روزنامه ایران نوشت: «انفعال دیپلماسی ما و گستاخی آل سعود» یا «روحانی و ظریف باید پیش از این حساب سعودی ها را می رسیدند».

انتشار چنين مطالبي در یک خبرگزاری و سایت های مخالف دولت کافی بود تا ایرانیان فعال در اینترنت آتش بحث و جدل تازه ای را در شبکه های اجتماعی روشن کنند. شماری از کاربران تناقض در موضع گیری رسانه هایی مثل یک خبرگزاری مخالف دولت را دستمایه طنز یا نقد قرار دادند.

نکته شگفت انگیز در نظر این کاربران آنجا است که از ساعتی بعد از قطع روابط ریاض با تهران، آن خبرگزاری به همراه سایت های و ابسته به جناح تندروها مطالبی سریالی را برخروجی خود قرار دادند که در آن با ادبیات مواخذه و حساب کشی ادعا شده که ماجرای قطع روابط با عربستان نتیجه انفعال دیپلماسی دولت در سیاست خارجی است. این سخن سایت های مخالف دولت به سوژه طنز و کاریکاتور برخی کاربران تبدیل شده است. شماری از فعالان شبکه های اجتماعی از دیشب تاکنــــــون مجموعه ای از مطالب را از آرشیو رسانه های مخالف دولت منتشر کرده اند که حکایت از این دارند که شبکه تبلیغاتی مخالفان دولت بویژه در فاصله روی کارآمدن دولت روحانی تاکنون تلاش ادامه دار برای برهم زدن روابط ایران و منطقه انجام داده اند. آنها چند نمونه از تیترهایی دشنام عریان به شاهان عربی منطقه یا مرگ خواهی برای حاکمیت های عربی را منتشر کرده اند که حتی منجر به احضار سفرای ایران یا تذکر شورای عالی امنیت ملی به رسانه های مذکور شده است. به نوشته این کاربران «خط خبری - رسانه ای» تیم رسانه های مخالف در دوران وزارت ظریف تنش آلود کردن روابط بوده است به همین دلیل هیچ ابایی از این نداشتند که در برنامه های تلویزیون یا خروجی خبرگزاری مخالف دولت پیام هایی با مضمون دعوت به شورش یا براندازی حکومت های عربی و حتی ترکیه را منتشر کنند. اکثریت کاربران در شبکه های اجتماعی ماجرای سفارت عربستان و رفتار گروه حمله کنندگان را با عینک منافع ملی نگریسته اند. پیام ها، پست ها و کامنت های همگی رنگی از نگرانی را دارد که مبادا منافع کشور بیش از این در نزاع سیاسی به خطر بیفتد. با همین عیار آنها به قضاوت در باره عملکرد رسانه های مخالف دولت در قضیه عربستان نشسته اند. یکی از کاربران، گفته است که در کارنامه دو سال اخیر این رسانه ها نوشته یا نشانی از علاقه به تقویت روابط با کشورها نمی یابید.

به گفته این کاربر در ماجرای توافق هسته ای ثابت شد که منافع ملی کشور بیشترین آسیب را از ناحیه تندروهای رسانه ای می بیند همچنان که رهبران سیاسی منطقه بارها در تماس با ظریف کلافگی خود را فضای هتاکی و یله گی در این جمع رسانه ها ابراز کرده اند

عده زیادی از کاربران نگرانی خود را از این که سیاست خارجی ایران ، به کارت بازی مبارزه انتخاباتی تبدیل شود ابراز کرده اند. به باور این گروه از کاربران، جناح مخالف همه تلاش خود را می کند تا دیپلماسی به عنوان برگ برنده ائتلاف حامیان دولت تبدیل نشود.آنها مطالب سریالی فارس و چند سایت همسو را شاهد مثال آورده اند که از لحظه قطع روابط تاکنون زبان به مواخذه از سیاست خارجی دولت گشوده است. یکی از کاربران نوشته است: برای من مثل روز روشن بود که اردوی رسانه های تندرو زنجیروار از فردای قطع روابط لباس مدعی و طلبکار به تن خواهند کرد.  زیرا اغلب این رسانه ها در روز حمله به سفارت و کنسولگری به حمایت همه جانبه از حرکت مهاجمان پرداختند حتی بعد از به آتش کشیده شدن سفارت بحث های انحرافی مثل خود زنی کادر سفارت یا نقش نفوذی هادر آتش سوزی داخل سفارت را پیش کشیدند.

یکی از گردانندگان گروه سیاست خارجی در تلگرام خطاب به ظریف نوشته است که وزیر خارجه روحانی باید منتظر باشد که در آستانه انتخابات ، کارنامه او که شفاف ترین حرکت دولت روحانی بوده است با قلم سرمقاله نویسان رسانه های تندرو سیاه شده و مخالفان روحانی حتی با گرفتن ژست طلبکارانه ، قطعی رابطه با عربستان رانیز به حساب او بنویسند و در یک کلام دیپلمات های روحانی در دو ماه باقیمانده تا انتخابات از میتینگ ها و میزگردهای آن ها واژه هایی به رنگ اتهام مثل«انفعال » یا « ناکارآمدی» یا «ضعف و سستی» فراوان خواهند شنید. چرا که حوادث اخیر کنسولگری در مشهد و سفارت در تهران نشان داد که افراطیون که روحانی آنها را متهم اصلی حوادث مذکور نامید، در دنیای متفاوتی سیر می کنند آنها مذاکره مخصوصاً با حریفان منطقه ای از اردوغان تا سران سعودی را وقت تلف کــــردن می خوانند رعایت کنوانسیون وین و آداب و تشریفات دیپلماسی را نشان ساده لوحی می خوانند و کلا معنا و مفهوم «دیپلماسی فعال» در نگاه آنها ورای تصورات ظریف و دولت اعتدال است.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 495981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    15 1
    اره واقعا قانون فقط برای بعضیها هست...... همان کشورهایی که روابط باهاشون در دولت قبل شده بود دیپلماسی فعال حالا شدند بی مصرف... متاسفم برای کسانی که به جای تفکر و تعقل,اختیار مغز خودشان را به سران جریان های سیاسی می سپارند
  • عبدالله A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    6 0
    این کشور همیشه چوب خودسریها خودکامگیها وافراطگریهای افرادی را خورده که منافع آنها در جنگ وتنش تامین میشود .امروز باید کسانی مانند شریعتمداری که دائما برطبل خشونت میکوبد ومستقیم وغیر مستقیم مشوق جریانهای خودسر قانون گریز است را باید محاکمه کرد که مشتی جوان احساساتی را ابزار دست خود میکنند واینهمه هزینه را به ملت تحمیل مینمایند