ادامه واکنش‌های بین‌المللی به آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی

اتحادیه اروپا آزمایش ادعا شده بمب هیدروژنی کره شمالی را محکوم کرد و آن را نقض جدی ممنوعیت توسعه تسلیحات اتمی پیونگ یانگ از سوی سازمان ملل ارزیابی کرده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از تسنیم، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی، تاکید کرد: اگر این مساله تایید شود، این اقدام نقض جدی و آشکار تعهدات بین المللی کره شمالی برای عدم آزمایش تسلیحات اتمی به شمار می رود، همان طور که در قطعنامه های شورای امنیت به آن اشاره شده است. این اقدام یک تهدید برای امنیت و صلح کل منطقه شمال شرق آسیا به شمار می رود.

وزارت خارجه روسیه نیز امروز چهارشنبه اعلام کرد: اگر آزمایش تسلیحات اتمی کره شمالی تایید شود، این اقدام نقض مسلم قوانین بین المللی خواهد بود.

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در سخنانی تصریح کرد: این اقدامات موجب تشدید تنش در شبه جزیره کره خواهد شد، منطقه ای که در هر حال پتانسیل تقابل سیاسی و نظامی را دارد.

کاخ سفید نیز در واکنش به ادعای کره شمالی در آزمایش موفقیت آمیز یک بمب هیدروژنی، اعلام کرد: واشنگتن نمی تواند ادعاهای کره شمالی در خصوص این آزمایش را تایید کند ولی اوضاع را زیر نظر خواهد داشت.

"ند پرایس" سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با انتشار بیانیه ای تاکید کرد: در حالی که نمی توانیم ادعاهای کره شمالی را در شرایط کنونی تایید کنیم، هرگونه نقض قطعنامه های شورای امنیت را محکوم کرده و بار دیگر از کره شمالی می خواهیم تا از تعهدات بین المللی خود تبعیت کند.

وی در ادامه افزود: آمریکا به دفاع و حمایت از متحدان خود در منطقه ادامه خواهد داد و به طور مناسب به هر گونه اقدام تحریک آمیز کره شمالی، پاسخ می دهد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرد: کره شمالی با انجام این آزمایش هسته ای، قطعنامه های شورای امنیت را نقض کرده است.

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای تاکید کرد: اعلام آزمایش بمب هیدروژنی از سوی کره شمالی، نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت بوده و عمیقا مایه تاسف است.

آمانو افزود: کره شمالی امروز اعلام کرد که یک بمب هیدروژنی را آزمایش کرده است. آزمایش این بمب، اگر تایید شود؛ نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت بوده و عمیقا موجب تاسف است.

آمانو از کره شمالی خواست تا به طور کامل به قطعنامه های مصوب شورای امنیت، احترام بگذارد. آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان آماده است تا در حل و فصل مسالمت آمیز مساله هسته ای کره شمالی از طریق آغاز مجدد فعالیت های راستی آزمایی در این کشور، مشارکت کند.

کره شمالی پیشتر سه آزمایش هسته‌ای در سال‌های 2006، 2009 و 2013 انجام داده است. کره شمالی آخرین آزمایش هسته ای خود را در سال 2013 میلادی انجام داده است. این آزمایش به محکومیت بین المللی روبرو شده است.

کره شمالی به خاطر برنامه های موشکی و هسته‌ای با تحریم های اقتصادی و سیاسی شورای امنیت سازمان ملل مواجه شده است.کره شمالی در آوریل 2003 میلادی از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای خارج شد و اقدام به توسعه ذخایر هسته ای خود نموده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 496604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =