واکنش مراجع و سیاستمداران ایرانی به اعدام رهبر شیعیان عربستان

شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته و رهبر شیعیان عربستان توسط دولت این کشور اعدام شد. این اقدام عربستان با واکنش های شدیدی ازسوی مراجع شیعیان و سیاستمداران ایرانی مواجه شد.

به گزارش خبرآنلاین، وزارت کشور عربستان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که 47 نفر از شهروندان عربستانی صبح امروز -شنبه- در 12 منطقه عربستان اعدام شدند. در میان فهرست اسامی اعدام شدگان، شهید شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته و رهبر شیعیان عربستان نیز قرار داشت.

شهید شیخ نمر یکی از برجسته ترین زندانیان سیاسی عربستان است که در 23 مهر 1393 به اتهام انتقاد از حکومت عربستان به اعدام محکوم شد. دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی عربستان چندی پیش حکم اعدام شهید شیخ نمر باقر النمر را تایید کردند که این مساله مورد اعتراض علما، اندیشمندان و سازمان های اسلامی و بین المللی قرار گرفت.

آیات  مکارم‌شیرازی، ‌صافی‌گلپایگانی، نوری همدانی از مراجع تقلید و هم‌چنین آیات هاشمی رفسنجانی هاشمی شاهرودی با صدور پیام‌های جداگانه‌ای به شهادت رساندن آیت‌الله شیخ نمر و 46 نفر از بیگناهان جهان اسلام را محکوم کردند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز رفتار عربستان سعودی در مورد اعدام شیخ نمر را وحشیانه دانست و گفت که عربستان با اعدام شیخ نمر گردابی برای خود به وجود آورده است.

در اعتراض به اعدام شیخ نمر، فردا ۱۳ دی ماه حوزه‎های علمیه تعطیل خواهد بود و به همین مناسبت تجمعی در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،ائمه جمعه اهل سنت کرمانشاه، حزب مردم‌سالاری،سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ،جمعیت دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران،جامعه روحانیت مبارز، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ، فراکسیون رهروان ولایت و ... نیز با صدور بیانیه ای شهادت شیخ نمر را تسلیت گفتند.

سید حسن خمینی، محمدرضا عارف و محسن رضایی نیز در صفحه اینستاگرام خود نسبت به شهادت شیخ نمر واکنش نشان دادند.

هم‌چنین آیت‌الله کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام‌های جداگانه‌ای اعدام آیت‌الله نمر، روحانی برجسته عربستان را محکوم کرد.

فردا - یکشنبه - ساعت 15 نیز به همت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران دانشجویان در اعتراض به اعدام شیخ نمر در برابر سفارت عربستان تجمع می‌کنند.

 

برخی از پیام هایی که تاکنون منتشر شده، به این شرح است:

 

هاشمی: مبارزه و شهادت آیت الله نمر، نمونه کوچکی از زندگی ائمه شیعه است

متن پیام هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلً

آسمان مکتب اسلام و مذهب تشیّع، از نخستین روزهای آغاز بعثت تاکنون، شاهد درخشش ستارگان تابناکی بوده و هست که نور خویش را از وجود گل سرسبد آفرینش و خورشید جاودان ختمی مرتبت می‌گیرند تا در ظلمات جهل بت‌پرستانه، غرور مستانه قدرت و در شب‌های تاریک فریب، تزویر، تهدید، تطمیع، تهییج و تشویق دیگران برای مرگ هم‌کیشان، چراغ راه انسان‌ها در ابعاد فردی و اجتماعی باشند. شگفتا که جدال نور و ظلمت در این هزار و چهارصد و سی و هفت سال برقرار بود و حکایت خونین ستارگان،‌‌ همان است که می‌گویند:

هر شب ستاره‌ای به زمین می‌کشند و باز

این آسمان غمزده غرق ستاره است

آیت‌الله نمر باقر النمر یکی از آن ستارگان تاریخ تشیّع بود که براساس اتفاق تاریخی و جغرافیایی، در سرزمین وحی به دنیا آمد و پس از پنجاه و هشت بهار، آسمانی شد که یادگار جدال نور و ظلمت از زمان ابراهیم و نمرود، محمد (ص) و ابوجهل و علی (ع) و ابوجهل‌هاست.

سرزمینی که مظلومیت شیعه را در سکوت، فریاد می‌زند و با خون مظلومان، بر بوم تاریخ می‌نگارد تا روزی حقیقت مطلق از پس ابرهای غیبت بدرخشد و دل‌ها را به سرچشمه معرفت برساند و سیراب نماید.

