دکتر رسول جعفریان در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین به درسهایی که می توان از رفتار اخیر عربستان آموخت، پرداخته است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در بخشی از مطلبش نوشته است:

«اولین درس این است که عقب ماندگی فکری و اخلاقی در میان اقوام منطقه، همچنان عامل مهمی برای برآمدن تنش هایی قومی است که می تواند به ایجاد جنگ های سخت و طولانی از نوع جنگ هشت ساله منجر شود. بخشی از این تنش های قومی بر اساس آنچه عربستان نشان داد، رفتن به سمت جنگ عرب و عجم است که فکر می شد درس صدام و جنگ عراق با ایران آن را را پایان بخشیده یا دست کم ضعیف کرده، اما معلوم می شود که ایران همچنان باید از این زاویه مراقب خودش باشد. ... این کار طبعا نیاز به فرهنگ سازی هم دارد که باید به آن سمت هم رفت.»

این عضو پرکار وبلاگ نخبگان خبرآنلاین، در ادامه می نویسد:

«نکته دوم درباره امکان جنگ مذهبی شیعه و سنی است که مع الاسف بلکه با هزار اسف، همچنان بهانه مهمی است که می تواند امری تحریک کننده در منطقه باشد... ماجرای عراق و سوریه همزمان حاصل اختلافات قومی و مذهبی است که عربستان و ایدئولوژی وهابی عامل اصلی آن است. ما جز آن که از لحاظ اقتصادی و نظامی باید رفتار جدی و استقلال گرایانه همراه با تعامل با جهان داشته باشیم، در این زمینه یعنی اختلافات مذهبی، باید سیاست های مذهبی خود را باز هم اصلاح و بازبینی کنیم و هر مقدار توان داریم حتی شده برای حفظ امنیت خودمان و جهان اسلام از دست افراد افراطی، زمینه تفاهم فکری را فراهم کنیم. به عبارت دیگر معلوم شد که آنچه تاکنون در این زمینه داشته ایم کارایی نداشته است. تجربه های قدیمی در این زمینه در باره اقدامات شاه اسماعیل اول و نادرشاه قابل تامل است.»

برای خواندن متن کامل این مطلب، اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 502094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    2 0
    اگر خدای نکرده جنگ شد به شرط انکه ان ها نتوانند سد های ما را بزنند ما باید کار خانه های آب شیرین کن عربستان را هدف قرار دهیم،این طوری خیلی زور سقوط می کنند
  • امیر تبریز اوغلی IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    2 2
    با تبسم و لبخند