۰ نفر
۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۸
چند پیشنهاد به بازار ارز

حمید آخشته

برجام هم اجرایی شد، اما همچنان دلار توسط سایت‌ها و خبرگزاری‌های مختلف مدام به‌روزرسانی شده و نوساناتی با بیش از نرخ منطقی در آنها درج می‌شود.

پس از ثبات نسبی که در اوایل تشکیل دولت به وجود آمد، موضع‌گیری‌ها و یا عدم موضع‌گیری‌های به موقع مقامات مرتبط اقتصادی کشور، نرخ نوسانات را افزایش داد.از سویی نرخ دلار در بازار آزاد که فقط روند افزایشی آن به طور سنتی در بازارهای علاقه‌مند به بازارهای تورمی در کشور ما متاثر از خبرهای رسیده پیشین از «وین»، به‌جای کاهش با 65 تومان افزایش در صرافی‌ها 3310 تومان قیمت خورد؛ افزایش قیمتی که از نگاه صرافان، بیشتر به دلیل جو روانی ناشی از به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای بود.

در ساعت‌های انتظار برای رفع تحریم‌ها مجددا نرخ ارز نزولی شد، اما در کمال شگفتی با رفع تحریم‌ها و اجرای برجام دلار به کانال 3600 تومان وارد شد و همین مساله گمانه‌زنی‌ها را برای افزایش مجدد نرخ ارز تا پایان سال بیشتر کرد و این مساله که برخلاف روند و اصول اقتصادی اتفاق افتاد، نشان از بی توجهی به این بازار ملتهب را نشان داد.

با نگاه به بازار ارز، در روزهای اخیر حضور دلالان نسبت به روزهای قبل که گاهی بیش از حد پررنگ می‌شود، این روزها پررنگ‌تر هم شده و بازار شاهد نوسانات زیاد است. به‌نظر می‌رسید یک حالت ناپایدار بر بازار آزاد ارز حاکم شده است. این رفتار معامله‌گران نشان‌دهنده سردرگمی بازار است. کارشناسان هم تاکید می‌کنند بازار ارز فعلا به دلیل اثر روانی حاصل از کاهش قیمت نفت و تحولات منطقه و اجرای برجام، سردرگم است و باید منتظر تخلیه اثرات روانی در روزهای آینده بود.

تخلیه اثرات این عامل روانی از بازار ارز اگر هم تخلیه شود که البته برخی آن را در آینده‌ای نزدیک در کانال 4000 تومان می‌بینند، اثرات ایجاد شده از این افزایش تا مدت‌های طولانی در بازار و اقتصاد ما باقی خواهد ماند ؛ حتی اگر نرخ دلار کاهش یابد کالاهایی که با سوءاستفاده از جو روانی افزایش نرخ دلار قیمت‌هایشان نجومی بالا رفته؛ دیگر کاهش قیمت نخواهند داشت و سوءاستفاده‌کنندگان بدون نظارت صحیح به کسب سودهای نجومی و گاهی همراه با رانت دست خواهند یافت و در نهایت این مصرف کننده نهایی و مردم هستند که مثل همیشه متضرر خواهند بود. به عنوان مثال با اقدام دولت در فروش خودرو داخلی و حمایت از انحصارطلبی، فرصت‌جویی ناشی از افزایش نرخ دلار، بهانه را به شرکت‌های واردکننده خودرو داد تا قیمت‌های خود را نجومی بالا ببرنند؛ مثل قیمت خودروهای هیوندای و کیا که تا 20 میلیون تومان افزایش یافت؛ افزایشی که درست در زمانی رخ داد که مردم هنوز منتظر کاهش قیمت خودروهای وارداتی بودند. 

پیگیری و نظارت صحیح و به موقع دولتمردان همراه با برنامه ریزی صحیح از کسب امتیازات مربوط به اجرای برجام و رفع تحریم‌ها، تقویت ورودی ارز به بازار می‌تواند قبل از یک تورم غیرقابل مهار به ثبات در بازار کمک کند. 

افزایش قیمت دلار بر بازار طلا و سکه هم اثر گذاشته و فعالان بازار معتقدند اگر دامنه نوسان‌ها در بازار ارز افزایش یابد، ممکن است قیمت سکه هم دوباره به بالای یک میلیون تومان برسد.

از این مطالب می‌توان نتیجه گرفت که بازار سکه و طلا هم متاثر از همین سردرگمی‌های این دو بازار، در سردرگمی عمیقی به سر می‌برد و بسیاری از تبعاتی که از حوصله این مقال خارج است و امید است که هر چه زودتر برای مهار این نوسانات تمهیداتی اندیشیده شود.

با آرزوی دمیدن بارقه‌هایی از امید برای تمامی فعالان اقتصادی.

* کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک

22535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 502213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    1 0
    همشان دلال دلارند،مردم قشرآسیپ پذیر
  • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    2 0
    تا زمانی که قیمت دلار ،به مقدار حقیقی آن که کمتر از ۱۲۰۰ تومان است باز نگردد ،رکود از بین نخواهد رفت،چون در این وضعیت نه می توان تجهیزات خرید و نه مواد اولیه.تازه اگر تولید یا وارداتی هم انجام شود ،مشتری زیادی وجود نخاهد داشت ،چون قدرت خرید بسیار پایین آمده است برای اکثریت مردم شاغل،بیکاران که بماند که از دایره بقا دارند خارج می شوند.