و اینک، در اوج قحطی استدلال و منطق و استیلای تندروی‌های قومی و مذهبی که گروهی و متأسفانه دولت‌هایی، با گفتار و رفتار خویش، عامل وهن اسلام و موجب بدنامی مسلمانان شده‌اند، خون به ناحق ریخته شده این شهید بزرگوار، درخت پژمرده اسلام در برادرکشی‌ها را با هوشیاری سیاسی، به طراوت تاریخی خویش برگردانده و «امت واحده» را از دست فرعون‌های زمان و بقایای امویان و دیگر دشمنان انسانیت، اسلام و تشیّع نجات خواهد دهد.

شهید آیت‌الله نمر که با زندگی طلبگی و عالمانه و سخنان منطقی و عاقلانه، الگوی همه مسلمانان و به خصوص شیعیان و بزرگان اسلام در سیاست و دیانت بود و خواهد بود، با مبارزه، تبعید، شکنجه، جانبازی، اسارت و سرانجام شهادت، نمونه کوچکی از زندگی همه ائمه شیعه (ع) است که در مقابل قلدر مأب‌های تاریخ بشریت سر فرود نیاورد‌ه‌اند.

اینجانب با ‌‌نهایت حزن و اندوه، شهادت این عالم بزرگوار را که از محل شهادت خویش بر بال فرشتگان به بزم اولیاء و انبیاء رفته است، به جهان اسلام، شیعیان اقصی نقاط گیتی، آزادگان و آزاداندیشان جوامع بشری و به ویژه مردم مظلوم عربستان و خاندان و خانواده بزرگ النمر تسلیت می‌گویم و مطمئنم نام ایشان در تاریخ اسلام جاودان خواهد بود.

 

‌آیت‌الله مکارم‌شیرازی: آل سعود بدانند این جنایت فراموش نشدنی است

متن کامل پیام ‌آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی، مرجع تقلید به شرح زیر است:

خبر وحشتناک اعدام آیت‌الله شیخ نمر و 46 نفر از بیگناهان جهان اسلام را در بُهت و تعجب فرو برد، به خصوص اینکه این جنایت تحت عنوان خوارج و تکفیر صورت گرفت، اگر کسانی تاکنون تردید داشتند که کانون فتنه و تکفیر در جهان، آل سعود هستند با این نمونه آشکار جای تردیدی باقی نماند.

ما به شدت این جنایت هولناک را محکوم می‌کنیم و به یقین انتقام آن گرفته خواهد شد و می‌دانیم این جنایت انتقام شکست‌هایی است که آل سعود در عراق و سوریه و یمن دامنگیرشان شده است، ولی باید در انتظار شکست‌های مهم‌تری در این سه منطقه باشند.

به یقین این جنایت، بدون اطلاع آمریکا نبوده است، آنها در مسائل کم اهمیت‌تری با نظر آنها اقدام می‌کنند و می‌دانیم در راستای ایجاد جنگ طائفه‌ای میان سنی و شیعه است، اما هم سعودی‌ها و هم آمریکا کور خوانده‌اند، ما با برادران اهل سنت اختلافی نداریم، اختلاف ما با تکفیری‌هاست که همه مسلمین در برابر آنها اتفاق نظر دارند.

آل سعود بدانند این جنایت فراموش نشدنی است و آثار این کار نابخردانه را در آینده خواهند دید.

نه تنها شیعیان جهان و اهل سنت این جنایت را شدیدا محکوم می‌کنند، بلکه تمام آزادگان دنیا نیز آن را محکوم خواهند کرد.

آنها چه گناهی داشتند، قیام مسلحانه کردند؟! کسی را کشته بودند؟! تنها گناهشان این بود که می‌گفتند اقلیت شیعه در عربستان سعودی از حقوق حقه خویش باید برخوردار شوند و برای انجام مراسم مذهبی آزاد باشند. آیا این گناه است و در خور آن جنایت سنگین.

