ایسنا نوشت: وزیر امور خارجه کانادا تاکید کرد، به‌رغم انتقادهای بین‌المللی از اعدام 47 تن در عربستان، دولت فدرال قصد ندارد قرارداد نظامی فروش خودروهای زرهی با ریاض را لغو کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، استفان دیون، وزیر امور خارجه کانادا در گفت‌وگو با شبکه سی‌ تی‌وی نیوز گفت: همواره نگرانی‌هایی وجود داشته است اما کانادا فرایند بسیار محافظت شده‌ای را دنبال می‌کند تا مطمئن شود که خودروهای زرهی ال ای وی 3 (LAV III) مورد سوء استفاده قرار نگیرند.

وی افزود: ما تعهدی داده‌ایم و نمی‌خواهیم قرارداد فروش را کنسل کنیم اما با مقام‌های سعودی در تماس خواهیم بود تا مطمئن شویم که از آنها به درستی استفاده می‌شود.

خودروهای زرهی ال ای وی 3 می‌تواند ابزار موثر و مناسبی برای سرکوب اعتراضات خیابانی باشد.

قرارداد 14 میلیارد و 800 میلیون دلاری مذکور تحت نظارت دولت‌ محافظه‌کار پیشین کانادا به امضا رسید و انتظار می‌رود که 3000 شغل در منطقه انتاریوی جنوبی در استان انتاریوی کانادا ایجاد کند.

در همین حال آدام برات، مدیر ارتباطات وزیر امور خارجه کانادا روز سه‌شنبه گفت که دولت با دقت صادرات ادوات نظامی مذکور را پیش از ارائه مجوز به جنرال داینامیکز بررسی می‌کند. وی افزود: دولت کانادا به دقت اطمینان حاصل می‌کند که موارد حقوق بشری به صورت کامل اجرا شود.

اعدام‌های اخیر در عربستان سعودی که با اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته شیعیان عربستان با اعتراضاتی در خاورمیانه و سراسر جهان روبرو شد، توجهات را به قراردادهای نظامی با ریاض جلب کرده است. دولت فدرال کانادا رسما با صدور بیانیه‌ای اعدام‌ها را محکوم کرد.

وزیر امور خارجه کانادا همچنین با محکوم کردن تحولات اخیر در رابطه با سفارت عربستان در تهران گفت: ما شدیدا مخالف آن اتفاقاتی هستیم که در سفارت عربستان در تهران رخ داد و باور داریم که چنین حرکاتی سازنده نیست. می‌خواهیم که دو کشور گام‌های مثبتی اتخاذ کنند و از دو کشور می‌خواهیم که خویشتندار باشند و بر روی مسائل مهم از جمله مبارزه با گروه تروریستی موسوم به داعش متمرکز شوند.

سفارت کانادا در تهران هم از سال 2012 به دلیل "تشدید نگرانی‌های منطقه‌ای" بسته شده است. استفان دیون در رابطه با بازگشایی این سفارتخانه هم گفت: ما قصد داریم اما دولت ایران باید با جدیت کنوانسیون ژنو در رابطه با محافظت از پرسنل دیپلماتیک و دارایی آنها را اجرا کند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 496509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =