سایت جماران در یادداشتی با عنوان «اشکالات حقوقى اطلاعیه اخیر شوراى نگهبان» نوشت:روز پنجشنبه شوراى محترم نگهبان در اطلاعیه اى از کسانى که باید در امتحان این شورا حاضر شوند پرده برداشت.

بیانیه شوراى نگهبان بدین شرح است: کلیه کسانی که برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرده‌اند به جز آنان که ذیلاً ذکر می شود باید در آزمون علمی شرکت کنند. 1. اعضای فعلی مجلس خبرگان رهبری. 2. کسانی که در گذشته در آزمون خبرگان که از طرف شورای نگهبان برگزار شده شرکت کرده و از نظر علمی تأیید شده اند. 3. کسانی که در آزمون 15 شهریور 1394 شرکت کرده‌اند اعم از آنان که تأیید شده‌اند یا خیر.

به نظر مى رسد که اشکالاتى بر این بیانیه وارد است که بعید است شوراى نگهبان ملتزم بدان شود:

١- بسیارى از بزرگانى که قبلاً در خبرگان عضو بوده اند در امتحان شرکت نکرده اند؛ به طور مشخص حضرت آیت الله ابراهیم امینی که سالها عضو مجلس خبرگان بوده اند هیچ گاه در امتحان شرکت نکرده اند. بنابر این با توجه به بیانیه شوراى نگهبان از آنجا که: الف: ایشان نماینده فعلى خبرگان نیستند، ب: در دوره هاى قبل هم در امتحان شرکت نکرده اند، ج: در امتحان شهریور ماه هم شرکت نکرده اند؛ لازم است در امتحان شوراى نگهبان شرکت گنند.

حال آیا شوراى نگهبان مى خواهد ایشان را هم به امتحان دعوت کند؟

٢- سیره شوراى نگهبان در دوره هاى گذشته این بوده که امتحان را صرفاً از کسانى مى گرفته که هیچ راه دیگرى براى احراز صلاحیتشان وجود نداشته و این سیره طبق گفته آیت الله مؤمن در این دوره نیز جارى بوده است.

آیت الله مؤمن در مصاحبه اى که چند هفته پیش داشتند تصریح کردند:

«کسی که ... در حوزه تدریس می‌کند، نوارهای جلسات درس او نیز موجود است، خوب هم درس می‌دهد، ملا است و در مسائل سیاسی هم اظهارنظر کرده و مواضعش روشن است؛ این فرد هم نیازی به امتحان اجتهاد ندارد».

این گفته به صراحت با بیانیه ی جدید تناقض دارد.

نکته قابل توجه این است که این سیره در دوره هاى گذشته به قدرى قوى بوده که تقریبا هیچ یک از اعضای ادوار گذشته مجلس خبرگان در امتحان شرکت نکرده اند. از آن زمره مى توان با اسامى زیر اشاره کرد: آیات هاشمى رفسنجانی، یزدى، جنتى، مومن، شاهرودى، مشکینى، منتظرى، امینى، موسوى اردبیلى، جوادى آملی، فاضل لنکرانى، سید احمد خمینى، راستى کاشانى، ملکوتى، صانعى، موسوى خوینى، رى شهرى و...

به نظر مى رسد که بیانیه اخیر شورای نگهبان از نظر حقوقى دقیق نیست و باید منتظر بود که در روزهاى آینده مورد باز بینى قرار گیرد.

2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 495292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    27 10
    ای بابا تبیعض مگه داریم
  • بی نام A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    5 13
    خوب ترس شما از چیست ؟ اگر کاندید مورد نظر شما صلاحیت فقهی و کاملی دارد خوب بیاید و امتحان بدهد اما این ایراد گرفتن ها نشان از آن دارد که کاندید مورد اشاره در مسائل فقهی و حقوقی و ....... نقصان دارد فلذا ترس از افتادن ایشان را تهدید می کند
  • فریبرز IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    9 3
    شورای نگهبان باید روشن تصمیم گیری کند در غیر اینصورت برای مردم قابل قبول نیست
    • نوقابی IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
      3 0
      سلام . از افرادیکه نیاز به شرکت در امتحان بوده با پیامک به آزمون دعوت شده اند منجله حاج حسن آقای خمینی
  • جاوید IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    3 10
    قابل توجه نویسنده مطالب فوق:این افرادی که نام بردید در گذشته و یا حالا عضو خبرگان بودن و هستند پس بیخود بهانه نیارید .سید حسن اگه اجتهاد دارن چرا از امتحان دوری میکنن؟؟؟؟اتفاقا بهترین موقعیت برای اثبات خودشون هست البته اگه واقعا علامه و مجتهد هستن. در ضمن آیت الله امینی در گذشته عضو مجلس خبرگان بودن و نیازی به امتحان ندارن .این حرفها ناشی از مخالفتهای شخص و مغرضانه هست .مثل این میمونه که فردی ریاضیدان باشه و از شرکت در امتحان ریاضی بترسه و شرکت نکنه .آنرا که اجتهاد پاک هست از امتحان چه باک است.
    • بی نام IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
      1 0
      طلا که پاکه چه منتش به خاکه وقتی اجتهاد ایشون تایید شده است و کلاس خارج دارند با شرکت تو این امتحان خودشون رو زیر سوال بردن