا پایان نوروز در بازداشت باشند، اما در این راستا بررسی‌هایی باید صورت گیرد و نسبت به آن تصمیم گرفته شود.

کاهش 30 درصدی تلفات
از سوی دیگر ستاد فرماندهی آتش‌نشانی تهران اعلام کرده است که با توجه به استفاده از خودروهای سبک، موتورسیکلت و دیگر امکانات ایمنی در اجرای عملیات امداد و نجات در صحنه آتش‌سوزی‌ها و دیگر حوادثی که در شب آخرین چهارشنبه سال رخ داد شمار آتش‌سوزی و حوادث امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته 30 درصد کاهش یافته است.

ستاد فرماندهی آتش‌نشانی با اعلام این که آتش‌سوزی‌ها و حوادث دیگر شب گذشته تهران هیچ تلفات جانی نداشته است، آن را یک ویژگی عنوان و تصریح کرد: شمار آسیب‌دیدگان ناشی از استنشاق دود امسال تا حدودی افزایش داشت، اما آمار شهروندانی که در این حوادث چشمشان آسیب دید، کاهش یافته است.

به گزارش ستاد فرماندهی آتش‌نشانی تهران، بیشتر آتش‌سوزی‌ها در مناطق مسکونی ناشی از پرتاب ترقه و آتش گرفتن درخت و فضای سبز حیاط منازل بوده است و از 15 دستگاه خودرو آسیب دیده تنها پنج خودرو بر اثر حوادث ناشی از چهارشنبه‌سوری دچار آسیب شدند.

مقایسه آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد که شب چهارشنبه‌سوری امسال در منطقه یک عملیات سازمان آتش‌نشانی تنها یک مورد انفجار مواد محترقه گزارش شده در حالی که در مناطق دیگر چنین حادثه‌ای رخ نداده است.

منطقه سه عملیات سازمان آتش‌نشانی با دو مورد آسیب دیدگی وسایل نقلیه و منطقه یک با چهار مورد به ترتیب کمترین و بیشترین شمار آسیب دیدگی وسایل نقلیه را داشته‌اند.

همکاری پلیس و بسیج، و به حداقل رسیدن تلفات
از سوی دیگر فرمانده نیروی انتظامی گفته است: چهارشنبه آخر سال با کمترین حادثه نسبت به سال‌های گذشته پشت سر گذاشته شد.

سردار احمدی مقدم اظهار کرد: خوشبختانه با همراهی مردم و عملکرد دستگاه‌های مرتبط همچون نیروی انتظامی، سازمان‌های امدادی و بسیج چهارشنبه آخر سال در سال جاری با کمترین حادثه نسبت به سال‌های گذشته برگزار شد، به طوری که در این روز فوتی نداشتیم و تعداد زخمی‌ها به حداقل رسید.

وی خاطر نشان کرد: البته هنوز وقوع حوادث چهارشنبه آخر سال وجود دارد که امیدواریم از انجام کارهای پرخطر در این شب فاصله بگیریم.

سردار احمدی مقدم در رابطه با دستگیری‌های صورت گرفته در چهارشنبه آخر سال هم گفت: کمترین دستگیری‌ها را در این رابطه داشتیم، متاسفانه برخی از افراد بودند که اقدام به آسیب زدن به اموال عمومی و مردم، مزاحمت‌هایی را ایجاد کرده بودند که البته این موضوع بسیار کمتر از سال‌های پیش بود.

به گفته وی افرادی که دارای خطای کمتری در این رابطه بودند، با اخذ تعهد آزاد خواهند شد و آن‌هایی که شاکی دارند و یا خطای آن‌ها بیشتر است، به دادسرا معرفی می‌شوند.

سردار احمدی مقدم یادآور شد: مردم نشان دادند که اگر مسوولان و مردم مشارکت داشته باشند، کارها به خوبی پیش می‌رود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 50283

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۸۸/۱۲/۲۹
    0 1
    بجای واجه مجعول و نامفهم چارشنبه سوری زین پس بگویید: چارشنبه سوزی