چندی است که خبر نگران کننده بازداشت سوشا مکانی دروازه بان ملی پوش باشگاه پرسپولیس، منتشر شده و لحظه به لحظه گمانه زنی های درست و نادرستی در خصوص این موضوع به گوش می رسد.

رضا حسن زاده-کارشناس حقوقی فوتبال؛ صرفنظر از موضوع پرونده مطروحه و احتمالات حقوقی و قانونی آن که به جهت ملاحظه قانونی و اخلاقی از ذکر آن پرهیز می شود، دو نکته قابل تامل است.
اول
شناخت و رعایت الزامات اولیه و ضروری هر جایگاهی به اندازه خود آن جایگاه و حتی بیش از آن اهمیت دارد. به طور مثال 5 سال قبل پیش از همه گیر شدن تلفن همراه در کشورهای اروپایی و آمریکا، آموزش و فرهنگ سازی وسیعی در خصوص باید ها و نبایدهای این تکنولوژی آغاز شد و نتیجه این اقدام، آگاهی، آسایس و امنیت عموم جامعه بوده است ولی در کشور ما هنوز هم شاهد بعضی نمادهای بی فرهنگی در خصوص استفاده از این وسیله هستیم و تازه پس از گرفتار شدن در مشکلات، به فکر راه حل، قانون و... می افتیم. یقینا شهرت، محبوبیت و عضویت در پرطرفدارترین باشگاه ایران، آسیا و تیم ملی، آموزش و آگاهی و الزاماتی را طلب می نماید که نتیجه فقدان آن، همانی می شود که می بینم. به تبع تاثیرگذاری فراوان پوشش، کلام، رفتار و ادبیات چهره های خاص و شان الگویی شان، طلب می نماید چنین افرادی ضمن پرهیز از بسیاری اقدامات، مراقبت های فراوانی از تصمیمات تاثیرگذار خود به عمل آورند. متاسفانه در بسیاری موارد تعادلی میان سطح شهرت و آگاهی هایی از این دست وجود ندارد. نهایتا این مسئله به ضرر خود فرد و مهمتر از آن، جامعه و طرفداران و الگوپذیران می شود.
دوم
بسیار تاسف بار است که بعضی در این چند روز بسیار حریصانه به دنبال رقابت در کسب خبر جدید و انتشار دیوانه وار مستندات در خصوص سوشا، دادگاه، دادسرا و همینطور اتفاقات آن، بعضا به بیراهه رفته و ضمن دامن زدن به مشکلات موجود، به چهره ورزش و امنیت روانی جامعه چنگ زده اند.
علاوه بر آموزهای دینی در خصوص حرمت تحقیق و انتشار اینگونه موارد و زیان به جامعه و آبروی افراد، در قوانین موضوعه کشور هم اینگونه اقدامات و تجسس های اخبار آن منع گردیده است و این بخشی از واقعیت زشت جامعه ورزش ماست.
در نهایت قانون و منطق حکم می کند که ضمن احترام و اعتماد کامل به دستگاه قضایی و مقامات مربوطه و اجتناب از تلاش برای تحت تاثیر قراردادن مقامات قضایی، اجازه داد تا اتهامات وارده در فضایی آرام و منطقی بررسی و اعلام نتیجه گردد که این موضوع به نفع فرد و جامعه به ویژه جامعه ورزشی است.
* وکیل حقوقی فوتبال
43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 497509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =