استیون هاوکینگ،فیزیکدان و کیهان‌شناس مشهور جهان در آخرین سخنرانی خود برای کسانی که افسرده هستند و همیشه از کار جهان می‌نالند حرف زده است.

هاوکینگ که خودش مبتلا به بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک است و از هر نوع تحرک عاجز است در سخنرانی مؤسسه سلطنتی لندن در آستانه هفت و چهارمین سالگرد تولدش گفت: نتیجه همه حرفهایم این است که سیاهچاله‌ها آن قدرها هم که همه فکر می‌کنند تاریک و سیاه نیستند. آن‌ها بر خلاف تصوری که وجود دارد یک زندان همیشگی و ازلی نیستند. 

او خطاب به کسانی که احساس افسردگی می‌کنند گفت: حتی چیزهایی که در سیاهچاله هستند هم می‌توانند از آن خارج شوند و حتی به عالم دیگری بروند. پس اگر حتی احساس می‌کنید که در یک سیاهچاله گیر افتاده‌اید تسلیم نشوید چون راه فرار و نجاتی وجود دارد.
هاوکینگ خودش از سن ۲۱ سالگی بیمار شد و سالهاست نه می‌تواند بنشیند، نه برخیزد، و نه راه برود. حتی قادر نیست دست و پایش را تکان بدهد یا بدنش را خم و راست کند و حتی توانایی سخن گفتن را به صورت طبیعی ندارد. اما هیچ وقت از تحقیقات علمی خود دست برنداشته است.

زمینهٔ پژوهشی اصلی او کیهان‌شناسی و گرانش کوانتومی است از مهم‌ترین دستاوردهای وی مقاله‌ای است که به رابطهٔ سیاه‌چاله‌ها و قانون‌های ترمودینامیک می‌پردازد.

او نشان می‌دهد که سیاه‌چاله‌ها بعد از مدتی به وسیلهٔ زوج‌های ذرات مجازی که در افق رویداد آن تشکیل می‌شود، نابود می‌شوند که همین زوج ذرات پیش بینی می‌کند که سیاه چاله‌ها باید امواجی از خود تابش کنند، که امروزه این امواج به نام تابش هاوکینگ (و گاهی تابش بِکستِین-هاوکینگ) خوانده می‌شوند. سیاه‌چاله ناحیه‌ای از فضا-زمان است که جرم در آن فشرده شده است. وجود سیاه‌چاله‌ها در نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین پیش بینی می‌شود. این نظریه پیش بینی می‌کند که یک جرم به اندازه کافی فشرده می‌تواند سبب تغییر شکل و خمیدگی فضا-زمان و تشکیل سیاهچاله شود.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 498155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    56 4
    در برابر عظمت اراده و دانش و فضیلت این ابر انسان به نشانه احترام سر فرود آریم
    • بی نام A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
      2 0
      احسنت رفیق
  • بی نام A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    38 3
    چه حرف قشنگی..
  • رامین A1 ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    2 21
    نمیدونم چرا فکر میکنم سیاهچاله ها کانالی هستند به دنیای دیگر من مطمئنم هر چند اجسام نمیتونند از اون رد بشوند ولی روح انسان بدلیل انزژی بودن میتونه از سیاهچاله رد شود
  • رافینت IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    28 0
    با این شرایطش روحیه خوبی داره
  • بختیاری A1 ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    27 0
    ایشون اگه تو ایران بودن نهایت حمایتی که ازش میشد این بود که بذارن بره کنار زمین فوتبال بازی استقلال پرسپولیس رو تماشا کنه...
  • بی نام IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    2 19
    حرفاش اکثرا بدون پایه علمیه و حرفای جنجالی بیشتر میزنه اونایی که روش تحقیق پاس کردن متوجه حرفای بی پایه ایشون میشن دیروز هم گفته بود بشر به سه دلیل اینجا از بین میره که در هر سه مورد راه حل علمی رو در نظر نگرفته بود یک عده هم هستند عاشق اسم و شهرت هستن تا بگن فلانی اینو گفته سریع میگن چه حرف خوبی چه گفته علمی خوبی و.. ایشون اصلا معلوم نیست روی چه فیلدی داره تحقیق میکنه در همه مسائل نظر بی پایه میده بیمار هم که هست جون میده برای مظلوم نمایی و مغالطه مظلوم نمایی و...همه هم عاشق دانشمند مریض میشن تا حالا حرفی که پایه داشته باشه از این ادم من نشنیدم علم پیشرفت میکنه جهان خطرناک میشه خب علم پیشرفت در جهت مثبت هم داره و مانع از بروز مشکلات میشه طاعون هزار سال پیش خطرش مثل هسته ای بود الان نی
  • مهدی A1 ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
    8 0
    طرف تا سوم ابتدایی با پارتی قبول شده میاد درباره سواد هاوکینگ نظر میده