شهر جعفریه استان قم لحظاتی پیش برای نود و سومین بار لرزید. خبر وقوع زمین لرزه در بخش جعفرآباد قم از دیروز (یکشنبه ۱۳ دی ماه) مخابره شد، زمین لرزه‌ای که از ساعت ۷ و ۲۰ دقیقه دیروز آغاز شد و پس لرزه‌های آن همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شهرجعفریه استان قم از روز گذشته تاکنون ۹۳ زمین لرزه را پشت سرگذاشته است. جعفرآباد یکی از بخش‌های قم است که بر اساس آخرین سرشماری، جمعیت آن بیش از ۱۵ هزار نفر و جمعیت شهر جعفریه بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ نفر است. این بخش در فاصله ۳۵ کیلومتری شهر قم قرار دارد. اگرچه زمین‌لرزه های پی در پی این منطقه نگران کننده است، اما به گفته مسئولان هم‌اکنون همه جا آرام است.

بر اساس اعلام مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، کمترین شدت زمین لرزه این منطقه ۱.۳ و بیشترین آن ۴ در مقیاس ریشتر بوده است.

هر چند این زمین لرزه ها هیچگونه خسارتی نداشته و مدت زمان آن کوتاه بود ولی همین تکان ها موجب هراس مردم شد و برای پیشگیری از خطرات احتمالی به مدارس اعلام شده که کلاس‌های درس را در محیط باز برگزار کنند.

گسل ایندس مسبب فعالیت لرزه‌ای

علی مرادی،‌ رئيس مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در این باره به خبرآنلاین گفت:‌ در این محدوده، زون گسلی شناخته شده به نام ایندس وجود دارد که محل رویدادهای اخیر و ساز وکار کانونی بدست آمده برای زمین لرزه بزرگ آنها با این گسل مطابقت دارد. رویداد زمین‌لرزه های اخیر در مرز استان های قم و مرکزی تجمع داشته و در اطراف این گسل واقع هستند. گسل ایندس، طول حدود ۱۰۰ کیلومتر دارد. این گسل فعال و لرزه زا است که زمین لرزه آذر ماه ۱۳۵۹ سلفچگان قم با بزرگی ۶.۲ نیز منتسب به آن است.

مرادی گفت:‌ از دیروز صبح تاکنون حدود ۹۳ زمین لرزه در این محدوده ثبت شده که ۴ زمین لرزه آن به بزرگای بین ۳ و ۴ بود. با توجه به اینکه هنوز زمین لرزه های این محدوده در ایستگاه های فعال ثبت می شوند، به نظر می رسد این روند ادامه داشته باشد.

مرادی با اشاره به بزرگترین زمین لرزه ای که در سال ۵۹ در گسل ایندس ثبت شده است، گفت: بزرگترین زمین لرزه ای که در گسل ایندس ثبت شده است در سال ۵۹ با بزرگای حدود ۶ بوده است. خوشبختانه ایستگاه های فعال در اطراف این گسل قرار دارند که باعث پایش مناسب وضعیت لرزه ای شده اند، این ایستگاه ها در اطراف استان های قم، مرکزی، اصفهان و تهران هستند که با توجه به این ایستگاه ها شاهد این هستیم که زلزله های با بزرگای ۱.۴ و بالاتر را ثبت و گزارش می کنیم. 

رئيس مؤسسه ژئوفیزیک گفت: زلزله های بزرگ این محدوده را کل ایران می توانند ثبت کنند ولی خوشبختانه اطراف این گسل ایستگاه هایی به نام قم، ‌رازقان و قمصر داریم که زمین لرزه های ۱ ریشتری را قابل ثبت کرده‌اند. قرار است با برنامه ریزی های انجام شده به زودی نزدیک جعفریه هم یک ایستگاه  داشته باشیم که امیدوارم در آینده این ایستگاه نصب شود. 

مرادی گفت: برای این زمین لرزه هیچ پیش بینی نداشتیم، از دیروز صبح ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه  اولین زمین لرزه ۳.۶ را داشتیم و تا لحظاتی پیش روند زمین لرزه ادامه داشته که تاکنون به ۹۳ زمین لرزه رسیده است و بزرگترین آن دیروز صبح ساعت ۸ و ۵۲ دقیقه به بزرگای ۴ بود که مطمئنا اهالی آن منطقه این زمین لرزه ها را حس می کنند. تا جایی که اطلاع داریم این زمین لرزه ها تاکنون خسارتی وارد نکرده است.  اما با توجه به ناهنجاری لرزه ای مشاهده شده حفظ آمادگی توصیه می شود. یک تیم کارشناسی نیز از این مرکز برای بررسی آخرین وضعیت میدانی هم اکنون در منطقه حضور دارد.

تشکیل ستاد بحران در جعفریه

بخش جعفرآباد قم که طی یک روز ۹۳ زمین لرزه را احساس کرده، منجر به تشکیل ستاد بحران در این بخش شد. ابراهیم حسن‌زاده بخشدار جعفرآباد با اشاره به وقوع این زلزله در این بخش گفت: مرکز زلزله در گسل ساوه بوده است و در بخش جعفرآباد نیز احساس شد. ادارات این بخش در حالت آماده باش قرار دارند و تاکنون این زلزله خسارت مالی و جانی نداشته است.

او ادامه داد: برای پیشگیری از خطرات احتمالی به مدارس اعلام شده که کلاس‌های درس را در حیاط مدارس برگزار کنند.

بخشدار جعفرآباد، فضای شهر جعفریه را آرام توصیف کرد و گفت: ستاد بحران استان قم به این بخش اعزام شده است.

آماده باش کامل ستاد بحران

در این میان محسن اروجی مدیرکل بحران استان قم نیز  از آماده باش کامل ستاد بحران این استان خبر داد و گفت: ستاد بحران استان در جعفریه تشکیل شده است. دستگاه های امدادی چون هلال احمر در جعفریه مستقر شده اند. خوشبختانه مردم تاکنون آرامش خود را کنترل کرده اند و به آن ها در مورد کسب آمادگی لازم در صورت وقوع زلزله با قدرت بیشتر تذکرهای مورد نیاز داده شده است. طبق بررسی‌ها زلزله تاکنون خسارتی نداشته است.

اروجی با اشاره به برگزاری جلسه ستاد بحران در شهر جعفریه گفت: به علت سرمای هوا امکان نصب چادر وجود نداشت و مقرر شد افرادی که منزل غیر مقاوم دارند در مکان‌های دیگر اسکان یابند. برخی از اهالی بخش جعفرآباد شب گذشته را در سوله‌ها و مدارس اسکان یافتند.

مدیرکل بحران استان قم با اشاره به آخرین زمین لرزه امروز گفت: عمق زمین لرزه‌های صبح امروز بین ۷ تا ۲۵ کیلومتر بوده است و در عرض جغرافیایی بین ۳۴.۶۷۲ تا ۳۴.۷۳۸ درجه و طول ۵۰.۴۲۴ تا  ۵۰.۴۸۰ رخ داده است.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 495713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    کلاس ها در محیط باز اونم تو این سرما و فصل امتحانات آخه یک چیز بگو با عقل جور بیاد؟
  • امین A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    1 0
    اطلاع رسانی زیر 0