سخنگوی دولت اعلام کرد: حمله به سفارت عربستان با شرع و آموزه‌های اسلامی توجیه ندارد.

به گزارش خبرآنلاین، محمد باقر نوبخت در نشست هفتگی سخنگوی دولت با اصحاب رسانه در واکنش به حمله به سفارت و کنسولگری عربستاندر تهران و مشهد، گفت:حمله به سفارت عربستان با شرع و آموزه های اسلامی توجیه ندارد و از نظر مدنی و قوانین بین المللی در شأن ملت ایران نبود و نیست، قوای نظامی و انتظامی و امنیتی باید دقت بیشتر کنند.

وی همچنین تاکید کرد: عده‌ای که معلوم نیست مقاصدشان برای کدام دولت است از احساسات مردم سوء استفاده نکنند.

وی با اشاره به قطع ارتباط با ایران که ناشی از ناپختگی و بی تجربگی عربستان است، افزود: خود این کشور ضرر می کند هرچند دولت بزرگ جیبوتی کنارش باشد.

سخنگوی دولت ادامه داد: در ۳۰ و چند سال از عمر انقلاب بسیاری از دولت های خارجی قطع ارتباط با ایران را تجربه کردند، عربستان چه سهمی از توسعه ملی ایران دارد که بخواهیم از قطع ارتباط آن ناراحت شویم.

نوبخت خاطرنشان کرد: اقدام داعش گونه عربستان در اعدام شهید نمر محکوم و نشان دهنده شکست سیاست این کشور در منطقه است.

اقدامات نسنجیده عربستان بی‌ارتباط با سنگ‌اندازی در راه برجام نیست

وی در خصوص اقدام دولت عربستان برای اعدام شیخ نمر و قطع روابط دیپلماتیک با ایران گفت: برخی کشور‌ها در کنار اسرائیل از هیچ کاری فروگذار نکرده‌اند که اول برجام به نتیجه نرسد و دوم اجرای آن مخدوش شو؛ به‌گونه‌ای که خیلی‌ها همین اقدامات نسنجیده و محکوم شده عربستان را بی‌ارتباط با این مسئله نمی‌دانند. ما معتقدیم برجام یک سند محکم است و جمهوری اسلامی قصد دارد با رعایت حقوق طرفین آن را اجرایی کند.

وی با محکوم کردن اقدام غیرانسانی و داعش‌گونه عربستان در به شهادت رساندن شیخ نمر گفت: دولت عربستان بعد از شکست سیاست‌های خود در عراق و سوریه چنین واکنشی را نشان می‌دهد. عربستان در گذشته نیز در کنار ستمگر عراق صدام قرا رداشت و الان هم در مقابل مردمی که در حال جنگ با داعش هستند. عربستان در سیاست‌های خود به شکست رسیده است برای همین از این دست اقدامات برای خنثی کردن شکست‌های خود انجام می‌دهد.

نوبخت تصریح کرد: اگر کسی از حوزه حق خارج شد٬ ما نباید خارج شویم چنین اقدامی در شأن ملت ایران نیست و باید تحقیق کرد و دید چه دستگاهی پشت صحنه این ماجرا است که عده‌ای این اتفاق را می‌آفرینند تا اقدام ناشایست دولت عربستان را تحت‌الشعاع قرار دهند٬ البته قوه‌قضاییه در حال بررسی است که چه کسی عامدانه و یا غیرعامدانه چنین اقداماتی را انجام داده و با آن‌ها برخورد خواهد شد.

کنایه جالب"سخنگوی دولت" به قطع رابطه جیبوتی با ایران  

نوبخت در  ادامه این نشست خبری در واکنش به قطع رابطه دیپلماتیک جیبوتی با ایران گفت: عربستان از قطع رابطه با ايران متضرر مى شود حتى اگر دولت بزرگى چون جيبوتى هم آن ها را همراهى كند. وی ادامه داد: قطع رابطه عربستان و ريزه خوارانش تاثيرى در توسعه ملى ايران ندارد. 

وزارت اطلاعات در حال پیگیری موضوع است

 نوبخت همچنین  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سخنگوی ناجا روز گذشته اعلام کرد ما نباید برخورد سلبی داشته باشیم و نمی‌توان مردم را زد٬ با توجه به اینکه این مسئله باعث بروز مشکل‌های بین‌المللی شده٬ آیا با نیروی انتظامی در این زمینه صحبت خاصی شده و موضع دولت چیست٬ گفت: کسی از پلیس نخواسته که مردم را بزند. می‌توان از سازوکارهای مختلف برای صیانت از محدوده‌های مشخص شده استفاده کرد.

وی افزود: قوه‌ قضاییه در حال بررسی است که چه کسانی در این حادثه قصور کرده‌اند٬ یا اینکه با آگاهی یا به صورت ابزاری از آنها استفاده شده تا این اقدام غیرقانونی انجام شود. ما باید موضوع را به بررسی‌های قوه‌قضاییه واسپاری کنیم.

زمان مناسبی برای تصمیم‌گیری در مورد حج در اختیار داریم

نوبخت در مورد وضعیت حج تمتع با توجه به قطع روابط ایران و عربستان گفت: زمان مناسبی در اختیار داریم که بتوانیم دراین مورد تصمیم‌گیری کنیم. برای برگزاری حج تمتع در زمان مناسب تصمیم می‌گیریم و تا زمانی که امنیت زائران ما فراهم نشود٬ عمره انجام نمی‌شود.

نوبخت تاکید کرد: لازم است قوای امنیتی و انتظامی ما دقت بیشتری داشته باشند تا عده‌ای که معلوم نیست مقاصدشان برای کدام دولت است از احساسات برخی سوء‌استفاده نکنند٬ اهداف ما با روش‌های غیرمدنی تامین نمی‌شود ما مشکوک هستیم که نکند دستگاهی برای تحت‌الشعاع قرار دادن اصل موضوع احساسات برخی را تحریک کرده باشد.

عیدی کارمندان هنوز مشخص نیست

سخنگوی دولت در مورد عیدی کارمندان گفت: در این مورد باید مصوبه هیات وزیران را داشته باشیم که هنوز مشخص نیست. هفته آینده لایحه برنامه و بودجه همزمان تقدیم مجلس خواهد شد.

توضیح در مورد وام ۲۵ میلیون تومانی

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وام ۲۵ میلیون تومانی می‌پرسید٬ گفت: من این موضوع را تازه می‌شنوم با توجه به اهداف مشخص شده اعطای تسهیلات در حال انجام است اما این ‌ها شامل کارت‌هایی با حداکثر ۱۰ میلیون تومان است.

دولت وجه سیاسی خاصی را در انتخابات دنبال نمي کند

سخنگوی دولت در مورد حضور برخی مسئولان دولتی در برنامه‌های انتخاباتی گفت: دولت وظیفه‌ای جز اجرای انتخابات ندارد. اینکه مسئولان دولتی در جلسه‌ای شرکت کنند٬ متفاوت از این است که دولت بخواهد در انتخابات وجه سیاسی خاصی را دنبال کند. وظیفه دولت این است که به کار اجرای انتخابات که وزارت کشور آن را انجام خواهد داد متمرکز شود و این به هیچ عنوان مداخله دولت در انتخابات تلقی نمی‌شود.

عربستان سهمی از توسعه روابط ما ندارد که نگران قطع رابطه آنها باشیم

سخنگوی دولت با اشاره به قطع رابطه دیپلماتیک ایران و عربستان گفت: ما کشور بزرگی هستیم و در شرایطی هستیم که با استقبال انبوه دیگر کشور‌ها برای توسعه روابط مواجهیم٬ عربستان چه سهمی از توسعه روابط ما دارد که بخواهیم نگران قطع روابط دیپلماتیک خود با آن‌ها باشیم. قطعا قطع رابطه عربستان و کشورهای ریزه‌خوار آن تاثیری بر ما نخواهد داشت اما باید دقت کنیم که آن‌ها نتوانند فضایی را القا کنند که طبق آن قطع روابط با ایران برای عدم امنیت جمهوری اسلامی است.

تشکیک در صحت ردصلاحیت‌ها از الان پیش‌داورانه است

وی در مورد مسائل مربوط به ردصلاحیت‌ها گفت: هنوز چیزی مشخص نیست از الان تشکیک در صحت ردصلاحیت‌ها پیش‌داورانه است. دولت جزء اجرای قانون در انتخابات کار خاصی را انجام نمی‌دهد و هیات‌های اجرایی نیز در چارچوب اختیارات خود عمل می‌کند.

توضیح در مورد عدم پخش مصاحبه ظریف در شب یلدا

در ادامه خبرنگاری عنوان کرد که پس از عدم پخش مصاحبه ظریف در شب یلدا شورای اطلاع‌رسانی دولت نامه‌ای به رئیس سازمان صداو سیما داده که طبق آن همه درخواست‌های مصاحبه باید از یک نهاد مشخص صورت گیرد که نوبخت پاسخ داد: چنین چیزی از سوی شورای اطلاع‌رسانی اعلام نشده است٬ حتی شنیده شده که آنها چنین درخواستی را داشتند و گفته‌اند دعوت‌کنندگان متناسب با جایگاه مدعو باشند.

پرداخت یارانه امسال

رئیس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و بودجه در مورد پرداخت یارانه امسال گفت: شاید مقدار دریافتی ما در فروش نفت حدود ۵۳ هزار میلیارد تومان باشد و آنچه برای یارانه داده می‌شود در حد ۴۱ تا ۴۲ هزار میلیارد تومان است.

مبنای برنامه ششم٬ اقتصاد مقاومتی است

وی درپاسخ به این سوال که آیا برنامه ششم و بودجه سال ۹۵ بر مبنای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است٬ گفت: ۲۴ بند از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و ۸۱ بند از برنامه ششم را احصاء کرده‌ایم و آدرس هر کدام را داده‌ایم تا مشخص شود برنامه و بودجه بدون توجه به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تهیه نشده است.

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 496082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدی IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    نمیخواهم از حمله کنندکان به سفارت عربستان دفاع کنم اما اینکه همه مسئولین بصورت انفعالی موضع گیری میکنند و بنوعی غلط کردیم و معذرت خواهی میکنن نیز درست نیست ما در مسئله هسته ای جلوی زورگویی همه دنیا ایستادیم اما جلوی عربستان حقیر اینطور ضعیف عمل می کنیم . باید محکم ایستاد و حتی اگر لازم باشد باید تحرکات نظامی در خلیج فارس و مناطق عربستان را زیاد کنیم .
  • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    127 6
    اگه بدونی وقتی خبر را خواندم چقدر حرص خوردم. تمام نچه در حال ریسیدن آن بودیم را به چشم بر هم زدنی پنبه کردند.
  • حسین از ایلام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    207 8
    کاشکی با صراحت بیشتری از نیروی انتظامی انتقاد میکردی؟ اخه این چه نیرویه که نمیتونه از یه ساختمان محافظت کنه؟
  • مرتضی چگونیان A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    این جیبوتی را دیگه کجا دلم بذارم اخه
    • علی A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
      0 0
      دوست عزیز همین جیبوتی و سومالی اجازه تردد از ابهای خود را ندهند سفر نفت کشهای ایران را فقط یک دور ناقابل بدور افریقا اضافه میکنند تا به مدیترانه برسد اونوقت انتقال نفت و ارزش نفت ایران پایین میاد و تا ۱۵ دلار میرسه و اونوقت کمر دولت محترم و مردم شریفمون زیر این بار خم میخوره . بعدش هم اگر ما تمام کشورهایی که ما را محکوم میکنند ناجیز و بی ارزش بنامیم جه اتفاقی می افتد؟ تنها در دنیا خواهیم ماند و دیگر عصر تنها زندگی کردن و بی ارتباطی گذشته
  • بي نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    البته خيلي چيزها در شان دولت ما نبود از جمله عدم تحقق وعده آمريكا و عدم تحقق وعده هاي پوچ روحاني و ديپلماسي ضعيف و .... كه اينها كه آمدن اينكار را كردن چون دولت عملكرد ضعيفي داشته و خود مردم بصورت خودجوش آمدن چرا دنبال مقصر مي گرديد. حتما اين را هم مي خواهيد يك جوري به احمدي نژاد ربطش بدهيد . البته از شما بعيد نيست ولي خيلي خنداه دار مي شود
  • علیرضا IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    101 5
    اگر کسانیکه سفارت عربستان را به آتش کشیدند ملت شریف ایران بودند چرا زمانیکه 500 حاجی ایرانی را به عمد در عربستان شهید کردند سفارت عربستان را به آتش نکشیدند؟؟؟ حال که عربستان فرزندی شایسته از خودش را شهید کرده این کار را بکنند؟؟؟؟؟؟
    • ایرانمهر A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
      30 2
      احسنت به شما دقیقا حق مطلب را ادا کردید . و بدتر از آن هم خفتی بود که در فرودگاه اتفاق افتاد . به نظر من همان موقع باید ایران روابطش را با این دشمن خونخوار و قسم خورده قطع می کرد و نمی گذاشت حتی یک نفر ایرانی به عربستان برود . چون هر کسی که رفت فقط جانش به خطر افتاد و این در آینده خیلی بدتر خواهد بود.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    13 19
    پوپولیسم خخخخخخخخخ
  • بی نام RU ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    10 37
    این حرف در شان نام ایران نیست: عربستان چه سهمی از توسعه ملی ایران دارد که بخواهیم از قطع ارتباط آن ناراحت شویم.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    44 9
    عزیز دل برادر چرا تاثیر ندارد؟ دارد ولی نه برای شما بلکه بر زندگی مردم.
  • بی نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    33 23
    مگه کشور جیبوتی هم داریم؟؟؟؟؟؟من تا الان فک میکردم اسم ی حشره توی جنگلای استوایی...
  • بی نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    53 21
    عالی بود
  • بی نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    6 17
    یک دشمن بسیار است مخصوصا کشور مسلمان جیبوتی که مهاجران به حبشه از آنجا وارد آفریقا شدند
  • اميد A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    34 5
    بعضيها ميخوان دولت رو خراب كنند.ومتاسفانه با اين حركتشون دولت حسن روحاني زير سوال رفت.
  • بی نام GB ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    33 9
    طعنه های اینجوری به یک کشور صاحب حاکمیت ملی ، موجب وهن دولت ایرانه ، یک مقام رسمی و بلند پایه دولتی نباید با همون ادبیاتی که من جوون در شبکه های اجتماعی حرف میزنم از یک تریبون رسمی اعلام موضع کنه ، هر سخن وقتی و هر نکته مکانی دارد
  • بی نام GB ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    7 16
    به قول جهرمیا توره که قهر کنه به نفعِ باغبونه حیواتی شبیه خارپشت که دیوار سوراخ میکند حالا این جیکوتی هم قهر کنه به چه قسمتی از ما اثری میزاره
  • اشتباه A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    24 10
    بسیار نادرست بود، کشورهای کوچک بسیاری در دنیا هستند که بسیاری از آنها از دوستان ما هستند، این طور صحبت کردن در مورد کشورهای کوچک به شدت باعث ناراحتی کشورهای کوچک دیگر می‌شود، متأسفانه آقای نوبخت وقتی که در رده‌های پایین‌تری بودند خیلی موفق‌تر و مشورت‌پذیر تر بودند الآن به شدت کارهای عجیب انجام می‌دهند... از ایشان می‌خواهیم پیش از هرگونه صحبتی حتماً از قبل با متخصصان آن امور مشورت بفرمایند تا اینگونه مسائل پیش نیاید...
  • مجید A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    49 3
    درست است که اقای نوبخت در مقام سخنگوی دولت باید این چنین حرف بزند ولی کیست. که نداند ما از قطع رابطه با عربستان و نوچه هایش ضرر نمیکنیم بلکه از انعکاس بین المللی در ناتوانی از حفاظت دفاتر و اماکن سیاسی کشورها در ایران ضرر میکنیم . دشمنان ایران در جهان تبلیغ نیود امنیت در ایران را میکنند که این موضوع در سرمایه گذاری کشورهای دیگر در ایران تاثیر بسیار منفی برجای میگذارد .از بعد فرهنگ و تمدن ایران که بسیار پرافتخار است و مورد حسادت کشورهایی مثل عربستان است ضرر میکنیم . مسولین ارشد نظام باید تدبیری اتخاذ کنند تا منبعد شاهد حمله به هیچ سفارت خانه ایی نباشیم
  • بی نام A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    67 14
    همین جیبوتی کوچک ، باید برای گذر نفتکشهای ایران از باب المندب اجازه صادر کند ، هیج کشوری را بی اهمیت نپنداریم . ما نیاز به تعامل با کل دنیا داریم . حتی یک دشمن هم زیاد است . وقت عاقل شدن است .
  • حسین A1 ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    13 8
    جیبوتیییی؟؟؟این همونی نیست رواب انگارغذاریختی برا ماهی ها؟
  • پیمان مکبر A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    این عمل زشت وغیر اخلاقی وغیر انسانی وخلاف عرف دیپلماتیک حمله به سفارت سایر کشورها واسیب وصدمه رساندن به ان متاسفانه برای سومین بار است که در ٣۶سال گذشته تکرار می گردد واگر درسال ١٣۵٨در حمله سفارت امریکا وحتی در سال ١٣٩٠به سفارت بریتانیای کبیر برخورد قانونی وجدی با افراد قانون شکن وخودسر وتندرو می شد دیگر شاهد این فضاحت عظیم وخسران بزرگ حمله به سفارت عربستان وکنسول گری اش در مشهد نبودیم هرگز
  • علی A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    تنها نکته مثبت این اتفاقات درسی بود که ما گرفتیم...در همه رده ها عربستان با شانتاژ وسیع در صدد جبران برامد ولی ما در قبال اون همه اتفاقات ک در طول مدت ها برایمان افتاده چه کرده ایم؟ از ماست که بر ماست...
  • ناشناس IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    جیبوتی هم توی این گیرودار به این شکلی خواسته یه جوری اعلام موجودیت بکنهدلشو نشکنین اگه با این کوچکی دلی داشته باشه