سخنگوی وزارت امور خارجه، ایران را متعهد به کنوانسیون های بین المللی در قبال اماکن دیپلماتیک دانست و گفت: ایران به این تعهدات عمل کرده است اما عربستان نه تنها منافع بلکه حیات خود را در ادامه تنش می بیند.

به گزارش خبرآنلاین، حسین جابر انصاری صبح دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود افزود: دولت سعودی تلاش برای تنش آفرینی، درگیری در منطقه، تحمیل جنگ خونین به یمن و پیگیری سیاست های به هم ریختن امنیت و ثبات کشورهای منطقه در تعداد قابل توجهی از کشورها پیگیری کرده است.
وی ادامه داد: به نظر می رسد عربستان نه تنها منافع، بلکه حیات خود را ادامه این تنش ها و درگیری ها می داند و سعی می کند مشکلات داخلی خود را از طریق فرافکنی حل کند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: برخورد تند با خواسته های اصلاحی و آزادی خواهانه در داخل عربستان سعودی که آخرین مورد آن سخن گفتن با اعدام، سرکوب و گردن زدن مخالفان داخلی عربستان از جمله شهید آیت الله نمر، حاکی از آن است که عربستان خود را در انواع بحران های داخلی و بیرونی گرفتار می بیند و سیاست افزایش تنش را دنبال می کند.
جابر انصاری تصریح کرد: اتفاق درباره سفارت و نمایندگی ها، اولین اتفاق در دنیا نیست آنچه مهم است دولت میزبان به تعهدات قانونی خود عمل کند و جمهوری اسلامی ایران به وظایف خود در این زمینه برای کنترل امواج احساسات گسترده مردمی اقدام کرده و متعهد به حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلماتها بر اساس کنوانسیون های بین المللی است.
وی تاکید کرد: اما عربستان از این موضوع به عنوان بهانه ای برای افزایش تنش و درگیری استفاده کرده است.

وی با بیان این که دیپلمات‌های ما هنوز از عربستان خارج نشده‌اند، افزود: به آن‌ها 48 ساعت فرصت داده شده و در حال حاضر در حال انجام ترتیبات لازم برای انتقال محترمانه آن‌ها به داخل کشور هستیم.

ایران در مسیر سیاست تنش آفرینی عربستان حرکت نمی‌کند

وی با اشاره به اقدام شب گذشته عربستان جهت قطع روابط دیپلماتیک با تهران سیاست‌های عربستان در منطقه و عرصه‌ی بین‌المللی را انزوا طلبانه و در راستای تنش آفرینی عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در مسیر سیاست تنش آفرینی عربستان حرکت نمی‌کند و نیازی به تنش آفرینی و درگیری برای خود در عرصه‌ی سیاست داخلی و خارجی احساس نمی‌کند.

انصاری در این نشست مطبوعاتی که بیشتر سوالات مربوط به تحولات رابطه ایران و عربستان بود در پاسخ به سوالی مبنی بر این که دستگاه دیپلماسی کشور چه اقداماتی را انجام خواهد داد که از تکرار وقایعی همچون اتفاقی که در روز شنبه در برابر سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد رخ داد جلوگیری کند،گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه خود را متعهد به رعایت تعهدات بین‌المللی بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی در راستای حفظ امنیت مکان‌های دیپلماتیک و دیپلمات‌ها می‌دانند و در این رابطه فعالیت و تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: در رابطه با اتفاقات اخیر هم وزارت خارجه و هم دیگر نهادهای قانونی کشور از جمله نهادهای انتظامی و قضایی تدابیر لازم را برای کنترل حادثه اتفاق افتاده و برخورد قانونی با متخلفانی که از حدود قانونی خارج شده‌اند اتخاذ کرده‌اند و ما با صراحت و قاطعیت اعلام می‌کنیم که ایران نسبت به حفظ حرمت و مراعات قواین بین‌المللی برای حفاظت از کلیات مراکز دیپلماتیک اقدامات لازم را به صورت طبیعی انجام داده و خواهد داد.

عربستان زمانی اعلام قطع رابطه کرد که هیچ‌گونه تهدیدی متوجه دیپلمات‌های سعودی نبوده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اقدام شب گذشته عربستان گفت: اقدام عربستان هنگامی رخ داد که همه‌ی امور تحت کنترل بود و هیچگونه تهدیدی متوجه دیپلماتهای سعودی نبوده است.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با تاکید بر اینکه دولت عربستان به دنبال بهانه جویی برای ادامه سیاست‌های نابخردانه خود در راستای افزایش تنش در منطقه است ادامه داد : ایران ضمن اتخاذ تدابیر لازم، پیگیری و رایزنی‌های دیپلماتیک مناسب با دیگر کشورهای جهان و منطقه انجام داده که این سیاست مبتنی بر تخریب و ویرانی عربستان، امکان موفقیت را پیدا نکند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 495657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =