در آزمون اجتهاد مجلس خبرگان چه گذشت؟

با گذشت دو هفته از ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان، امروز آزمون اجتهاد آنان با حضور 400 نفر از دعوت شدگان برگزار شد.

صادق چهرقانی: آزمون اجتهاد از داوطلبان کاندیداتوری در مجلس خبرگان رهبری، که قرار بود صبح امروز و رأس ساعت 8:00 در محل ساختمان 7طبقه دبیرخانه خبرگان رهبری در شهر قم برگزار شود، با کمی تأخیر در ساعت 8:30 برگزار شد. (اينجا)

از یک ساعت به شروع آزمون تا لحظه برگزاری آن، داوطلبان دعوت شده به آزمون اجتهاد که اکثرا با یک شماره موبایل 0912 به محل آزمون دعوت شده بودند، یکی پس از دیگری، خود را به میدان رسالت و ابتدای بلوار بسیج شهر قم رساندند تا با گرفتن کارت ورود به جلسه امتحان، وارد ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری شوند. داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان که از استان های مختلف کشور به شهر قم آمده بودند، در طبقات اول، دوم و سوم ساختمان دبیرخانه خبرگان، آزمون اجتهاد دادند.

از حدود 800 نفری که به عنوان داوطلب کاندیداتوری در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرده بودند، جمعا 531 نفر به این آزمون دعوت شدند ولی فقط حدود 400 نفر در محل آزمون حاضر و آزمون اجتهاد دادند.

ممانعت از ورود خبرنگاران به محل آزمون

از همان ابتدای صبح امروز، نیروهای امدادی از جمله اورژانس و آتش نشانی قم اطراف محل دبیرخانه خبرگان رهبری حضور پیدا کردند. همچنین نیروهای امنیتی از جمله تیم حفاظت از شخصیت ها که زیر مجموعه سپاه قم است، در محل برگزاری آزمون حاضر شدند.

از ورود خبرنگاران و عکاسان خبری به محل آزمون اجتهاد ممانعت شد و آن ها فقط ناظر درب ورود و خروج ساختمان دبیرخانه خبرگان رهبری بودند؛ به همین جهت اطلاعات جلسه آزمون توسط خود داوطلبان به خبرنگاران داده می شد؛ البته مصاحبه خبرنگاران با اولین داوطلبانی که از جلسه آزمون خارج می شدند، با محدودیت هایی روبرو می شداما رفته رفته همکاری بیشتری با خبرنگاران صورت گرفت. تنها دوربین صدا و سیما لحظاتی به داخل جلسه راه داده شد تا تصاویری از این آزمون را ثبت کند.

آیت الله مؤمن: به دنبال مچ گیری نیستیم

آیت الله محمد مؤمن قبل از برگزاری آزمون، برای داوطلبان کاندیداتوری در مجلس خبرگان سخنرانی کرد که به گفته یکی از طلبه های جوانی که در آزمون حضور داشت، لحن صحبت های این عضو فقهای شورای نگهبان قانون اساسی، دوستانه بود.

آیت الله محمد مؤمن ضمن تشریح چگونگی ورود خود به شورای نگهبان در سال 62 به داوطلبان حاضر در آزمون اجتهاد اطمینان داد، ما نمی خواهیم از شما مچ  گیری کنیم، بلکه می خواهیم صلاحیت علمی شما را بسنجیم.

این عضو فقهای شورای نگهبان همچنین گفت که نتایج آزمون اجتهاد خبرگان، کاملا محرمانه بوده و افراد پذیرفته شده برای مصاحبه شفاهی دعوت خواهند شد و در آخر نتیجه قطعی تأیید صلاحیت فرد اعلام می شود.

حضور فقهای شورای نگهبان در محل آزمون اجتهاد

همچنین آیت الله محمدمهدی شب زنده دار جهرمی دیگر عضو فقهای شورای نگهبان نیز در همان ساعت اولیه آزمون همراه با آیت الله مؤمن از نحوه برگزاری آزمون بازدید کردند. (اينجا)

همچنین آیت الله سید محمدرضا مدرسی یزدی در حدود ساعت 10:45 پیش از ظهر، از محل آزمون بازدید کرد و در جریان امور قرار گرفت، اما پس از بیرون آمدن از ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان، از گفت وگو با خبرنگاران امتناع کرد.

حضور اعضای حزب اعتماد ملی و جبهه پایداری در آزمون

در میان حدود 400 نفری که برای آزمون اجتهاد، به محل دبیرخانه خبرگان رهبری در شهر قم آمده بودند، افراد سرشناس چندانی دیده نمی شدند؛ البته حجت الاسلام و المسلمین محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، حجت الاسلام و المسلمین ناصر سقای بی ریا عضو شورای مرکزی جبهه پایداری (اينجا)، سمیه طهماسبی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و بسیاری از ائمه جمعه شهرستان های مختلف کشور، در این آزمون شرکت کردند.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین ربیع الله کمری دیگر عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نیز که از حوزه کرمانشاه در آزمون اجتهاد شرکت کرده بود، دقايقي با خبرنگاران گفت و گو کرد.

برخی افراد نیز اگرچه تحصیلات حوزوی داشتند، اما بدون لباس روحانیت که اصطلاحا به آن ها روحانیون مکلا گفته می شود، در این آزمون حاضر شدند؛ جمع این افراد حدود 20 نفر بود.

غایبان جلسه آزمون اجتهاد خبرگان

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری اعلام کرده بود که نمایندگان فعلی خبرگان، از جمله افرادی هستند که از شرکت در آزمون اجتهاد مجلس خبرگان معاف شدند و به همین جهت در این آزمون حضور نداشتند.

علاوه بر آنها برخی افراد سرشناس که پیرو خبرسازی‌های دیروز برخی رسانه ها، احتمال حضورشان در این آزمون داده می شد، از غایبان بودند. افرادی چون حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی نوه امام خمینی(ره)، آیت الله امجد، حجت الاسلام و المسلمین مجيد انصاری معاون رئیس جمهور، آیت الله موسوی بجنوردی، آیت الله محقق داماد، حجت الاسلام و المسلمین ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، حجت الاسلام و المسلمین عماد معاون پژوهشی حوزه های علمیه، حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و ... از جمله افراد سرشناسی بودند که در آزمون اجتهاد مجلس خبرگان رهبر شرکت نکردند و البته مشخص نیست که برای شرکت در این آزمون از آن ها دعوت شده بود یا با عدم دعوت، آن ها نیز مانند نمایندگان فعلی مجلس خبرگان رهبری، از شرکت در این آزمون معاف شده اند.

روح​الله حسينيان هم که در اينستاگرام حميد رسايي اعلام شده بود، نامزد انتخابات خبرگان شده است، امروز نامزديش را تکذيب کرد و گفت که در آزمون شرکت نکرده است. (اينجا) سقاي بي‌ريا هم گفت که آقاتهراني نيز در اين آزمون حضور نداشته است.

داوطلبانی که به محل برگزاری آزمون راه داده نشدند

برخی افرادی که در مهلت ثبت نام از داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرده بودند، بدون این که دعوتی از آنان صورت گرفته شده باشد و فقط به واسطه این که شنیده بودند قرار است امروز، آزمون اجتهاد برگزار شود، خود را به دبیرخانه خبرگان رهبری در شهر قم رسانده بودند، اما از آن جا که عنوان شد آنان فاقد تحصیلات حوزوی بوده و فقط تحصیلات دانشگاهی دارند، کارت ورود به جلسه به آنان داده نشد.

کیفیت سؤالات داوطلبان شیعه و نحوه محاسبه نمرات

داوطلبان حاضر در آزمون اجتهاد خبرگان، با سه بخش سوال که هر کدام شامل 5 بند بود رو به رو شدند و باید به همه آن ها به صورت تشریحی پاسخ می داند. بخش اول شامل 5 سؤال در باب علم فقه (فقه مکاسب شیخ انصاری)، 5سؤال در باب علم اصول (اصول کفایه مرحوم آخوند خراسانی) و بخش سوم شامل 5 سؤال در باب اجتهاد (بر مبنای کتاب تحریرالوسیله امام خمینی(ره) و کتاب جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام که تألیف آیت ‌الله محمد حسن نجفی معروف به صاحب جواهر است). از داوطلبان خواسته شده بود که به سؤالات بخش سوم به صورت استدلالی پاسخ دهند.

هر کدام از این سه بخش، 20 نمره داشت که مجموع آن ها 60 می شد. کساني در این آزمون قبول می شود که در مجموع هر بخش، کمتر از نمره 10 را کسب نکرده و از سوی دیگر جمع نمرات هر سه بخش خود را به عدد 36 برسانند.

تفاوت سؤالات داوطلبان اهل سنت و اتاق  ویژه آزمون برای آنان

از حدود 400 نفری که صبح امروز در آزمون اجتهاد مجلس خبرگان رهبری شرکت کرده بودند، حدود 30 نفر از اهل سنت بودند که در اتاقی در طبقه دوم ساختمان دبیرخانه خبرگان رهبری، آزمون آنان برگزار شد. البته سؤالات داطلبان اهل سنت با داوطلبان شیعه تفاوت داشت؛ داوطلبان اهل سنت باید به 11 سؤال علم فقه و 5 سؤال علم اصول به صورت تشریحی پاسخ می دادند.

حضور زنان در آزمون اجتهاد مجلس خبرگان

از جمع 801 نفره کاندیداهای انتخابات خبرگان، 16 نفر خانم ها بودند که از میان آن ها، 8 نفر در میان 531 نفر دعوت شده آزمون اجتهاد مجلس خبرگان حضور داشتند. اما از ميان آنها فقط 6 نفر در این آزمون حاضر و در اتاقی در طبقه اول ساختمان دبیرخانه خبرگان همراه با دو ناظر خانم، مشغول پاسخ گویی به سؤالات شدند.

البته یکی از خانم ها حدود ساعت 9:45 دقیقه همراه با همسر خود به محل آزمون رسید و مسئولان برگزاری آزمون وی را به جلسه راه دادند، اما وی بعد از گذشت چند دقیقه از جلسه آزمون خارج شد؛ این داوطلب خانم به خبرآنلاین گفت از آن جا که به بنده گفتند باید تا ساعت 14:00 برگه ها را تحویل دهم، فکر کردم شاید مهلت کافی برای پاسخ گویی نداشته باشم و نمی خواستم با پاسخ گویی ناقص به سؤالات، دانش خودم را زیر سؤال ببرم، از این رو بعد از نوشتن نامم در برگه امتحان، از جلسه آزمون خارج شدم.

وی در خصوص علت دیر رسیدن به سر جلسه آزمون نیز گفت از تهران حرکت کردم که خودروی ما دچار نقص فنی شد و با زحمت خود را به قم رساندم.

خروج اولین نفر از محل آزمون در ساعت 10:30 صبح

اولین فردی که از جلسه آزمون اجتهاد بیرون آمد، تنها حدود یک ساعت و نیم در جلسه بود. وی به خبرآنلاین گفت که سؤالات بسیار ساده بود و هر فردی که مطالعات کافی داشت، می توانست به راحتی به تمام سؤالات پاسخ دهد. برخی داوطلبان پس از خروج از آزمون عنوان می کردند که مهلت پاسخ گویی به سؤالات محدودیت نداشت اما برخی نیز می گفتند فقط تا ساعت 14:00 مهلت داشتیم.

اکثر داوطلبانی که از جلسه آزمون خارج می شدند، از نحوه برگزاری این آزمون و سوالات مطرح شده در آن ابراز رضایت داشتند و برخی نیز می گفتند ای کاش کمی مطالعه بیشتری داشتیم. البته برخی از کاندیداها نیز عنوان می کردند، باید در این آزمون سؤالات فقه حکومتی و فقه سیاسی که از نیازهای مجلس خبرگان است مطرح می شد که متأسفانه این گونه نبود.

با رسیدن ساعت به عدد 14:00، آزمون اجتهاد مجلس خبرگان رهبری پایان یافت. البته در ساعت 12:45 با خروج اکثریت داوطلبان، درب های دبیرخانه خبرگان رهبری در قم نیمه بسته شد و به خبرنگاران اعلام شد که آزمون تقریبا به اتمام رسیده است.

