ایرنا نوشت: آزمایش نخستین بمب هیدروژنی در کره شمالی پس لرزه ها و انفجارهای شوکه کننده ای را در منطقه و بخصوص برای ژاپن و کره جنوبی به همراه داشته است.

در شرایطی که کره شمالی می گوید بمب هیدروژنی را که مرحله ای بالاتر از یک بمب اتمی است، با موفقیت آزمایش کرده است، مقام های سئول و توکیو واکنش هایی نشان داده اند که نشان از دستپاچگی این کشورها دارد.

آمریکا نیز که ظاهرا از امواج این اقدام شوکه شده است، در بیانیه ای گفت: شاید چندین روز لازم باشد تا تایید شود کره شمالی دست به چنین آزمایشی زده است.

«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن با انتشار بیانیه ای این اقدام کره شمالی را محکوم کرد و آن را ناقض مقررات و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل خواند.
وی این اقدام را تهدیدی جدی برای امنیت منطقه خواند و گفت: کره شمالی موضوع عاری سازی منطقه از سلاح اتمی را به چالش کشیده است.

نخست وزیر ژاپن گفت: توکیو به هیچ عنوان در برابر این اقدام کره شمالی که تهدیدی جدید برای امنیت ملی است، سکوت نخواهد کرد و آن را تحمل نمی کند.

وی اظهار کرد: شورای امنیت سازمان ملل نیز باید این اقدام پیونگ یانگ را به عنوان ناقض قطعنامه های این شورا بپذیرد.
شورای امنیت سازمان ملل در 15 اکتبر 2006 و پس از نخستین آزمایش هسته ای کره شمالی در نهم همین ماه، با صدور قطعنامه 1718، انجام هرگونه آزمایش موشکی و هسته ای در این کشور را ممنوع و تحریم هایی را علیه این کشور وضع کرد.

«آبه» گفت: این اقدام کره شمالی به وضوح ناقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل بوده و یک چالش جدی علیه تلاش های بین المللی برای عدم تکثیر سلاح هسته ای است.

وی افزود: ژاپن به عنوان یک عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل و هماهنگ با کشورهای آمریکا، کره جنوبی، چین و روسیه در این راستا اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
از سوی دیگر از ژاپن خبر رسیده که دولتمردان و شورای امنیت ملی این کشور تشکیل جلسه داده اند تا این موضوع را بررسی کنند.
«یوشیهیدا سوگا» سخنگوی دولت ژاپن با اعلام اینکه احتمالا کره شمالی دست به چنین اقدامی زده است، گفت که توکیو همه داده ها را به دقت بررسی خواهد کرد.

در همین حال، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز در پی آزمایش بمب هیدروژنی از سوی کره شمالی، از پیونگ یانگ خواست تا به تعهدات بین المللی خود پایبند باشد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، «ند پرایس» گفت: هرگونه آزمایش هسته ای و اقدامات تحریک آمیز از سوی پیونگ یانگ قابل قبول نبوده و این گونه اقدامات، این کشور را بیشتر منزوی می کند.
وی افزود: این اقدام کره شمالی تخلف از قطعنامه شورای امنیت است.

وی اضافه کرد: آمریکا پاسخ مناسب به تحریکات کره شمالی می دهد.
در کره جنوبی وضع نگران کننده تر است و تقریبا هر سازمانی از اقتصادی گرفته تا امنیتی و سیاسی، اقدام به برگزاری نشست های ویژه کرده اند.
در همین رابطه، دولت سئول نشستی اضطراری برای بررسی این مسئله تشکیل داد و اعضای شورای امنیت ملی نیز در حال تجزیه و تحلیل داده ها هستند.
همچنین قرار است عصر امروز بانک مرکزی کره جنوبی جلسه ای فوق العاده برگزار کند تا تبعات این آزمایش را بر اقتصاد این کشور بررسی کند.

دولت کره جنوبی نیز در اطلاعیه ای با محکوم کردن اقدام کره شمالی، از آن به عنوان اقدام ناقض قطعنامه های شورای امنیت یاد کرد.
در این بیانیه آمده است: تحریک کره شمالی چالش جدی برای صلح و امنیت بین المللی است.
«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در روزهای پایانی سال گذشته میلادی گفت که کشورش به فناوری ساخت بمب های هیدروژنی دست یافته است. کره جنوبی و آمریکا این موضوع را جدی نگرفته اند.
در چین نیز رسانه های این کشور خبر نخست خود را به آزمایش هیدروژنی کره شمالی اختصاص داده اند.

اگرچه دولت چین و وزارت امور خارجه این کشور هنوز واکنشی رسمی به موضوع نشان نداده اند، اما «شین هوا» خبرگزاری رسمی این کشور نوشت: ما بارها از طرق رسمی اعلام کرده ایم که خواستار عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح هسته ای هستیم.

سئول اعلام کرده است که پس از بررسی کامل داده ها، نوع واکنش به این اقدام را اعلام خواهد کرد، اما چین مواضعی دوستانه تر در قبال کره شمالی دارد و بعید است حاضر به اقدامی علیه این کشور شود.
همزمان گزارش ها حاکی است که کره جنوبی و آمریکا به هیچوجه سیاست درست و مشخصی نداشته اند که باعث جلوگیری از انجام چنین آزمایشی شود.

کره شمالی کشوری است که تا پیش از این در سال های 2006 و 2009 و 2013 میلادی سه بمب اتمی آزمایش کرده و ارتش این کشور یک میلیون و 200 هزار نیروی ثابت و هفت میلیون و 700 هزار نیروی ذخیره دارد.
تلویزیون مرکزی کره شمالی امروز اقدام به انتشار تصاویری از رهبر این کشور و موفقیت های نظامی سال های گذشته در کنار آزمایش جدید هیدروژنی کرده است.
تلویزیون این کشور اطلاعیه ای را قرائت کرد که در آن آمده است: کره شمالی آزمایش بمب هیدروژنی موسوم به «اچ بامب» را در ساعت 10 قبل از ظهر امروز به وقت محلی انجام داده است.

این نخستین باری است که این کشور دست به چنین آزمایشی می زند.

سازمان لرزه نگاری کره جنوبی امروز اعلام کرد که زمین لرزه ای به قدرت 4.2 ریشتری را در منطقه «کیلجو» در 49 کیلومتری سایت آزمایش های هسته ای «پونگ گیه ری» کره شمالی ثبت کرده است که طبیعی نبوده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 496403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =