دیپلمات سابق وزارت خارجه معتقد است، حمله به سفارت سعودی در تهران ظلمی آشکار در حق شیخ نمر و منافع ملی بود و اکنون سعودی ها که باید بدهکار دنیا و ملت خود می شدند در صحنه بین المللی طلبکار شده اند.

محمدرضا نوروزپور ـtwittr:@noroozpour دیپلمات سابق وزارت خارجه معتقد است، حمله به سفارت سعودی در تهران ظلمی آشکار در حق شیخ نمر و منافع ملی بود و اکنون سعودی ها که باید بدهکار دنیا و ملت خود می شدند در صحنه بین المللی طلبکار شده اند.

به گزارش خبرآنلاین قاسم محبعلی با اظهار تاسف از اینکه در ایران هنوز نمی توان به احساسات مردم جهت درستی داد یا آنها را به درستی مدیریت کرد گفت: حمله به سفارت عربستان و کنسولگری این کشور در مشهد به این کشور کمک کرد تا نه تنها از زیربار فشار افکار عمومی داخلی و خارجی بیرون بیاید بلکه هم اکنون مدعی ایران نیز بشود.

ما می توانستیم از این فرصت استفاده کنیم و سعودی را در محافل بین المللی تحت فشار قرار دهیم و برگ برنده دست ما بود. اما متاسفانه این اقدام نابخردانه سبب شد تا همه چیز معکوس شود.

سفیر اسبق کشورمان در چند کشور اروپایی و آسیایی با بیان اینکه متاسفانه صورت مسئله در کشورما به درستی و هوشمندانه باز نشد گفت: از منظر دیپملماسی و مقررات بین المللی و حتی از منظر افکار عمومی اعدام شیخ نمر یک اقدام کاملا ضد حقوق بشری و جنایتی آشکار بود که عربستان باید به خاطر آن هم به افکار عمومی خود و هم به جامعه جهانی پاسخ می داد. ما می توانستیم از این فرصت استفاده کنیم و سعودی را در محافل بین المللی تحت فشار قرار دهیم و برگ برنده دست ما بود. اما متاسفانه این اقدام نابخردانه سبب شد تا همه چیز معکوس شود.


به گفته محبعلی اقدام انجام گرفته توسط مردم یا افرادی خاص ـ که در نتیجه فرقی نمی کند ـ ظلم به این شیخ بیگناه بود چرا که سعودی ها با علم کردن ناتوانی ایران در دفاع از اماکن دیپلماتیک و کشاندن این موضوع به محافل حقوقی و بین المللی و حتی شورای امنیت سازمان ملل کل صورت مسئله را پاک کردند.

همین منتقدان امروز دولت و حتی همین کسانی که به سفارت عربستان حمله کردند یکسال نگذشته باز به خیابان می ریزند و یا حتی در برابر وزارت خارجه تجمع می کنند و خواستار برقراری روابط با عربستان برای ادای فریضه واجب حج می شوند.

قاسم محبعلی با بیان اینکه اعدام شیخ نمر می توانست فرصتی برای رسوایی عربستان سعودی در صحنه بین المللی باشد اما حمله به سفارت این کشور آن را تبدیل به فرصتی برای عربستان کرد تا موج ایران هراسی را در عرصه بین المللی به راه بیندازد و از این عامل به عنوان اهرم فشار در تعاملات بعدی خود با ایران استفاده کند.
این دیپلمات کشورمان با اشاره به تجربه سال 66 ایران و عربستان در قطع همکاری های دیپلماتیک گفت: برعکس ما، عربستان به خوبی به نیازهای ما و به احساسات دینی و خواسته های مذهبی ما واقف است و به خوبی دندان های ما را شمرده است که این ما هستیم که با خاطر مسئله حج که از لحاظ دینی فریضه واجب است و نمی توان آن را تعطیل کرد به آنها نیاز داریم و مجبور هستیم که به سراغشان برویم.
او خاطر نشان کرد از همین رو سعودی ها به خوبی می دانند که همین منتقدان امروز دولت و حتی همین کسانی که به سفارت عربستان حمله کردند یکسال نگذشته باز به خیابان می ریزند و یا حتی در برابر وزارت خارجه تجمع می کنند و خواستار برقراری روابط با عربستان برای ادای فریضه واجب حج می شوند.


محبعلی با اشاره به حوادث حج خونین دهه 60 که منجر به تعطیلی موقت اعزام زائر به عربستان شد گفت: در آن زمان هم بیشترین فشارها به وزارت خارجه و دولت از همین ناحیه وارد شد و همه از دولت می خواستند که هرچه سریعتر مناسبات با عربستان را مجددا برقرار کنند تا راه حج باز شود.


این دیپلمات اسبق کشورمان در ادامه گفت : لذا عربستانی ها بسیار حساب شده عمل می کنند و از این دست بالایی که به لطف نابخردی صورت گرفته به دست آورده اند نهایت استفاده را برای گرفتن امتیاز از ایران در پرونده های پیش رو در سوریه، عراق، لبنان و بحرین خواهند کرد و این ها همه لطماتی است که از یک اقدام نسنجیده و کوته فکرانه به این کشور وارد شده است.
محبعلی گفت: موضوع اعدام شیخ نمر هرچند که جنایتی نابخشودنی و خلاف موازین حقوق بشری بود اما براساس عرف دیپلماتیک و همه مقررات بین المللی موضوعی داخلی محسوب می شده است و به جای اینکه ما بعد از این اتفاق سعی کنیم این موضوع را تبدیل به دعوای میان دولت عربستان و ملت این کشور ودعوای میان دولت عربستان و جهان کنیم آن را تبدیل به دعوای میان ایران و عربستان کردیم که اصلا یک اشتباه استراتژیک وصف نشدنی است و من معقتدم کمترین کاری که نظام باید بکند این است که مسببان این خیانت به منافع ملی را مورد پیگرد قرار دهد.

من می دانم که اختیارات دولت در برخی موارد کم است اما دنیا این موضوع را متوجه نمی شود این ها در صحنه بین المللی همه ازچشم دولت دیده می شود. دولت باید از هر ظرفیتی که دارد استفاده کند و جلوی این اقدامات کوته فکرانه را بگیرد.

محبعلی در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از این اقدام چه می شد کرد گفت: متاسفم که بگویم دولت در حفاظت از اماکن دیپلماتیک ناتوان نشان داد و بسیار ضعیف عمل کرد. من می دانم که اختیارات دولت در برخی موارد کم است اما دنیا این موضوع را متوجه نمی شود این ها در صحنه بین المللی همه ازچشم دولت دیده می شود. دولت باید از هر ظرفیتی که دارد استفاده کند و جلوی این اقدامات کوته فکرانه را بگیرد. نکته دیگر تحریک احساسات مردم است. رسانه ها به جای اینکه صرفا احساسات مردم را تحریک کنند باید شجاعانه بین مسائل داخلی یک کشور و مسائل دو جانبه تفاوت قائل شوند. ما باید اعتراض کنیم و حتما هم اعتراض کار درستی بود اما نوع اعتراض باید درست باشد. اخر سوال من این است یک سفارت مگر چه نقشی در تصمیم گیری های کلان یک کشور دارد. مثلا اگر در ایران کسی را اعدام کنند مگر سفارت ما در یک کشور خارجی عامل آن بوده است؟ من نمی دانم این رسم حمله کردن به سفارت را چه کسی علم کرده است در کشور که هیچ وقت جز ضرر و زیان مادی و معنوی برای ملت ایران در پی نداشته است.

سرنوشت ملت و کشور را نباید مشتی تندرو تعیین کنند. با حمله به سفارت، عربستان بدهکار به دنیا را طلبکار خودمان کردیم


محبعلی در پاسخ به به این سوال خبرآنلاین که وزارت خارجه باید در آینده چه کند گفت: نباید عجله کرد. سعودی ها می دانند که دست ما به خاطر مسئله حج زیر سنگ است. آنها می دانند که همین هایی که به سفارت حمله کردند چند روز دیگر به دولت فشار می اورند که شما عرضه بهبود روابط با عربستان برای باز شدن راه حج را ندارید. لذا من توصیه ام به اقایان در وزارت خارجه و تصمیم گیرندگان این است که این احساس نیاز را مخفی کنند. تمایل نشان ندهند. بگذارند مدتی از این ماجرا بگذرد و در این ایام بدون رجوع به کشورهای عربی به سراغ کشورهای اروپایی بروند روابط را با آنها نزدیک تر کنند در اجرای برجام محکم تر و استوارتر باشند. حتی در این زمینه با آمریکایی ها بهتر می شود تعامل کرد. توصیه اکید من این است که در این خصوص به روس ها اعتماد نکنند. روس ها در ایجاد تفرقه بین مسلمانان دست کمی از اسرائیل و کشورهای غربی ندارند بلکه به جهت نزدیکی جغرافیایی تمایلشان به تشدید اختلافات و حتی درگیری میان ایران و اعراب بیشتر است.

شنیده می شود که همین کار را می خواهند با سفارت ترکیه در تهران بکنند. این یک هشدار است. نباید سرنوشت یک ملت بزرگ و یک کشور قدرتمند منطقه ای که تاریخ ساز و تمدن ساز بوده است را به دست عده ای تندروی نابخرد داد.

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال قطع روابط دیپلماتیک کشورهای عضوشورای خلیج فارس نیز گفت: احتمال پیوستن امارات متحده عربی، بحرین و کویت به عربستان زیاد است . اگر نشست شورای همکاری خلیج فارس برگزار شود احتمال این اقدام از سوی این کشورها نیز بیشتر می شود اما گمان نمی کنم هیچ کدام از کشورهای عربی بغیر از عربستان تمایلی به ادامه دار شدن این تنش داشته باشند.


سفیر اسبق کشورمان در ادامه توصیه کرد نهادهای امنیتی و دولت باید به شدت مراقب رفتار تندروهای داخلی باشند چه اینکه پیشبینی من این است که با تحریکاتی که دارند در خصوص ترکیه می کنند زمزمه هایی از سمت آنها شنیده می شود که همین کار را با سفارت ترکیه در تهران بکنند. این یک هشدار است. نباید سرنوشت یک ملت بزرگ و یک کشور قدرتمند منطقه ای که تاریخ ساز و تمدن ساز بود ه است را به دست عده ای تندروی نابخرد داد. این مسئولیت به دوش دولت و نهادهای حاکمیتی است که باید به تاریخ و ملت پاسخگو باشند.

4949

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 495746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجتبی A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    وظیفه دولت بود که بعد از شنیدن خبر اعدام شیخ نمر جلسه اضطراری با حضور وزیر کشور تشکیل دهد و از دفاتر دیپلماتیک کشور های خارجی محافظت شود. همه تقصیر ها را گردن کسانی که نتوانستند خشم خود را کنترل کنند نیندازید
    • بی نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
      ظاهرا شما یکی از همان افرادی هستی که نتوانسته خشم انقلابی خود را کنترل کند و حالا که متوجه شده است چه فضاحتی به بار آورده اید فرافکنی می کنید. خدا هدایتتان کند اگر بتواند
    • بی نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
      166 8
      کجای دنیا این اتفاقات میفته؟ کجای دنیا ملت میان برای اتیش زدن سفارت خارجی؟ مشکل از دولت نیست
    • بی نام A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
      20 2
      اگر دولت همان اول میگفت حمله نکنید شما ها نمی گفتید دولت مردان امریکایی صهیونیستی شده اند چونکه جلوی اعتراض حزب الله را گرفته اند از طرف دیگر مگر حمله نکردن به سفارت یک کشور دستور میخواهد
    • امیر A1 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
      28 1
      لعنت خدا و مردم به اقلیت احمقی که موجب سرافکندگی نظام مقدس اسلامی نزد جهانیان شدند. آقا مجتبی ظاهرآ جنابعالی هم موفق به مهار خشم انقلابی خود نشده اید. دولت که نمی تونه برای هر کدام از این افراد خودسر چند نفر نگهبان بذاره. پس بصیرت که میگن یعنی چه؟ آیا معنی آن افسار زدن به حمقایی چون افراد خودسره گه به تشخیص خودشون عمل می کنند؟ با اینکه همه این افراد شناخته شده هستند چرا قوه قضائیه و وزارت اطلاعات اونها رو دستگیر و از جامعه جدا نمی کنند؟ تا کی باید 80 میلیون جمعیت تاوان نابخردی یکی دو هزار نفر آدم کج فهم رو بده؟ خدا به راه راست هدایتتون کنه.
    • بی نام A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
      23 1
      خشمتون تو سرتون بخوره....چرا باید اعتبار ما خراب بشه؟
  • مجید IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    124 9
    ما مردم انتظار داریم لااقل بخاطر خون شهید نمر یکبار برای همیشه به این بظاهر خودسریها پایان داده شود . صدا و سیما بجای اینکه هم و غمش ایرادگیری از دولتمان باشد برنامه هایی پخش کند که در ان به مردم و بعضی ها اموزش بدهند که منافع ملی یعنی چه .یاد بدهند یاد بدهند یاد بدهند شاید افاقه کند انشاا...
    • بی نام A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
      6 33
      به خدا قسم امثال تو هیچ اهمیتی برای خون شهید نمر قایل نیستند. بسه دروغ.
  • بی نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    13 2
    اینکه خودسرها با نام دفاع از انقلاب با کم عقلی ونادانی خسارتهای ابروئی سنگین به کشور تحمیل میکنند باید یکبار برای همیشه ریشه این نادانها و دشمنان دوست نما را بکنند
  • سعدى A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    11 4
    انگارملت ايران تا آخردنيابايدهرچى نفت ميفروشه غرامت بابت حمله به سفارتخانه هاى خارجى بدهداون ازسفارت امريكاكه بعدازچهل سال هنوزبايدخسارت بپردازيم. اينهم ازسوسماروملخ خورها، اگه نتونستى چاپش كنى لااقل يه جورى منظور مردم روبرسون خبرجان
  • رضا RO ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    15 1
    ترکیه هواپیمای نظامی روسها رو سرنگون کرد سفارت ترکیه در مسکو به اتش کشیده نشد هنوز روابط دیپلماتیک بر قرار است فقط یه سوال اینایی که سفارت اتش میزدند این بصیرت را نداشتن که با این کار دارن به وهابیت سفاک و خونخوار ال سعود کمک میکنن
  • رضا IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    4 19
    اگر دولت تحت حمایت شما این همه منفعل عمل نمی کرد، شیخ نمر الان اعدام نشده بود. شما بسیار بی عرضه هستید.
  • ناشناس A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    4 2
    به نظر می رسد کسانی که به سفارت عربستان حمله کردند نیروهای نفوذی عربستان هستند. چون همه نگاه ها از خون شهید رو منحرف کردند . اینکه 100 نفر می تواند بر روی سیاست خارجی ایران تاثیر بزارن خیلی خطرناک هست .
  • بی نام A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    23 0
    این عناصر خودسر چه کسانی هستند؟ اون قوه قهریه که سال 88 به کار گرفته شد چرا علیه اینها به کار گرفته نشد؟
  • داود A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    7 27
    تاسف شدیدازکسانی که دم ازقانون می زنیداگراین قدرقانون برای شمامحترم است چرافریادتان رابرای برسرآل سعود ملعون که درنهایت بی شرمی وقانون شکنی خود ،منطقه رابه آشوب کشیده ومردم مظلوم بحرین ویمن وسوریه وعراق رابه خون کشیده است نمی کشید؟راستی شماانفجاردرسال 92سفارت ایران دربیروت وشهادت رایزن فرهنگی کشورمان بهمراه 23نفرکجابودید؟حال تعدادی ازمردم درمقابل انفعال دولت مثلا تدبیردربرابرگستاخیهای عربستان درمنا وبحرین وتجاوزبه دونوجوان درفرودگاه جده و...به داخل سفارت وارد شدند همه تقسیرها افتادبه گردن اینها؟...
  • عطا IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    8 1
    از این خود سری ها از اول انقلاب خیلی شده باید یکبار سر به سنگ بخوره تا دوباره این کارها را نکنند . البته اگر دلال ها و تاجرها بگذارند
  • علي IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    12 1
    نيروي انتظامي عمدا دخالت نكردند و يا دير اقدام كردند..و يا اگر سهوي هم بوده كه واويلا...مگه ميشه نيروي انتظامي حضور داشته باشه و نتونه جلوي اين تندروهاي كوته فكر رو بگيره
  • حسن A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    15 0
    دولت؟ به معاون رییس جمهور تو روزنامه فحش مینویسن دولت کاری از دستش برنمیاد اونوقت جلوی خودسر ها وایسه؟ شوخی میکنی برادر؟
  • بی نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    15 1
    دوستان تندرو واقعا خراب کردید و هم به دولت و هم به مردم لطمع زدید و خون اون شهید رو هم پایمال کردید. من نمیدونم چه مجازاتی باید بشید تا دست لبردارید خداوند به شما فهم و شعور و درم دهاد ان شاء الله
  • بی نام RO ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    18 1
    وقتی سیمای میلی اموزش تندروی و حرکات داعشی میده از یک مشت جوان چه انتظاری دارید
  • جواد A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    15 1
    عدداي به دنبال سنگ اندازي و انتقام از دولت و مردم هستند انها فقط به انتقام فكر مي كنند و هيچ ارزشي براي منافع ملي و ابروي ملي قايل نيستند البته صدا و سيما هم ملك شخصي انان است. البته تاريخ همه اين ها را ثبت مي كند.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    5 1
    اختیارات دولت را همه می بینند ایکاش ان کسانیکه این رفتار را را ترتیب می دهند از خدا بترسند چرا که تا وان این رفتار ها را ملت تا کنون پرداخت کرده است دیگر بس است حیا کنید و از خدا بترسید گرچه شهادت یک عالم روحانی در هیچ منطقی پذیرفته نیست و حقیقتا انسان احساس غم و درد بزرگی می کند ولی متاسفانه عده ای تند رو و افراطی کاری کردند که دنیا را بجای محکومیت ال سعود بطرف کشور ما نشانه بردارند واقعا که باید تاسف خورد امید که بزرگان با بر خورد شدید با افراطیون اجازه تگرار این رفتار ها را ندهند و دولت را یاری کنند که کشور سامان گیرد بعنوان امر بمعروف عرض کردم
  • بی نام A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    4 10
    بنده به هیچ عنوان از اقدامات صورت گرفته طرفداری نمی کنم ولی می گویم اگر دولت تدبیر و امید می خواست در محافل بین المللی سعودی را تحت فشار قرار می داد بعد از حادثه منا و یا بخاطر حمله به یمن این کار را می کرد.
  • مهدی رضایی A1 ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    8 1
    درمملکت ما دولت منتخب در محار خودسرها نقشی ندارد. فقط مسول جواب دادن به مجامع بین ا لمننی تخلفهای انهاخودسرها میباشد.
  • بی نام A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    5 2
    اقدامات احساسی کمکی به ما نمیکند ما باید خردمندانه عربستان را زمین بزنیم
  • محمد IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    5 2
    دولت اگه اقدام کننده بود در شیراز و قرچک و حمله به منصوری اقدام میکرد تا تندروهایی که در اون ایام مجازات نشدند تا این حد به ریش همه نخندند... البته دستگاه قضا هم طبیعتا باوظایف خودش آشناست وبا متخلفین بازداشت شده باید برخورد قانونی داشته باشه...
  • بی نام IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    4 12
    شما درست میگویید سفارت دولت عربستان نه سفارت دیکتاتوری عربستان جای شرم است که در ایرا ن دیکتاتور ها سفارت داشته باشن مرگبر دیکتاتور خائن آل سعود
  • سوری A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    5 19
    اتفاقا کار خوبی کردند....تجاوز قتل عملیات تروریستی بابا دیگه چی می خواهید...از صدام بگذریم از آل سعود نخواهیم گذشت.