مقامات ایرانی درباره شهادت رهبر شیعیان عربستان چه گفتند؟/ جدول

رهبر معظم انقلاب، روسای قوا، مراجع عظام تقلید، علمای حوزه علمیه، نمایندگان مجلس و شخصیت های کشوری و لشکری جنایت عربستان در اعدام شیخ باقرالنمر، رهبر شیعیان این کشور را محکوم کردند.

به گزارش خبرآنلاین، وزارت کشور عربستان روز گذشته با صدور بیانیه‌ای از اجرای حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر، رهبر شیعیان این کشور که در پی اعتراضات شیعیان قطیف در‌ سال ٢٠١٢ بازداشت شده بود، خبر داد.

این درحالی است که حکم اعدام شیخ نمر بارها از سوی سازمان‌های حقوق بشری محکوم شده و از عربستان خواسته شده بود که این حکم را اجرا نکند.

در همین رابطه،حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در جلسه‌ درس خارج فقه خود، جنایت بزرگ عربستان سعودی در به شهادت رساندن عالم مؤمن و مظلوم، شیخ نمر باقر النمر را به‌شدت محکوم کرده و تاکید کردند: بدون تردید خون به ناحق ریخته‌ی این شهید مظلوم به سرعت اثر خواهد کرد و دست انتقام الهی گریبان سیاستمداران سعودی را خواهد گرفت. (اینجا)

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهوری نیز در بیانیه ای تاکید کرد: تردیدی ندارم که دولت عربستان با این اقدام غیر اسلامی، وجهه خود را در بین کشورهای جهان به ویژه کشورهای اسلامی بیش از پیش مخدوش نموده است. چنین اقدامی در راستای سیاست‌های فرقه‌گرایانه و دامن زدن به تروریسم و افراط در منطقه و جهان بوده که در سالهای اخیر منجر به بی‌ثبات کردن منطقه و ایجاد جنگ و درگیری گردیده است.(اینجا)

همچنین آیت الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه در پیام خود در محکومیت اعدام شیخ نمر تصریح کرد: نقش استکبار جهانی در این جنایت، آشکار است چرا که نظام سلطه همواره مترصد فرصتی بوده تا امت اسلام را از یک‌پارچگی به تشتت کشانده و به اهداف شوم خود در منطقه دست یابد. (اینجا)

علی لاریجانی ، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی با تاکید بر اینکه با این جنایت، حکام سعودی باید بدانند گردابی هولناک برای خویش به وجود آورده‌اند، ادامه داد: اینگونه اقدامات مشکلات امنیتی منطقه را تشدید می‌کند،زیرا مسئله یک فرد نیست بلکه موضوع جهان اسلام است.(اینجا)

جمعی از فرزندان شهدای دفاع مقدس نیز با صدور بیانیه‌ای شهادت شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان را تسلیت گفتند. در این بیانیه تاکید شده است: به درستی، این حرکت ناجوانمردانه برخاسته از ناکامی دشمنان اسلام در کشورهای اسلامی و پیروزی‌های پی‌درپی مسلمانان در کشور یمن، سوریه، لبنان و عراق بوده و نویدبخش زوال قریب‌الوقوع تفکر تندرو، افراطی، وهابی و تکفیری است که در رأس آنان هیات حاکمه عربستان سعودی قرار دارد.

گفتنی است ؛ محمد مهدی تندگویان، محمد مهدی همت، احسان باکری، مهدی محمدباقری، رسول عاصمی، داود کریمی، سید محمد مهدی دستواره، محمد مهدی شاهمرادی، وحید شاه حسینی، سید مجتبی طباطبایی نژاد، امین سالاری پور، محمد صدرا بخت آور، محمود محدث، سید محسن اندرزگو ، سید ناصر نامجو، سید مهدی نامجو، ابوذر شیرودی،محمد صادق قدمیاری، حمزه جهان آرا، مصطفی رمضان،محمد رسول سوداگر، هادی میرزایی، سید محمد طباطبایی نژاد، امیرحسین یزدانی، محمد کلانتری، زهرا کاوه، مهدی اردستانی، لیلا زین الدین، امیر حسین آل اسحاق، شهرام جاهدی، علی دادمان، علی فکوری، حسین شوشتری، مهدی همدانی، سلیمه، محمدرضا، علی و مهدی رودکی و وهب همدانی پای این بیانیه را امضاء کرده اند.

 در جدول زیر نیز اظهارات مراجع عظام و مسئولان کشور را در محکومیت اقدام حکام سعودی ببینید:

اسامی/ سمت

چکیده اظهارات

آیت الله مکارم شیرازی/ مرجع تقلید

خبر وحشتناک اعدام آیت‌الله شیخ نمر و 46 نفر از بیگناهان جهان اسلام را در بُهت و تعجب فرو برد، به خصوص اینکه این جنایت تحت عنوان خوارج و تکفیر صورت گرفت، اگر کسانی تاکنون تردید داشتند که کانون فتنه و تکفیر در جهان، آل سعود هستند با این نمونه آشکار جای تردیدی باقی نماند.ما به شدت این جنایت هولناک را محکوم می‌کنیم و به یقین انتقام آن گرفته خواهد شد.

آیت الله نوری همدانی/ مرجع تقلید

مذهبی که عربستان از آن پیروی می‌کند، یک مذهب خرافی است که تنها می‌خواهد اسلام را در جهان بدنام کند.عربستان در حالی خود را پیرو دین اسلام به جهان معرفی می‌کند که بستر پرورش داعش و تشکیل گروهک‌های تکفیری و بوکوحرام است و همچنین نوکری گوش به فرمان برای رژیم صهیونیستی است. برادران اهل سنت و شیعه باید در برابر کشتن ظالمانه شیخ نمر عکس‌العمل نشان دهند.

آیت الله صافی گلپایگانی / مرجع تقلید

شهادت عالم آزاده، روحانی عالی مقام، شهید بزرگوار شیخ نمر روی سیاه این رژیم سعودی را سیاه‌تر و خبث و پلیدی باطن آنها را آشکارتر نمود.حکام آل سعود بدانند که خون به ناحق ریخته‌ این روحانی شهید، خواب راحت را از آنان سلب نموده، جهان اسلام را بیدار کرده و راه سقوط را برای این رژیم هموار خواهد نمود.

آیت الله جوادی آملی/ مرجع تقلید

پیام شهادت شیخ نمر، مبارزه با آل سعود و استکبار است و آل سعود که جنگ نیابتی را از سوی استکبار بر عهده گرفته  باید بداند که سرنوشت تلخی در انتظار آنها است. شهادت شیخ نمر پیامی دارد که آن مبارزه با آل سعود و استکبار جهانی است.ان شاءالله ذات اقدس الله حرمین شریفین را از لوث وآلودگی وجود آل سعود نجات خواهد داد.

آیت الله سیستانی/ مرجع تقلید

با ‌‌نهایت تاسف و تاثر، خبر شهادت جمعی از برادران مومن خود در منطقه که خون‌های پاک آن‌ها به ناحق و از روی ستم به زمین ریخته شد را دریافت کردیم که در میان آن‌ها، نام دانشمند مرحوم شیخ نمر النمر نیز دیده می‌شود.ما این اقدام را محکوم می‌کنیم .

آیت الله هاشمی رفسنجانی/ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

شهید آیت‌الله نمر که با زندگی طلبگی و عالمانه و سخنان منطقی و عاقلانه، الگوی همه مسلمانان و به خصوص شیعیان و بزرگان اسلام در سیاست و دیانت بود و خواهد بود، با مبارزه، تبعید، شکنجه، جانبازی، اسارت و سرانجام شهادت، نمونه کوچکی از زندگی همه ائمه شیعه (ع) است که در مقابل قلدر مأب‌های تاریخ بشریت سر فرود نیاورد‌ه‌اند.

