روزنامه وقایع اتفاقیه در گزارشی از کلاس درس اخلاق آیت الله مصباح یزدی نوشت: طلاب جوان ابتدای کلاس شعار می‌دهند «صل علی محمد عمار رهبر آمد».

آیت‌الله مصباح یزدی سر به پایین دارد و آرام و شمرده بسم‌الله می‌گوید و بخشی از خطبه قاصعه نهج‌البلاغه را می‌خواند و کلاس را شروع می‌کند.

در اين گزارش آمده است حجم کسانی که پای این کلاس درس می‌آمدند به مراتب کمتر شده اما طلاب دلیل آن را چیز دیگری می‌خوانند و آن اينکه پخش مستقیم کلاس از سایت ایشان و افزایش کلاس درس‌های اخلاق دیگر آقایان است. فضاي کلاس کاملا تفکیک شده است و وقتی مردان از خیابان صفائیه وارد کلاس می‌شوند، زنان از کوچه پشتی وارد کلاس می‌شوند. حتی صدایی از آنها نیز به گوش نمی‌رسد. عمده طرفداران آیت‌الله مصباح یزدی را طلبه‌هایی از مدرسه معصومیه و جامعه الزهرا تشکیل می‌دهند و حوزه نفوذ او در حوزه مرکزی قم با عنوان حوزه علمیه قم بسیار کمتر از این مراکز است. درپایان نیز به دانشجویان مدارک معادل دکترا با تأیید وزارت علوم اعطا می‌شود. بودجه این مؤسسه وابسته به آیت‌الله مصباح یزدی هم‌تراز با کل بودجه دانشگاه تهران است و حتی بالاتر از بودجه دانشگاه صنعتی شریف.

گزيده آنچه که او در اين کلاس گفت از اين قرار است:

**در میان مکلفین کسانی هستند که عامدا در مسیر باطل قدم برمی‌دارند و شقاوت ابدی را برای خود می‌خرند. کسان دیگری نیز به‌نحوی به اشتباه می‌افتند یا می‌لغزند و چنان نیست که عامدانه بخواهند به سمت باطل بروند. آن دسته اول فقط به گمراهی خود قانع نمی‌شوند و سعی می‌کنند دیگران را هم به سمت باطل بکشند. این جماعت در ادبیات دینی شیاطین معرفی می‌شوند که رئیس‌شان ابلیس از جن است و اطرافیانشان از انس یا شیاطین انس و جن هستند. اینها آگاهانه گمراه می‌کنند. آن دسته از کسانی که عالما و عامدا به این سمت می‌روند، اعمالی برای منحرف‌کردن دیگران انجام می‌دهند که در ادبیات اسلامی آن را فتنه می‌خوانند.

**اصل لغت فتنه به معنای گرفتار‌شدن است. اگر به مصدر فاعلی بگیریم یعنی دیگران را گرفتار‌کردن و اگر به مصدر فعل مجهول بگیریم یعنی گرفتار‌شدن. اون کسانی که عامدا دیگران را گمراه می‌کنند فتنه‌گران هستند و عامل فتنه هستند و آن کسانی که فریب می‌خورند و در دام آنها می‌افتند آنها فریب‌خوردگان هستند که دچار و گرفتار فتنه می‌شوند. آن چیزی که ما در عرف متشرعه وقتی صحبت از فتنه می‌کنیم، یعنی آن حالتی که کسی مبتلا‌شده و باعث این شده که از سعادت دائمی محروم شود.

** شاید به جرات بتوان گفت کاری که فتنه‌گران در ۹۰ درصد مواقع انجام می‌دهند در آمیختن حق و باطل است. چه جور؟ انواع و اقسام در‌این‌زمینه تجربه دارند و هزاران سال از استاد خود جناب ابلیس آموخته‌اند. آن‌قدر این تجربیات متراکم شده که خیلی راحت حق و باطل را باهم قاطی می‌کنند و الان هم که وقت هست دو سه نکته و نمونه از این در آمیختن حق و باطل بگویم»

**یکی از مغالطاتی که امروز دنیا را فرا گرفته و حتی برخی کشورهای اسلامی را به خود مبتلا کرده، مغالطه آزادی است. وقتی آزادی می‌گویند خیلی این کلمه زیباست اما مصداق آزادی که دنبالش هستند و می‌خواهند با آن دنیا را عوض کنند چیست؟ قاعدتا اکثریت شما کشورهای اروپایی نرفتید، فیلم‌های آن چنانی را هم ندیدید و ان‌شاءالله چشم‌ها همین‌طور پاک بماند و دیگر هم نبینید اما من ۴۰ کشور دنیا را رفتم و دیدم. در صحنه‌های مختلفی از جشن‌های دانشگاه‌ها و کلیسا‌ها  بوده‌ام و حتی در برخی جاها همه زن بوده‌اند و من آن وسط بودم از من نیز عکس گرفتند.

** یکی از علمای مشهور در گذشته به وزیر ارشاد سابق که هم اکنون در لندن زندگی می‌کند، گفتند وزارتخانه شما وزارت ارشاد اسلامی است. برای اسلام چه کار کردید؟ گفت: آقا اسلامی یک پسوند تشریفاتی است و علامت انقلاب اسلامی که علامت اسلامی‌بودن انقلاب است، گفت  ما بزرگ‌ترین خدمتی که به اسلام کردیم این بود که آزادی را باب کردیم، چه خدمتی بالاتر از این؟ و گفت اسلام با آزادی موافق است یا مخالف؟ یعنی مغالطه را آغاز کرد، اگر بگوییم مخالفیم که از فردا در روزنامه‌ها می‌گویند مخالف است و اگر بگوییم موافقیم می‌گوید خب منم همین کار را کردم.

**یکی از رئیس‌جمهور‌های گذشته در یکی از سخنرانی‌های خود به نقل از نویسندگان معروف در سخنرانی‌اش گفته بود، اگر اسلام یا هر مکتبی با آزادی مخالفت کند گور خودش را کنده است. من می‌گویم اسلام با ازادی مخالف نیست اما نه هر آزادی اما مطلق آزادی نداریم.

**یک آقایی که ازجمله مؤثرترین سیاستمداران کشور است، اسم نمی‌برم، به خود من در فرودگاه مشهد می‌گفت، این درددل می‌کرد و می‌گفت این پولدار‌ها می‌رن اروپا شبی هزاران دلار صرف می‌کنند و می‌روند در مجالس شب‌نشینی‌ها و گناه می‌کنند که هیچ شکی نیست اما یک کاری می‌کنند که خیانت آشکار به کشور است و آن این است که اموال مارا می‌برند بیرون از کشور. می‌گفت آنها دو گناه می‌کنند یکی اینکه در عشرتکده می‌روند؛ این یک گناه و دوم این‌ که پول کشور را به خارج می‌برند. پیشنهاد می‌کرد این شخص که ما بیاییم در یکی از این جزیره‌های کشور مثلا جزیره کیش این عشرتکده‌ها را دایر کنیم و گناه‌اش را بکنند گردن خودشان، پول مارا نبرند. عرض کردم یکی از بزرگ‌ترین سیاستمداران کشور این عرایض را می‌کرد.  
2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 495220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    31 2
    اخلاق و ماادراک اخلاق
  • علی A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    26 3
    بنام خدا در آن موسسه افرادی این خرفها را می شنوند و دکتری می گیرند؟
  • عباس IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    20 2
    اگر واقعا بودجه اين موسسه همتراز دانشگاه تهران وصنعتي شريف هست اقاي مصباح خيلي قدرت داره وبايد گفت ايول
  • مازیار A1 ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    20 2
    در این مراکز چه علمی تولید میشه؟
  • عطا IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    3 1
    خداوندا چه کسانی برای ما تصمیم میگیرند