اظهارات یک داوطلب خانم در جمع خبرنگاران

سمیه طهماسبی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نیز که از جلسه آزمون خارج شده بود، به خبرنگاران گفت: کسانی که اظهار می کنند خانم ها نباید در انتخابات خبرگان ورود کنند، باید در افکار خود تجدید نظر کنند، چرا که امام خمینی(ره) فرموند زنان باید در مقدرات خود مشارکت اساسی داشته باشند و از طرفی کسانی که الفبای فقه را خوانده باشند، نه تنها حق، بلکه تکلیف شان است که در چنین عرصه هایی حضور پيدا کنند.

داوطلبی که آرزوی جفت کردن نعلین رهبری و محو شدن در افق را داشت

سيدسعید جلیلی که در آزمون اجتهاد خبرگان شرکت کرده بود، گفت: من هدفم از شرکت در انتخابات مجلس خبرگان این است که اگر بتوانم نعلین آقا(رهبری) را جفت کنم. وی در هنگام خروج از جلسه چمدانی را با خود به همراه داشت و همچنین برگه هایی را بین خبرنگاران توزیع کرد که شامل نامه سرگشاده وی به شورای نگهبان بود.

سید سعید جلیلی همچنین برگه ای با تصویر خود را به اين نامه ضميمه کرده بود که روی آن نوشته شده بود «معرفی کوتاه حافظ دین و طائفه اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه و آله) متوجه الی الله و منقطع الی الله، استاد علامه فانی در افق بقاء الحق «سید سعید جلیلی»(دام الله تعالی ظله الوارف، کاندیدای محترم دوره پنجم مجلس خبرگان رهبري از حوزه انتخابیه تهران)».

خبرنگاران در خصوص این برگه از او سؤال کردند که پاسخ داد جدی نگیرید هوادارانم چاپ کرده اند.

کاندیداتوری در خبرگان با هدف گرفتن حقوق!

حسین محمودی یکی از داوطلبان اهل سنت نیز که ظاهر خاصی که داشت توجه عکاسان و خبرنگاران را به خود جلب کرده بود. او پس از خروج از جلسه آزمون اجتهاد، به خبرنگاران گفت: از حوزه انتخابیه کردستان و شهر سنندج کاندیدا شده ام.

وی با بیان این که مدرک تحصیلی ام لیسانس علوم دینی است، گفت: امتحان در حد متوسط بود.

این داوطلب کاندیداتوری در مجلس خبرگان رهبری، با بیان این که در حال حاضر کارمند هستم، در خصوص هدف خود از کاندیداتوری گفت: می خواهم با ورود به مجلس خبرگان، حقوق بیشتری بگیرم.

تصحیح اوراق خبرگان و دعوت قبول شدگان به امتحان شفاهی

نجات الله ابراهيميان سخنگوی شورای نگهبان گفت: احتمالا از امروز تصحیح اوراق داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری آغاز می‌شود. سیامک ره پیک سخنگوی هیأت عالی نظارت بر انتخابات مجلس و خبرگان رهبری نيز با بیان این که کسانی که در امتحان کتبی پذیرفته می شوند در امتحان شفاهی هم شرکت می کنند، گفت: کسانی که در امتحان کتبی قبول شوند باید امتحان شفاهی هم بدهند و پس از قبولی در این دو آزمون داوطلب حضور در مجلس خبرگان شوند.

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 496279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    این آدم را باید تایید صلاحیت کنند چون راستش را گفته "می خواهم با ورود به مجلس خبرگان، حقوق بیشتری بگیرم." نگفته برای حفظ کیان نظام، پاسداری از دستاورهای انقلاب، و... . این حرفهای قلمبه و سلمبه که خودشون هم باور ندارند
  • بی نام ES ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    25 36
    جالب بود پس علامه کو
  • صهبا A1 ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    1 0
    اگه راست ماوقع را نوشته باشید مضحک بود وتاسف باااااار
  • بی نام IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    5 0
    واقعا شورای نگهبان اگر صلاحیت آن آقایی که «داوطلبی که آرزوی جفت کردن نعلین رهبری و محو شدن در افق را داشت» را تأیید کنه، به مقام معظم رهبری و به ملت بزرگ ایران ظلم کرده. امیدوارم شورای محترم نگهبان صلاحیت ایشان را به دقت بررسی کند.
  • ارش IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    مگه مجتحد نبودند