آیت الله یزدی/ رئیس مجلس خبرگان

به شهادت رساندن آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر و جمعى از شیعیان مظلوم عربستان، جنایت‏ دیگرى از آل سعود است که تأسف و تأثر مسلمانان، شیعیان و آزاداندیشان جهان را در بر داشت. این عالم مجاهد با تحمل شکنجه و آزار و اذیت‌هاى مزدوران سعودى، صبر و استقامت را به نمایش گذاشته چهره واقعی حکام سعودى را بیش از پیش نمایان نمود.

آیت الله  هاشمی شاهرودی/ عضو مجلس خبرگان

قطرات خون مطهر شیخ نمر، در عین آنکه دلهای همه مسلمانان بلکه همه انسانهای آزاده جهان را در غم و اندوه فرو برد لکن بشارتی بزرگ را نوید می‌دهد. جنایت اعدام این روحانی بصیر به لطف خدا، شلیک نهایی و تیر خلاصی بود که رژیم خون آشام صهیونیستی آل سعود را به تاریک خانه ابدی تاریخ خواهد فرستاد و سرزمین مطهر وحی از لوث وجود پلیدشان پاک خواهد گردید.

آیت الله احمد خاتمی/ امام جمعه موقت تهران

در اعدام شیخ نمر، شاه عربستان و قضاتی که این حکم را صادر کردند در خط مقدم جنایت قرار دارند و مطمئنا جای آن ها قعر جهنم است.قطعا این خون پاکی که بر زمین ریخته شد خون شیعیان عربستان و همه بلاد اسلامی را به جوش خواهد آورد و آل سعود جنایت کار هزینه سنگینی برای این جنایت خود خواهد پرداخت.

سید حسن خمینی/ یادگار امام (ره)

شهادت مظلومانه مرحوم مغفور حاج شیخ نمر باقر النمر رحمة الله علیه بی شک نقطه ننگ دیگری در کارنامه دولت عربستان است. خون آن مرحوم که عمر خویش را در راه احقاق حقوق مردم آن سرزمین سپری کرد، باعث احیای تفکر اسلام ناب خواهد شد و به امید خدا به نتایج مطلوب خواهد رسید. خداوند او را با اولیائش محشور گرداند و به بازماندگان وی توفیق پیمودن راه او را عنایت فرماید.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی/ امام جمعه اهل سنت زاهدان

باور کردنی نیست که یک عالم و شخصیت بزرگی را که جمع زیادی از مسلمانان قبول دارند به این صورت اعدام کنند.خبر اعدام شیخ نمر باقر النمر ما را خیلی متاثر کرد زیرا این اعدام به صلاح اسلام و مسلمانان نبود.مسئولان عربستان باید به منافع و مصالح اسلام بیندیشند، مصالح اسلام ایجاب می کرد که دولت عربستان از اعدام شیخ نمر صرف نظر کند.

علی اکبر ولایتی/ رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام

از نشانه های ناراحتی دولت سعودی از شکست هایش در منطقه و یمن بروز کرده که از جمله اعدام شیخ شریف آیت الله نمر است و این اقدام هیچ توجیهی ندارد. دولت سعودی به مجرد این که این فرد روحانی به مظالم سعودی برای دفاع از ملت عربستان معترض شد، او را اعدام کرد اما بدون تردید این اعدام ها در جهان اسلام و صرف نظر از نوع مذهب محکوم هستند.

سردار محمدرضا نقدی/ رئیس سازمان بسیج مستضعفین

جرم شیخ نمر امر به معروف و نهی از منکر بود و گفت چرا باید در کشوری با ادعای حکومت اسلامی، یک خانواده از همه چیز برخوردار و مابقی مردم فقیر باشند. او به این جرم توسط رژیم سعودی مستحق مرگ شناخته شد.مسلمانان شیعه و سنی انتقام خون شیخ نمر را خصوصا از مسببان اصلی آن یعنی انگلستان، امریکا و اسرائیل خواهند گرفت.

محمد حسن ابوترابی فرد/ نائب رئیس اول مجلس

به شهادت رساندن آیت الله شیخ نمر پایه‌های رژیم سعودی را متزلزل‌تر کرد.نظام سیاسی آل سعود به شدت آسیب پذیر شده و با توجه به کاهش قیمت نفت و هزینه‌های سرسام آور نظامی، عربستان سعودی با چالش‌های بیشتری روبه‌رو می‌شود، همچنین مشکلات مدیریتی که ناشی از شکاف‌های سیاسی در خانواده آل سعود است باعث می‌شود حاکمیت این کشور بیش از پیش تحت فشار قرار گیرد.

محمدرضا باهنر/ نائب رئیس دوم مجلس

اعدام شیخ نمر تیر خلاصی بر حکومت ننگین آل سعود است.امروز آل سعود بزرگترین مصیبت جهان اسلام است، با وجودی که طبق تعبیر مقام معظم رهبری، رژیم صهیونیستی در طی چند ده سال آینده ان‌شاءالله وجود خارجی نخواهد داشت و مضمحل می‌شود ولی امروز اغراق نیست که بگوییم آل سعود بزرگترین مصیبت حهان اسلام است.

علاء الدین بروجردی/ رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

اعدام شیخ نمر و ده‌ها تن دیگر از سوی حکومت آل سعود بار دیگر نشان داد که در کشور عربستان موضوعی به نام آزادی و احترام به علما و دانشمندان وجود نداشته و عملا دیکتاتوری کامل در این کشور کامل است.این اعدام سرآغاز یک مرحله جدید از ناآرامی٬ اعتراضات و بحران و عکس العمل مردم عربستان در برابر این جنایات خواهد بود.

حسین سبحانی نیا/ نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

آل سعود باید هزینه این جنایت را پرداخت کند. شیخ نمر عالمی بود که برای دفاع از حقوق ملت در عربستان تلاش، جهاد و خدمت بسیاری کرد اما به اتهام واهی محکوم به اعدام شد. این اقدام عربستان با هیچ منطقی سازگار نیست و آل سعود برای خوش خدمتی به نظام سلطه آمریکا و رژیم صهیونیستی  دست به چنین جنایتی زده است.

علی مطهری/ نماینده مردم تهران در مجلس

به شهادت رساندن شیخ نمر ناشی از خامی و بی‌تجربگی حکام جدید عربستان و موجب تنزل جایگاه این کشور بین کشورهای مسلمان است و اینها نشانه‌هایی از سقوط و انقراض حکومت آل سعود است و قطعاً خون مظلوم اثر خود را خواهد داشت.شیخ نمر اقدام عملی علیه حکومت سعودی انجام نداده بود و او صرفاً به جرم انتقاد اعدام شده و این جنایت بزرگی از سوی عربستان است که باید پاسخ مناسبی به آن داده شود.

محمد حسین فرهنگی/ عضو هیات رئیسه مجلس

از زمامدارانی که  اصرار به وابستگی به غرب و جاهلیت دارد انتظاری دیگری جز اعدام رهبر شیعیان عربستان نمی رفت اما از آن سو برای جانیان این جنایت جزی خاری در دنیا و آخرت توشه ای باقی نخواهد ماند و نمی توان برای آنها آینده ای را متصور شد.مردم عربستان با بیداری و هوشیاری بیشتر تلکیف زمامداران ظالم کشور خود را مشخص کنند.

حجت الاسلام مجید انصاری/ معاون پارلمانی رئیس جمهور

بی تردید این ظلم بزرگ و خون بناحق ریخته، گریبان آمران و عاملان جنایت را خواهد گرفت و موج محکومیت گسترش و اعتراضات جهانی خصوصاً ملتهای مسلمان نسبت به این فاجعه عظیم و بازخواست مجازات مرتکبان آن می تواند از تکرار و ادامه اینگونه رفتارهای سبعانه جلوگیری نماید.

29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 495447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =