ایسنا نوشت: سخنگوی وزارت ارشاد گفت: اگرچه حج یک مساله دینی است و خارج از مسائل دیپلماتیک تعریف می‌شود، اما به طور طبیعی، قطع روابط سیاسی بر حوزه‌های دیگر نیز تاثیر می‌گذارد.

«حسین نوش‌آبادی» در نشست خبری هفتگی با اهالی رسانه در پاسخ به سوالی درباره واکنش وزارت ارشاد به اقدامات دولت عربستان، با توجه به اتفاقاتی که پیش از این برای حجاج ایرانی در منا رخ داده بود و همچنین ماموران خاطی و متعرض به دو نوجوان ایرانی گفت: اقدام عملی جمهوری اسلامی در برابر هتک حرمت دو تن از هموطنان ما و گستاخی و جسارت دو تن از ماموران سعودی این بود که حج عمره را به نوعی تعطیل کردیم و شرط هم گذاشتیم تا زمانی که ماموران خاطی مجازان نشوند، مجددا حج عمره را راه‌اندازی نکنیم.

وی اظهار کرد: تا امروز هم خواهان این مساله بوده‌ایم و خواستار این بودیم که حداقل خواسته‌ی جمهوری اسلامی که تنبیه آن دو فرد خاطی بود‌، عملی شود؛ اما متاسفانه حکم صادره شده برای این دو مامور خاطی ضعیف بوده و تا امروز هم اجرا نشده است.

نوش‌آبادی افزود: اتفاق جدید منجر به قطع روابط دیپلماتیک از طرف عربستان شد و به تبع آن، این موضوع بر روابط فرهنگی و اعزام در حج عمره و تمتع تاثیر می‌گذارد. گرچه سیاست سازمان حج و زیارت بر این بوده که خودش را درگیر مسائل سیاسی و روابط دیپلماتیک نکند، چون حج یک مساله دینی است و خارج از مسائل دیپلماتیک تعریف می‌شود، اما به طور طبیعی، قطع روابط سیاسی بر حوزه‌های دیگر نیز تاثیر می‌گذارد و ما فعلا نمی‌توانیم اظهارنظر صریحی درباره برنامه‌های حج و زیارت داشته باشیم که آیا در اعزام‌های حجاج عمره‌گزار و تمتع سال آینده تاثیرگذار خواهد گذاشت یا نه.

سخنگوی وزارت ارشاد همچنین در پاسخ به سوالی درباره موضوع حمله عده‌ای به سفارت و کنسولگری عربستان نیز گفت: چون این مساله به حوزه سیاسی مربوط می‌شود، از پاسخگویی دقیق به این مساله پرهیز می‌کنم، اما آنچه که وجود دارد این است که این مساله مشکوک بوده و اقدام از طرف مردم صورت نگرفته است. این اتفاق ممکن است طراحی و سناریوی کسانی باشد که دنبال ایجاد تنش هستند. چون به هر حال مراکز دیپلماتیک در همه کشورها مصونیت دارند. عناصری هم که در این اتفاق مشکوک بودند، شناسایی و بازداشت شدند و پرونده آنها به نهادهای قضایی ارسال شده است تا با بررسی‌ها مشخص شود که انگیزه کسانی که در مقابل سفارت و کنسولگری عربستان رفتار غیرمتعارف داشته‌اند چه بوده است.

او افزود: حمله به سفارتخانه‌ها و تعرض به آنها یک رفتار خلاف عرف و غیرمنطقی است؛ خودِ تجمع قانونی بوده، اما تعرض به سفارت و کنسولگری‌ها غیرقانونی است و عواملی که در این قضیه ذینفع بوده‌اند، بازداشت شده‌اند و موضوع رسیدگی خواهد شد.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 495739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    3 1
    بهتر والا من یکی که خیلی خوشحال شدم، خودمون که عرضه نداشتیم بعد از این همه توهین و کشته روابط رو قطع کنیم
  • بی نام RO ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    3 0
    والا تا اونجا که من می دونم خداوند حج را واجب فرمود تا اخوت میان برداران دینی گشترش یابد نه اینکه برای عده ای سفاک پول جمع شود تا مسلمان را به دست مسلمان بکشند. این از نظر من با هدف اسلامی حج در تناقض است.
  • dbfv IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    3 0
    بهتر
  • بی نام A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    1 4
    خدا رو شکر دست حمله کنندگان به سفارت کثیف عربستان درد نکنه.
  • کاظم IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    5 0
    گر چه کارعربستان وحشی گری هست اما اتش زدن سفارت کاری درستی نیست و حتما باید با این خودسر ها برخورد قانونی شود
  • سعید IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    4 0
    میریم کربلا سازمان حج نگران نباشه حقوقش دولت میده