ان ربک لبالمرصاد

 

 

آیت‌الله صافی گلپایگانی:  خون به ناحق ریخته‌ راه سقوط رژیم آل سعود را فراهم می کند

 

آیت‌الله صافی‌گلپایگانی با صدور پیامی اعدام عالم آزاده، روحانی عالی مقام شهید شیخ نمر را محکوم کرد. متن کامل پیام این مرجع تقلید به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

و من قتل مظلوماً فقد جعلنا لولیه سلطانا

با کمال تأسف و تأثر مطلع شدیم که رژیم سفاک و خون آشام سعودی، بار دیگر طینت جنایتکارانه‌ی خود را نشان داد و یکی از بندگان بی‌گناه، مظلوم و آزاده را با تعداد دیگری از ستمدیدگان به شهادت رساند. رژیمی که با نوشیدن خون پاک مظلومان و آزادگان خود را سیراب نموده و راه و رسم جنایتکاران بزرگ تاریخ را دنبال می‌نماید.

شهادت عالم آزاده، روحانی عالی مقام، شهید بزرگوار شیخ نمر رضوان الله تعالی علیه روی سیاه این رژیم را سیاه‌تر و خبث و پلیدی باطن آنها را آشکارتر نمود.

انا لله و انا الیه راجعون

حکام آل سعود که ان‌شاءالله تعالی سقوط آنان نزدیک است بدانند که خون به ناحق ریخته‌ این روحانی شهید، خواب راحت را از آنان سلب نموده، جهان اسلام را بیدار کرده و راه سقوط را برای این رژیم هموار خواهد نمود. مسلماً این جنایت ددمنشانه را آزادگان دنیا و مجامع آزاد بین المللی محکوم خواهند نمود و فریاد مظلومیت این شهید بزرگوار به گوش جهانیان خواهد رسید.

اینجانب به جهان اسلام و مردم غیور و مسلمان عربستان که از ستم و جنایات رژیم سفاک خود خسته شده‌اند و به خانواده بزرگ و داغدار این شهید بزرگوار تبریک و تسلیت گفته، ترفیع درجات این شهید سعید و سایر شهیدان را از خداوند متعال مسئلت دارم.

و سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی منقَلَبٍ ینقَلِبونَ

 

 

هاشمی‌شاهرودی: شهادت شیخ نمر رژیم آل سعود را به تاریک خانه تاریخ خواهد فرستاد

متن پیام آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا

انا لله و انا الیه راجعون

خبر دردآور و اندوه ناک شهادت علامه شیخ باقر النمر بدست رژیم سفاک و دژخیم آل سعود واصل گردیده و دل و جان ما را در غم و اندوه فرو برد.

این عالم جلیل القدر و این مجاهد نستوه پس از مرارتهای فراوان و فشار و رنج اسارت و شکنجه در زندان‌های مخوف این ابرجنایتکار روسیاه منطقه، جان خویش را در راه عزت و شرف اسلامی و انسانی و تعالی کلمه طیبه توحید و اقامه قسط و داد فدا کرده و صفحه زرین و افتخار آفرین دیگری را بر تاریخ مشعشع جهادی شیعه جعفری اضافه نمود.

قطرات خون مطهر شیخ نمر، در عین آنکه دلهای همه مسلمانان بلکه همه انسانهای آزاده جهان را در غم و اندوه فرو برد لکن بشارتی بزرگ را نوید می‌دهد. جنایت اعدام این روحانی بصیر به لطف خدا، شلیک نهایی و تیر خلاصی بود که رژیم خون آشام صهیونیستی آل سعود را به تاریک خانه ابدی تاریخ خواهد فرستاد و ایشان را با اشقیاء عالَم محشور خواهد نمود و سرزمین مطهر وحی از لوث وجود پلیدشان پاک خواهد گردید.

جریان خون مطهر شیخ نمر، موجی را برخواهد افراشت و طوفانی را بپا خواهد کرد که جز با سرنگونی این نماد حقیقی شیطان در منطقه، آرام نخواهد گرفت.

اکنون وقت آن رسیده که امت بزرگ اسلامی با هر سلیقه و فکری، تحت بیرق نبی اعظم صلی الله علیه و علی آله و سلم جمع گردند و برای نابودی این چرثومه فساد و نماینده رژیم اسرائیل و مزدور آمریکا، بپا خواسته و دست آلوده به خون هزاران هزار مسلمان شیعه و سنی را از حاکمیت و حکومت بر حرمین شریفین و سرزمین های اسلامی، کوتاه کنند.

تردیدی نیست اضمحلال و نابودی این رژیم شیطانی، به محو شدن تروریسم داعشی و تکفیری منجر خواهد شد و عالَم اسلام را از این مصیبت فراگیر نجات خواهد بخشید.

