دنباله‌دار کاتالینا آماده است تا در نزدیک‌ترین فاصله با زمین خودنمایی کند. این دنباله دار که شبیه یک گلوله برفی است فردا(یکشنبه) به نزدیک‌ترین فاصله به زمین می‌رسد و علاقه‌مندان به نجوم رصد آن را از دست نمی‌دهند.

كاتالينا با نام رسمي C/2013 US10 دنباله‌داری است كه در ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) در رصدهای برنامهٔ «پیمایش آسمان کاتالینا» کشف شد. اين روزها ساكنان نيمكره شمالي مي‌توانند با چشم مسلح اين دنباله‌دار را در آسمان ببينند. اما اين دنباله‌دار كه از دوردست‌های منظومه‌ی شمسی آمده در ماه ژانويه در نزديك‌ترين فاصله با زمين قرار خواهد گرفت. هر چند بر خلاف پيش‌بيني‌ها كاتالينا آن قدرها هم كه انتظار مي‌رفت پر نور نيست اما علاقه‌مندان به نجوم ديدن آن را از دست نمي‌دهند. پیش‌بینی شده که در ۱۷ ژانویه(۲۷ دی) بهترين زمان براي ديدن اين دنباله‌دار باشد؛زماني كه به فاصله 100 ميليون كيلومتري از زمين مي‌رسد. شايد اين فاصله زياد به نظر بيايد، اما براي يك ستاره دنباله‌دار فاصله نزديكي است. زماني كه دنباله‌دار به نزديك‌ترين فاصله‌اش تا زمين برسد، دور شدن از زمين را آغاز كرده و به تدريج و با سرعت دورخواهد شد از اين رو ديدن آن دشوارتر مي‌شود.

پل کلونینگر استاد نجوم و عکاس نجوم  مي گويد: تشخیص این دنباله دار اکنون تقریبا راحت است. کاتالینا به ستاره انتهایی در دسته دب اکبر بسیار نزدیک است و به صورت یک ستاره کرکی متمایل به سبز مشاهده می شود.


پایگاه خبری نجومی EarthSky نیز به علاقمندان توصیه کرد که این دنباله دار را در ساعاتی پس از نیمه شب و قبل از طلوع خورشید مشاهده کنند.
در این سایت آمده است: با توجه به رسیدن این دنباله دار به نزدیک ترین فاصله با زمین، بهترین فرصت برای رصد آن فرا می رسد بنابراین تلاش کنید تا برای آخرین بار آن را ببینید.

این دنباله‌دار هر دو دم غباری و دم یونی را دارد و سوژ‌ه‌اي جذاب براي رصد با دوربين دوچشمي است. به همین خاطر بهترین فرصت ديدن اين دنباله‌دار زيبا را از دست ندهيد،‌شايد ديگر فرصتي براي ديدنش به دست نياوريد.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 499936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 1
    ایران دیده میشه