آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران گفت که با حمله به سفارتخانه و آتش زدن آن چیزی به دست نمی آوریم، تظاهرات و خروش بهترین پاسخ به اقدامات عربستان سعودی است.

 به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا، این نماینده مجلس خبرگان رهبری امروز( دوشنبه ) درباره خشم مردمی از اعدام آیت الله نمرالنمر و تجمع جوانان خشمگین در مقابل سفارت عربستان سعودی و پیامدهای آن تاکید کرد: بنده معتقد به حمله به سفارتخانه کشورهای دیگر نیستم و معتقدم که سفارت هر کشوری در کشور دیگر در حقیقت مهمان است. ما با هجمه به سفارتخانه و آتش زدن آن ها چیزی به دست نمی آوریم. بلکه آن حرکتِ مقدس هم زیر سئوال می رود؛ آن چه مهم و ضروری است فریاد، خروش، تظاهرات و تجمعات است. ما جنایات آل سعود را به شدت محکوم می کنیم ، اما حمله به سفارت سعودی یا کنسولگری سعودی را در داخل کشورمان کار مناسبی نمی دانیم.

خاتمی با انتقاد شدید از اعدام شیخ نمر باقر النمر توسط رژیم عربستان سعودی، افزود: آل سعود می خواهد به دنیا چنین وانمود کند که اعدام شدگان تروریست بوده‌اند، ولی واقعیت بر خلاف خواست این دروغگویان برای همیشه پنهان نمی ماند چون واقعیت آن است که شیخ النمر یک عالم شیعی، مجاهد و شجاع بود که به علت دفاع از حقوق ملت به شهادت رسید.

وی با اشاره به اینکه آل سعود با اینگونه ترفندها راه به جایی نخواهد برد، آن را دولتی پیر ، فرتوت، کهنه و ضد حقوق بشری دنیایی دانست، و گفت: این نظام آنقدر عقب مانده است که هنوز رانندگی درعربستان برای زنان جرم محسوب شده و تاکنون، انتخابات سراسری درست درعربستان شکل نگرفته است.

وی با اشاره به وجود وحدت میان سنی و شیعه خاطرنشان کرد: برادران اهل سنت ما به همان اندازه که شیعه با وهابیت در تضاد است با وهابیون در تضادند، همچنین علمای شیعه تا زمان حاضر باعث شدند آتش تفرقه شعله ورتر نشود که این سیاست در آینده استمرار خواهد یافت. به همین دلیل هیچگاه در منطقه درگیری سنی با شیعه ایجاد نخواهد شد چون قرن‌هاست این دو در ایران و دیگر کشورهای اسلامی برادرانه و به طور مسالمت آمیز با یکدیگر زندگی می کنند، این دستور امامان (ع) است، البته آنان برای ایجاد تفرقه میان سنی و شیعه تلاش می کنند اما ناکام خواهند ماند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری، درباره مسئولیت علمای اهل سنت برای درک این خطریادآورشد: علمای اهل سنت مدام باید حسابشان را از وهابی ها جدا کرده و به صراحت به دنیا بگویند ما با اندیشه آنان و رفتار برآمده از این اندیشه مخالفیم و روند تکفیر را محکوم می کنیم.

وی از اهل سنت در ایران خواست به طور یکپارچه جنایت به شهادت رساندن شیخ نمر توسط آل سعود را محکوم کنند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنانش گفت: حرمین شریفین مِلکِ آل سعود نیست، بلکه از آنِ جهان اسلام است. عربستان بدش نمی آید که پای ایران، از حرمین شریفین کوتاه شود. اگر حرمین شریفین در آن منطقه نبود، این دولت، لیاقتِ این که با آن ارتباط داشته باشیم را نداشت. جنایتِ امسالِ منا، برای قطع کامل روابط با این کشور کافی بود. اما سخن این است که حرمین شریفین در آن جا قرار گرفته و سعودی ها آرزو دارند که پای ایران از آن جا قطع شود. به همین سبب، عرصه، بسیار حساس است و من معتقدم در این عرصه، دیپلماسی خارجی و مسئولان خارجی ما با دقت مساله را دنبال می کنند، به طوری که هم فریاد اعتراض به گوش برسد و هم منافع ایران اسلامی تامین شود.

خاتمی تاکید کرد: جنایات اخیر رژیم عربستان نشان دهنده نپختگی حاکمان جدید عربستان در عرصه سیاسی و اوج دیوانگی آل سعود است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: رژیم آل سعود به منجلاب و گردابی افتاده، در حال دست و پا زدن است و راه خروج آن هر لحظه دشوارتر می شود. مجموعه جوان نپخته، تازه کار، تشنه قدرت، سفیه و نپخته بر سر کار آمده اند با یکدیگر اختلافات درونی دارند. در عرصه اقتصادی، این مجموعه باعث کاهش قیمت نفت شدند و آن را به 30 دلار رساندند. خودشان هم صد میلیارد دلار کسری بودجه آوردند. یعنی برای زمین زدن رقیب، حاضرند خودشان را هم به بدبختی بکشانند.

وی اقدامات اخیر حاکمان عربستان را نشان دهنده نپختگی حاکمان جدید عربستان در عرصه سیاسی دانست و گفت: اعدام شیخ نمر باقر النمر اوج دیوانگی آل سعود است. آل سعود باید بدانند شیعیان در آن کشور، اقلیت قدرتمندی هستند. شیخ نمر باقر النمر نیز چیزی جز حقوق ملت نمی خواست. ادعای حاکمان سعودی مبنی بر اعدام این عالم بزرگ به جرم تروریسم، دروغ است.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 495684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    3 49
    درسته، با آتیش زدن سفارت به جایی نمیرسیم، باید به جنگ عربستان بریم. باید کاخهای آل سعود رو به آتش بکشیم.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    57 3
    ببین چقد حماقت بوده که احمد خاتمی هم حتی حاضر به حمایت نشده
    • بی نام US ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
      15 1
      البته؛اما اینها همان خودجوشهارا می جوشانند و در تنگنای قافیه ازشان فاصله می گیرند
  • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    30 2
    حمله به سفارتخانه ها را کار مناسب نمی دانید یا محکوم می کنید
  • بی نام GB ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    30 2
    دیگه دیره خیلی دیر.
  • بی نام DE ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    35 10
    اقاي خاتمي اينها كي بودند؟ شما اينها را نمي شناسيد؟ پس براي اين ٣٨ نفر حكم اعدام صادر شود كه در كارهاي دولت دخالت مي كنند
  • بی نام A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    5 1
    اگرچیزی به دست میاوردیم دران صورت نظرتان چی بود اقای خاتمی؟