اینجانب، شهادت این عالِم برجسته و مجاهد را به ساحت قدسی قطب امکان و محور تکوین، بقیة الله الاعظم ارواحنا له الفداء و رهبر فرزانه انقلاب ، مراجع معظم تقلید، امت اسلامی و به طور خاص خانواده و بستگان و نزدیکان این فقید سعید، تبریک و تسلیت می گویم و از ذات قدس ربوبی می خواهم او را با انبیاء و اولیاء و شهدای کربلا محشور فرماید و حسن اولئک رفیقا.

 

لاریجانی: حکام سعودی بدانند گردابی هولناک برای خویش به وجود آورده‌اند
متن پیام رییس مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

خبر ناگوار شهادت "شیخ نمر باقر النمر" از روحانیون اندیشمند شیعه عربستان از سوی رژیم سعودی و حکام ظالم آن موجب تاسف و تاثر امت اسلامی گردید.

بدون شک این رفتار خصمانه رژیم سعودی در اعدام "شیخ نمر"موجب جریحه دار شدن عواطف مسلمانان سراسرجهان خواهد شد و حکام سعودی باید بدانند با این اقدام گردابی هولناک برای خویش به وجود آورده‌اند.

اینگونه اقدامات مشکلات امنیتی منطقه را تشدید می‌کند،زیرا مسئله یک فرد نیست بلکه موضوع جهان اسلام است که رژیم سعودی با رفتارهای غیرانسانی و اشتباه خود به ویژه دریکی دو سال اخیر شعله‌های آتش جنگ افروزی و ناامنی را در منطقه دامن زده است.

متاسفانه این موضوع برخلاف رویه رعایت حقوق بشر و آزادی بیان و عقیده بوده و رژیم سعودی با این بی‌تدبیری و لجاجت موجب تشدید منازعات در منطقه خواهد شد که این به نفع تروریست ها است.

اینجانب ضمن محکومیت این اقدام ناجوانمردانه و به دور از معیارهای انسانی و طلب آمرزش و رحمت برای روح بلند آن روحانی مظلوم ،مبارز و شجاع وهمراهان بیگناه ایشان و آرزوی صبر و استقامت برای خانواده محترم آن بزرگوار، مصیبت بزرگ را به همه مسلمانان بوی‍ژه مردم و به خصوص شیعیان آن دیار تسلیت عرض می کنم.



سید حسن خمینی: شهادت شیخ نمر نقطه ننگ دیگری در کارنامه دولت عربستان است

متن پیام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در این باره به این شرح است:

بسمه تعالی

شهادت مظلومانه مرحوم مغفور حاج شیخ نمر باقر النمر رحمة الله علیه بی شک نقطه ننگ دیگری در کارنامه دولت عربستان است. خون آن مرحوم که عمر خویش را در راه احقاق حقوق مردم آن سرزمین سپری کرد، باعث احیای تفکر اسلام ناب خواهد شد و به امید خدا به نتایج مطلوب خواهد رسید. خداوند او را با اولیائش محشور گرداند و به بازماندگان وی توفیق پیمودن راه او را عنایت فرماید.


جامعه مدرسین: خون شهید آیت الله شیخ نمر، گریبان حکومت آل سعود را خواهد گرفت

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور اطلاعیه ای با محکوم کردن اعدام آیت الله شیخ نمر آورده است: خون آن شهید سعید دامن منحوس سردمداران سعودی را خواهد گرفت.

دراین اطلاعیه آمده است: خبر شهادت جانگداز عالم جلیل القدر و روحانی مبارز مرحوم شیخ نمر باقر النمر به دست عمال آل سعود موجب تأسف و تأثر فراوان گردید.

اطلاعیه حاکیست: این شهید والامقام از مجاهدان خستگی ناپذیر بود که در پیش چشم جهانیان و مدعیان به اصطلاح حقوق بشر و آزادی بیان، پس از تحمّل شکنجه های فراوان در زندان های آل سعود، به شهادت رسید.

درقسمت دیگری ازاین اطلاعیه آمده است: رژیم مرتجع، سفاک و مسلمان کش آل سعود که خوش خدمتی او به آمریکای جنایتکار و رژیم جعلی صهیونیستی بر هیچ کسی پوشیده نیست، در حالی این عالم مظلوم را به شهادت رساند که در کنفرانس های به اصطلاح صلح و حل بحران سوریه شرکت می کند و سردمدار ائتلاف شده است.

اطلاعیه حاکیست: کشتار فجیع مردم مظلوم یمن، و ضعف و بی کفایتی در برگزاری مراسم حج که به جان باختن هزاران زائر بی گناه بیت الله الحرام منجر شد هیچ گاه فراموش نخواهد شد، امروز بیشترین حمایت مالی و نظامی از گروه های تکفیری بویژه داعش جنایتکار، از آن این رژیم منحوس است.

دربخش دیگری ازاین اطلاعیه آمده است: با این همه هدف از اعدام شیخ نمر، سرپوش نهادن بر شکست های پی در پی آل سعود در یمن، و نیز شکست سیاست ها و دست نشانده های این رژیم در عراق، سوریه، لبنان و بحرین، بوده است، غافل از آنکه امروز نکبت و بیچارگی سراسر این رژیم را فرا گرفته و آن را در سراشیبی سقوط و اضمحلال قرار داده است.

اطلاعیه ادامه یافته است: بی تردید راه شیخ نمر ها بی رهرو نخواهد ماند و مردم مسلمان جهان، بویژه شیعیان مظلوم عربستان سکوت نخواهند کرد و به مبارزه فراگیر خود ادامه خواهند داد.

اطلاعیه حاکیست: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن محکوم کردن و تسلیت شهادت عالم مجاهد، شهید شیخ نمر باقر النمر، علّو درجات برای ایشان، و صبر جمیل برای بازماندگان ایشان را از خداوند متعال خواستار است.


حزب مردم‌سالاری: خداوند انتقام خون شیخ نمر را از آل‌سعود خواهد گرفت

حزب مردم‌سالاری با صدور اطلاعیه‌ای با محکومیت شدید جنایت آل‌سعود گستاخ در به شهادت رساندن شیخ نمر و 46 نفر از انقلابیون خواستار واکنش جدی سازمان همکاری‌های اسلامی و مسلمانان جهان شد. در این اطلاعیه آمده است:

هنوز چند ماهی از فاجعه منا نگذشته بود که بار دیگر آل‌سعود جنایتکار پس از شکست‌های خفت‌بار در یمن و عراق و سوریه و بحرین و کسری بودجه ناشی از کاهش قیمت نفت خواست با به شهادت رساندن شیخ نمر قدرت پوشالی خود را به رخ بکشد؛ غافل از آن که دست انتقام الهی به زودی طومار خاندان رو به زوال و از هم گسیخته شاهزادگان گستاخ و وقیح را در هم خواهد پیچید.

این اطلاعیه می‌افزاید: حزب مردم‌سالاری ضمن تاکید بر بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی آل‌سعود برای اداره حرمین شریفین و با محکومیت شدید این جنایت گستاخانه بر این باور است که اهداف پشت پرده شهادت شیخ نمر دامن زدن به اختلاف شعیه و سنی است.

«سازمان همکاری‌های اسلامی با نشست فوق‌العاده باید موضوع را بررسی نموده و کینه‌توزی وهابیون را نسبت به شیعیان مظلوم مورد ارزیابی قرار دهد و با اعلام اتحاد ملت‌های مسلمان توطئه اختلاف‌افکنی را خنثی نمایند. دستگاه دیپلماسی ایران باید از مجامع حقوق بشری مطالبه جدی رسیدگی به جنایات آل‌سعود را داشته و برای جلوگیری از چنین جنایاتی در آینده اقدامات مطلوب داشته باشد.»

این اطلاعیه تاکید کرده است: علمای جهان اسلام و روشنفکران کشورهای اسلامی باید با واکنش جدی و به موقع و با به صحنه کشاندن ملت‌های مسلمان رژیم خودسر آل‌سعود را بر سر جای خود بنشانند و ثابت نمایند که وابستگی حاکمان این رژیم به قدرت‌های خارجی نمی‌تواند آینده پایداری برای این نظام سیاسی باشد.  بدون شک خداوند قهار انتقام خون امثال نمر را از آل‌سعود گستاخ جنایتکار خواهد گرفت و ظلم ظالمان مستبد و مستکبر را بی‌پاسخ نخواهد گذشت.

 

برخی روحانیون و سیاستمدارها نیز به صورت شفاهی به این اقدام عربستان واکنش نشان دادند.

مولوی عبدالحمید: این اعدام به صلاح اسلام و مسلمانان نبود

مدیر حوزه علمیه دارالعلوم اهل سنت زاهدان و عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان و مجمع فقهی مکه گفت: باور کردنی نیست که یک عالم و شخصیت بزرگی را که جمع زیادی از مسلمانان قبول دارند به این صورت اعدام کنند.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی به ایرنا گفت: با ارسال نامه ای به مسئولان عربستان لغو حکم صادره علیه شیخ نمر باقر النمر را خواستار شدم اما پاسخی به آن ندادند.

وی تصریح کرد: ما فکر می کردیم نامه های متعددی که از شخصیت های مختلف نوشته شده مسئولان عربستان برای مصلحت اسلام آنها را مورد توجه قرار می دهند که متاسفانه اینگونه نشد و جوابی به نامه ندادند.

وی بیان کرد: خبر اعدام شیخ نمر باقر النمر ما را خیلی متاثر کرد زیرا این اعدام به صلاح اسلام و مسلمانان نبود.

امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان با تاکید بر گسترش وحدت برای حفظ منافع اسلام تصریح کرد: مسئولان عربستان باید به منافع و مصالح اسلام بیندیشند، مصالح اسلام ایجاب می کرد که دولت عربستان از اعدام شیخ نمر صرفنظر کند.

وی ادامه داد: در شرایطی که دشمنان اسلام با دسیسه های مختلف در میان مسلمانان اختلاف ایجاد کرده و کشورهای اسلامی را در وضعیت بحرانی قرار داده اند و در برهه ای که جهان اسلام نیازمند اتحاد و همبستگی مسلمانان است و باید همه با هم وحدت داشته باشیم اقدام عربستان در اعدام شیخ باقر النمر به صلاح اسلام و مسلمانان نبود.

آیت الله جوادی آملی: پیام شهادت شیخ نمر، مبارزه با آل سعود و استکبار است

آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید با اشاره به اینکه پیام شهادت شیخ نمر، مبارزه با آل سعود و استکبار است، گفت: آل سعود جنگ نیابتی را از سوی استکبار بر عهده گرفته و باید بداند که سرنوشت تلخی در انتظار آنها است.

وی در حاشیه درس خارج خود خاطرنشان کرد: آل سعود جنگ نیابتی را از سوی استکبار بر عهده گرفته و باید بداند که سرنوشت تلخی در انتظار آنهاست.

وی ادامه داد: این بزرگوار در راه حق شهید شد و خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است که خیال نکنید که شهدا مرده اند و نگویید که مرده اند، شهادت شیخ نمر پیامی دارد که آن مبارزه با آل سعود و استکبار جهانی است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: ان شاءالله ذات اقدس الله حرمین شریفین را از لوث وآلودگی وجود آل سعود نجات خواهد داد، این مصیبت را به خانواده معظم شیخ نمر، مجاهدان، مردم عربستان و سایر نقاط جهان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال خواهانیم خیانت خائنان حرمین را که آن کار را نسبت به شهدای منا انجام دادند، به خودشان برگرداند.

 

آیت الله مجتهدشبستری: اعدام شیخ نمر نشانه خفقان و استبداد در عربستان است

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری با محکوم کردن اعدام شیخ نمر گفت: اعدام شیخ نمر نشانه وجود استبداد و خفقان شدید در عربستان سعودی است.

آیت الله محسن مجتهد شبستری به ایرنا گفت: اعدا شیخ نمر برگ سیاه دیگری بر اوراق تاریخ جنایات آل سعود علاوه بر جنایات یمن و بحرین که مرتکب شده بود اضافه کرد و قطعا ملت عربستان و دیگر ملت ها در مقابل این جنایت سکوت نخواهد کرد.

آیت الله مجتهدشبستری اظهار کرد: شیخ نمر از بزرگان علمی شیعه در عربستان بوده و سوابق روشن مبارزاتی دارد. این که حقیقت را گفته و به خاطر بیان حقیقت او را اعدام می کنند مساله سهو و ساده ای نیست و باید عکس العمل مناسبی در مقابل این جنایت از سوی ملت های مسلمان صورت گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد: اعدام شیخ نمر سبب و زمینه فروپاشی رژیم آل سعود باشد.

امام جمعه تبریز با بیان این که اعدام نمر نشانه خفقان و استبداد کامل در عربستان است افزود: وقتی روحانی مورد علاقه مردم شیعه را که حقیقت گو است زندانی و بعد اعدام می کنند معلوم است که استبداد و خفقان در این کشور حکمفرماست.

وی اظهار داشت: دو مسئول خام، مقدرات کشور عربستان را به دست گرفته اند و این همه فضاحت به بار می آورند؛ اینها باید محکوم شوند.

29213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 495101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    6 12
    نظر آقای ازغدی رو هم جویا بشید