رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: بر اساس آیین نامه جدید که از سال گذشته اجرایی شده است همه بیماری ها قابلیت رسیدگی در شورای پزشکی وظیفه عمومی برای تعیین تکلیف مشمولان را دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پايگاه خبری پليس، سردار سيد حميد صدرالسادات در خصوص مشمولان هموفيلی گفت: آيين نامه جديد معاينه و معافيت پزشکی مشمولان در جلسات متعدد کارشناسی با حضور پزشکان و رؤسای شوراهای پزشکی نيروهای مسلح و همچنين نماينده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در اداره بهداشت و درمان ستاد کل نيروهای مسلح اصلاح و تدوين شده و در نهايت در هيئت دولت به تصويب رسيده است. 

او گفت: هم اکنون در آيين نامه جديد علی رغم عدم ذکر عنوان بيماری هموفيلی، در صورت درخواست و تشخيص اين بيماری در مشمولان، به استناد بندهای 8 و 17 بخش دهم آيين نامه مذکور به وضعيت اين دسته از مشمولان رسيدگی می شود. 

او با تأکيد بر اينکه اختلالات انعقادی شامل طيف وسيعی از بيماری ها می شود گفت: بند 8 بخش دهم آيين نامه در خصوص اختلالات خونی ارثی و اكتسابی با منشأ ايمونولوژيک در صورت داشتن علائم بالينی با تأييد مراکز تخصصي نظامی يا دانشگاهی معتبر و به صورت کلی تر در بند 17 بخش دهم ذکر شده است که عنوان بيماری هموفيلی نيز در آن مستتر است و در صورت اثبات بيماری، به تناسب شدت آن از معافيت دائم يا معاف از خدمات رزمی بهره مند می شوند. 

رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا تأکید کرد: آيين نامه جديد به نحوی تدوين شده که در صورت عدم ذکر بيماری خاص در آن و در صورت داشتن بيماری های مؤثر در سلامت جسم و روان مشمولان به ويژه در دوره خدمت سربازی، با عنوان «ساير بيماری ها» در شورای های پزشکی رسيدگی می شود. 

او گفت: رسيدگی به وضعيت اين گونه مشمولان در شوراهای پزشکی و با اخذ نظريه های تخصصی پزشکی صورت می گيرد. 

صدرالسادات تاکيد کرد: رسيدگی به وضعيت اين دسته از مشمولان امری تخصصی و پزشکی است که با اخذ نظرات تخصصی و بررسی سوابق و معاينات بالينی انجام می شود و قطعا نمی توان به استناد ظاهر افراد در اين خصوص اظهار نظر کرد. 

رئيس سازمان وظيفه عمومی ناجا در خصوص اين ادعا که معافيت پزشکی مانع استخدام و اشتغال به خدمت معاف شدگان می شود و اين موضوع باعث می شود که مشمولان از ذکر بيماری هايشان خودداری کنند، گفت: جدای از اينکه چنين ادعاهایی صحت ندارد برای جلوگيری از کتمان بيماری توسط مشمولان در معاينه اوليه، فرم خوداظهاری طراحی شده و مشمولان با تکميل آن متعهد می شوند در صورت کتمان هرگونه بيماری غير مشهود تبعات آن را بر عهده بگيرند. 

۴۲۲۳۶

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 502633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =