سفیر سابق ایران در امارات متحده عربی معتقد است که ایران باید با شدیدترین لحن علیه سعودی ها اقدام کند و در قبال حکومت سعودی افشاگری کند.

زهره نوروزپور- شیخ نمر النمر روحانی و عالم برجسته عربستان برغم تلاش های گسترده  بین المللی، امروز توسط رژیم سعودی اعدام و  به مقام رفیع شهادت نائل شد، درباره تبعات این اقدام جنایتکارانه عربستان سعودی با حمید رضا آصفی سفیر پیشین امارات متحده عربی گفتگو کرده ایم که از نظر می گذرانید:

اقدام سعودی ها را چه طور ارزیابی می کنید؟
اقدام سعودی ها با هیچ منطق و معیاری قابل پذیرش نیست، اعدام وحشیانه شیخ نمر نه تنها خشم مردم، افکار عمومی و وجدان های بیدار را تحریک کرده است بلکه شاهد هستیم بسیاری از کشورهای اسلامی این حرکت زشت را محکوم کرده اند. این اعدام  نه تنها خشم جهان اسلام را پدید اورده است بلکه عمق این جنایت به قدری بود که دبیر کل سازمان ملل هم این اقدام را محکوم کرده است. اعدام یک فردی که جز سخنرانی و انتقاد از دستگاه حاکم سعودی کار دیگری نکرده است مایه تاسف و غم انگیز است ،نقض فاحش حقوق بشر است. اقدام آل سعود تبعات جدی خواهد داشت، سعودی ها عملا خودشان را در بحران های خود ساخته وارد می کنند که از همین حالا هم شروع شده است که ما در بحرین، سوریه، یمن شاهد هستیم و این سرکوب مخالفین داخلی به بدترین وضعی که اتفاق افتاده است، قطعا این در جهان اسلام و در کل جامعه جهانی انعکاس بسیار منفی خواهد داشت و سعودی ها را دچار بحران مشروعیت رفتاری خواهد ساخت.

یعنی معتقدید اعدام شیخ نمر سعودی را  با بحران داخلی مواجه می کند؟
این اقدام بدون شک تبعات سنگینی برای سعودی در پی خواهد داشت و به طور جدی گریبان آل سعود را می گیرد چرا که شیخ نمر فرد مورد احترام درصد کثیری از مردم سعودی بوده است و خشم انها رابرمی انگیزد. دیدگاه مردم سعودی نسبت به حکومت عوض خواهد شد، این حکومت را خودکامه و ظالم خواهند دانست، اعتقاد دارم پیامد جدی این اقدام،  دنباله همان اقدامات قبلی است. البته هرکدام به نوعی متفاوت، یکی مداخله در امور داخلی دیگران،  مثل یمن، سوریه، بحرین و دیگری هم سرکوب داخلی است.  البته جنس این دو فرق می کند ولی ماهیت آن و تبعاتش یکی است  و ان این است که عربستان خود را در بحرانی چالشی فرو می برد که بعید است از آن سالم بتواند بیرون آید.

آیا اجرای حکم اعدام شیخ نمر ارتباطی به ساختار جدید خاندان پادشاهی دارد؟
من فکر میکنم اعدام این عالم برجسته در هیئت حاکمه عربستان نیز اختلافات جدی به وجود خواهد آورد. متاسفانه تیم جدید از ابتدای روی کار آمدن تا کنون خطاکاری های زیادی انجام داده است. این بی تجربگی در حکومت داری بحران های فراوانی برای آنها به وجود خواهد آورد. متاسفانه بعد از فوت ملک عبدالله ما شاهد این نپختگی سعودی ها چه در عرصه داخلی چه خارجی هستیم.

ایران در قبال این اقدام باید چه موضعی اتخاذ کند؟
ایران باید افشاگری کند، با شدیدترین بیان ممکن این حادثه را محکوم کند، سعودی ها باید متوجه موضع گیری و دیدگاه ما بشوند. حرکت ما هم در این زمینه حمایت از یک مظلوم است، حمایت از فردی است که از حقوق شهروندی خودش استفاده کرد و دستگاه سعودی را به نقد کشید، باید محکوم کنیم، افشاگری کنیم، روشنگری کنیم، از سعودی ها بخواهیم که در قبال این اقدام زشت و ناپسند خودشان که با هیچ معیاری قابل توجیه و تفسیر نیست پاسخگو باشند و در این مورد توضیحی شفاف ارائه کنند.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 495013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    54 3
    هرقدر در قبال كشته شدگان منا پاسخگو بودن الانم پاسخگو خواهند بود
    • بی نام IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
      10 20
      به نظر اين حقير رژيم سعودى از درون بزودى از هم پاشيده خواهد شد هرگونه جنگ بين ايران و فرزندان ابوسفيان وابوجهل عمر اين رژيم را طولانى خواهد كرد هرگونه جنگ با رژيم جاهل وخوانخوار سعودى اشتباهى خواهد بود كه عواقب نامعلومى بدنبال خواهد داشت توجه داشته باشيم اين رژيم با كادر رهبرى كه تا چند سال پيش هيچگونه سابقه در مديريت كلان مملكت دارى نداشته واز طرفى توسط رژيم صهيونيستى هدايت ميشود از روى بى تجربگى دست به هر اقدامى خواهد زد بايد در سطح جنگ مطبوعاتى و اعلام نظر غير رسمى موضوع شهادت اين شهيد مظلوم را مطرح ودنبال كنيم
  • سعدی A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    41 13
    قطع کامل روابط با آل سعود را خواستاریم