تسنیم نوشت: در حالی که از روز گذشته عربستان سعودی به دنبال ایجاد فضای قطع رابطه سایر کشورها با ایران است، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان در صدر هیئتی بلندپایه به ایران آمد، سفری مهم در مقطعی حساس.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان روز گذشته در صدر هیئتی بلندپایه به تهران سفر کرد و با دولتمردان ایران به بحث و تبادل نظر نشست.

وی همچنین صبح امروز با امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران دیدار کرد، دیداری که می‌تواند از اهمیت ویژه و خاصی برخوردار باشد.

اما نکته مهم در رابطه با سفر عبدالله به ایران همزمانی این سفر با آغاز تلاش عربستان سعودی جهت قطع رابطه دیپلماتیک سایر کشورها با تهران است.

از زمان تشکیل حکومت وحدت ملی افغانستان، اشرف‌غنی به عنوان رئیس‌جمور سیاست نزدیکی به عربستان را در پیش گرفت و در طول یک و سال نیم گذشته چندین سفر به این کشور داشت.

اشرف‌غنی همچنین در روزهای آغازین تجاوز عربستان به یمن به وضوح از این تجاوز اعلام حمایت کد تا جایی که برخی اگاهان از اعلام امادگی غنی برای اعزام نیرو به عربستان در صورت حمله زمینی نیروهای یمنی به این کشور خبر دادند.

از سوی دیگر از زمان تشکیل حکومت وحدت ملی افغانستان جای پا برای فعالیت عربستان در افغانستان باز شده تا جایی که قرار است بزرگترین مدرسه مذهبی عربستان در منطقه در کابل احداث شود، پروژه‌ای از همین حالا به نگرانی جدی برای مردم افغانستان جهت ترویج افراط‌گرایی در این کشور تبدیل شده است.

اکنون و در روزهای سخت میان تهران و ریاض این شخص عبدالله است که با افراد همراه خود عازم تهران شده و سخنان جدی از همکاری‌های امنیتی، تجاری و اقتصادی با مقامات ایرانی می‌زند.

عبدالله آمده است تا به طور جدی بحث راه‌اندازی بندر چابهار که شاهرگی اقتصادی میان افغانستان و ایران ی‌باشد را پیگیری کند، بندری که زیاد به مذاق عرب‌ها و حامیان منطقه‌ای آن‌ها خوش نیامده است.

سفر عبدالله به تهران در هیاهوی ریاض برای اقناع افغانستان جهت پیوستن کابل به ائتلاف به اصطلاح ضد تروریسم ریاض، آب سردی است بر پیکر عربستان.

با این حال به نظر می‌رسد در رابطه با افزایش نزدیکی به عربستان میان مقامات حکومت وحدت ملی افغانستان اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد.

به هر حال سفر عبدالله به تهران با واکنش عربستان روبرو خواهد شد و در روزهای آینده شاهد افزایش فشار ریاض بر مقامات کابل به ویژه تیم ریاست‌جمهوری این کشور خواهیم بود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 496148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =