بحران بوجود آمده پس از اعدام روحانی برجسته شیعه توسط عربستان سعودی باعث گشته روابط مسأله‌آمیز باراک اوباما با پادشاهی سعودی به مرحله‌ای پایین‌تر تنزل کند.

تسنیم نوشت: پایگاه خبری تحلیلی پولوتیکو می‌نویسد آمریکا تلاش زیادی انجام داده تا به عربستان ثابت کند که پس از توافق هسته‌ای با ایران متحدین خود را تنها نخواهد گذاشت اما "رویدادهای چندین روز گذشته نشان می‌دهند شراکتی که با نفت و منافع امنیتی مشترک ایجاد شده می‌تواند به نقطه قطع برسد. این روابط می‌تواند در ماه‌های آتی با تلاش آمریکا برای اجرای توافق هسته‌ای با ایران که عربستان به شدت با آن مخالف است، بدتر شود."

مایکل کراولی، خبرنگار حوزه سیاست خارجی، با اشاره به تنش‌هایی که پس از شهادت شیخ نمر در روابط بین ایران و عربستان پدیدی آمد می‌نویسد: "برخی منابع آشنا با خانواده پادشاهی سعودی در واشنگتن نگران هستند که رهبری این کشور پس از مرگ ملک عبدالله بن عبدالعزیز در ژانویه گذشته نامعقول‌تر و پارانوید شده است."

به نوشته کراولی روابط بین اوباما و خانواده سعودی در دوران ملک‌ عبدالله نیز روزگار خوشی را نمی‌گذراند و بالاخص با شروع بهار عربی و عدم حمایت آمریکا از حسنی مبارک در مصر وارد سراشیبی شد: "مقامات سعودی به کاخ سفید شکایت می‌کردند که اوباما یک متحد عرب قابل اعتماد را ترک کرده و درباره تعهد وی به حکومت خود آنها دچار تردید شده بودند." تنش‌ها با همکاری آمریکا با محمد مرسی، از رهبران سازمان اخوان‌المسلمین - سازمانی که عربستان آن را تروریستی و تهدیدی جدی برای موجودیتش می‌داند - افزایش یافت.

پس از آن ماجرای تسلیحات شیمیایی در سوریه پدید آمد. اوباما از خط قرمز خود درباره استفاده از زور در صورت حمله شیمیایی عقب‌نشینی کرد. "سعودی‌ها این عقب‌نشینی اوباما را به عنوان علامتی دال بر اینکه وی حاضر نیست از زور در خاورمیانه و بالاخص علیه ایران استفاده کند."

پس از مرگ عبدالله اوباما سعی کرد روابط خود با پادشاه بعدی را مستحکم سازد. "اما زمانی که از رهبران کشورهای عرب سنی منطقه دعوت کرد در ماه می سال گذشته به کمپ‌دیوید روند تا وی به آنها اطمینان داده و همکاری‌های امنیتی پس از توافق هسته‌ای ایران را با آنها به بحث نشیند، سلمان به این گردهمایی نرفته و یکی دیگر از اعضای خانواده سلطنتی را اعزام کرد."

کروالی می‌گوید با تمام این اوصاف عربستان آمریکا را متحدی مهم برای خود می‌شمارد و اوباما نیز به نوبه خود سیاست‌هایی را دنبال می‌کند که به این رژیم اطمینان بخشد آمریکا در کنارشان ایستاده است. آمریکا در جنگ علیه یمن به آمریکا کمک کرده و تلاش‌ها برای سرنگون کردن دولت بشار اسد در سوریه را ادامه می‌دهد.

"و در حالیکه اوباما گاهی اوقات از عربستان می‌خواهد سیستم سیاسی و قضایی سرکوبگر خود را بازتر سازد، کاملا درباره انتقاد از سابقه حقوق بشری تاریک این پادشاهی محتاط عمل می‌کند. نه کاخ سفید و نه وزارت خارجه آمریکا اعدام شیخ نمر و 46 نفر دیگر به اتهام تروریسم را محکوم نکردند."

5050

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 496688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =