نشست خبری رئیس سازمان حج و زیارت با موضوع «حج تمتع سال آینده، گزارش آخرین پیگیری های صورت گرفته در خصوص آسیب دیدگان فاجعه منا و وضعیت اعزام زائران به عتبات عالیات» امروز در سالن کنفرانس سازمان حج و زیارت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت در این نشست از احتمال از سرگیری سفرهای زیارتی به سوریه در نوروز خبر داد و گفت: با توجه به پیروزی سوریه در قطعنامه سازمان ملل و پیروزی‌های میدانی دولت این کشور در نبرد با تروریسم به نظر می‌رسد، امنیت در این کشور به سمت قابل قبولی پیش می‌رود.

اوحدی گفت: تفاهم‌نامه ایران و سوریه پیوست امنیتی دارد که براساس مذاکره با سفیر این کشور در ایران قرار شده تا دو هفته آینده این پیوست تکمیل و هیأت مشترکی برای کارشناسی وضعیت به سوریه اعزام شود. امیدواریم به زودی شاهد از سرگیری سفر به سوریه با تأمین امنیت باشیم. 

اعزام حج واجب از 21 مردادماه

رئيس سازمان حج و زیارت گفت: فراخوان ثبت نام حج واجب از ۱۷ربیع‌الاول منتشر و اطلاعیه‌های تکمیلی درباره گروه‌های قیمتی، زمان اعزام کاروان‌ها و نحوه ثبت نام ۱۷ و ۱۸بهمن‌ماه منتشر خواهد شد. ثبت نام به صورت اینترنتی در سایت www.haj95.haj.ir انجام می‌شود و اعزام گروه خدماتی از ۱۷مرداد و اولین پرواز زائران 21مردادماه از تهران به مقصد مدینه خواهد بود. همچنین ۲۳بهمن‌ماه ثبت نام در استان‌های تهران، قم، البرز و قزوین و ۲۴ و ۲۵بهمن‌ماه ثبت نام استانی به فراخور زمانی که در اطلاعیه‌های ۲۱ و ۲۲بهمن‌ماه در رسانه‌ها منتشر خواهد شد، انجام می‌شود.

از ۴۶۱ مفقود ایرانی تنها ۳ نفر مفقودند

رییس سازمان حج و زیارت همچنین با اشاره به آخرین تحولات رخ داده در پرونده فاجعه منا گفت: از ۴۶۱ نفر مفقودان تنها ۳ نفر مفقود مانده اند که انشالله تا آخر این هفته اجساد آنها شناسایی و با انجام آزمایشات DNA نتیجه آن مشخص می‌شود.

او با بیان اینکه ایران در فاجعه منا ۴۶۱ شهید قطعی داشت، افزود: عربستان بدون مجوز از ایران ۷۹ زائر ایرانی را دفن کرد که از این تعداد خانواده ۳۷تن درخواست انتقال پیکر به کشور داشته‌اند که تا به امروز موفق به انتقال ۵پیکر دفن شده پس از نبش قبر، به کشور شده‌ایم. تا روز سه‌شنبه این هفته نیز ۱۳ پیکر دیگر با تکمیل تشریفات قانونی به کشور منتقل خواهند شد. انشالله۲۲ پیکر باقی مانده ظرف هفته‌های آینده نیز تعیین وضعیت شوند.

به گفته اوحدی، ۴۲ خانواده دیگر از زائران به خاک سپرده شده در مقبرة‌الشهدای مکه درخواست داده‌اند پیکرها در همان قبرستان باقی بماند.

او در رابطه با وضعیت حادثه دیدگان منا گفت: اقدامات مناسبی برای اعزام بستگان درجه یک و خانواده‌های حادثه دیدگان و مفقودان منا توسط این سازمان صورت گرفته است.
اوحدی با اشاره به اینکه نقش رهبر معظم انقلاب در پیگیری فاجعه منا بسیار ثمربخش بود، گفت: اگر پیام‌های ایشان نبود امروز این موفقیت به‌دست آمده در استمرار شناسایی پیکرها و بازگرداندن آنها را نداشتیم.

انصراف ۱۸ هزار نفر از حج عمره

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به  انصراف ۱۸ هزار نفر از حج عمره گفت:  از ۶ و نیم میلیون نفری که برای عمره ثبت نام کردند از سال گذشته تاکنون ۱۸ هزار نفر انصراف داده اند که جمعیتی در حدود ۲ و نیم درصد می شود. از مجموع یک و نیم میلیون نفری هم که برای حج واجب ثبت نام کرده اند تا به این لحظه حتی یک نفر هم انصراق نداده است. 

او افزود: بعد از فاجعه منا نیز عده‌ای آگاهانه و ناآگاهانه به دنبال زیر سوال بردن این فریضه واجب برای داوطلبان و مسلمانان کشور بودند که خوشبختانه مردم نسبت به این موضوع آگاه هستند و حتی یک نفر هم از میان یک‌ونیم میلیون نفر داوطلب انصراف نداده است. البته مراجع تقلید هم نقش حائز اهمیتی داشته‌اند و دسیسه‌های ناآگاهان در این زمینه ثمری نداشته‌ است. درباره حج عمره هم که فریضه‌ای مستحب است امیدواریم بعد از محاکمه پلیس‌های خاطی و بعد از تدبیر مسئولان و شورای امنیت راهکار مناسبی هم در این زمینه اندیشیده شود.

صدور حکم ۲ مأمور فرودگاه جده 

رئیس سازمان حج و زیارت با یادآوری ۴ پرونده باز ایران در عربستان گفت: فرود اضطراری پرواز ایران در مدینه که ۳ سال پیش رخ داد، ماجرای ۲ پلیس مجرم در فرودگاه جده، ورود کامیون سوخت به فرودگاه جده که منجر به مصدومیت و جان باختن تعدادی از زائران ایرانی شد و فاجعه منا پرونده‌های ایران است که برخی از آن‌ها تا حدی پیشرفت داشته است.

اوحدی گفت: حکم ۲ پلیس خاطی به وزارت کشور عربستان رفته و امیدواریم با اجرای آن، شاهد محکومیت خاطیان باشیم.  بعد از اجرای حکم نیز در شورای امنیت کشور و از سوی مسئولان برای از سرگیری این موضوع تصمیم‌گیری می‌شود.

تشکیل ۵ کمیته آسیب شناسی

اوحدی از تشکیل ۵ کمیته برای آسیب‌شناسی بحران‌های حج و طراحی ابزارهای شناسایی مدرن‌تر و همچنین بستن تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه تهران برای طراحی جی‌پی‌اس جدید خبر داد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه در حج گذشته حدود ۱۰ درصد از عوامل ستادی محرم شده بودند، گفت: پس از آسیب‌شناسی بخش‌نامه‌ای مبنی بر اینکه هیچ یک از مدیران حق ندارند در حج محرم شوند،‌ صادر شده است. همچنین تصمیم شورای عالی حج بر آن است که تعداد پزشکان حج اولی به حداقل برسد.

او با بیان اینکه امیدواریم وزارت خارجه مباحث حقوقی این پرونده را تا استیفای حق زائران و پرداخت دیه و خسارت از سوی دولت عربستان پیگیری کند، گفت: عربستان در حادثه جرثقیل برای پرداخت خسارت تصمیم خوبی گرفت. امیدواریم در پرونده منا با توجه به اینکه وزارت خارجه مسئولیت پیگیری حقوقی را دارد تصمیمات منطقی خوبی برای استیفای حقوق زائران ایرانی گرفته شود.

او همچنین از وزارت خارجه درخواست کرد؛ مجموعه‌ای را در این وزارتخانه تعیین کند تا پاسخگوی خانواده‌های جانباختگان فاجعه منا باشد.

اوحدی همچنین در پاسخ به اظهارات بیمه عامل حج درباره تعیین رقم پایین مبلغ خسارت از سوی سازمان حج و زیارت گفت: بالاترین میزان پوشش بیمه‌ای در حج امسال بوده است. سازمان حج کف قراردادی را با بالاترین میزان پوشش بیمه خسارت به اضافه بسته‌های متنوع دیگری را تعیین کرده بود. در عین حال بخشنامه‌ای به همه استان‌ها فرستاده شد که مدیران را موظف می‌کرد زائران را در خرید بسته‌های پوشش بیمه‌ای دیگر مخیر کند. بر همین اساس بیش از ۲۰ هزار زائر در حج گذشته پوشش بیمه‌ای بیشتری گرفتند.

سهمیه حج امسال برابر با سال گذشته
اوحدی با اشاره به سهمیه حج گفت: سهمیه حج امسال برابر با سال گذشته ۶۴ هزار نفر است که این جمعیت با ۴۵۰ کاروان به حج تمتع مشرف خواهد شد.  اسفندماه با وزیر حج عربستان جلسه‌ای خواهیم داشت که درباره افزایش سهمیه مذاکره می‌کنیم و هر گونه تغییری را اعلام خواهیم کرد.

اوحدی با اشاره به اینکه با توجه به اعلام عربستان برای بازگرداندن ۲۰ درصد سهمیه‌ای که در چند سال اخیر به دنبال اجرای طرح توسعه مسجدالحرام کاهش یافت، گفت: سهمیه در اختیار عربستان نیست و سازمان کنفرانس اسلامی سهمیه حج را براساس جمعیت هر کشور که یک هزارم آن باشد، تعیین می‌کند. سهمیه حج ۳ سال است که به دنبال اجرای طرح توسعه مسجدالحرام ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه با بیان اینکه ۲۰ ایستگاه پروازی برای حج امسال در نظر گرفته شده است، گفت: امیدواریم یک ایستگاه دیگر به این مجموعه اضافه شود. همچنین قرار است ۶۰ درصد زائران مدینه قبل و ۴۰ درصد مدینه بعد باشند. سعی می‌شود توزیع عادلانه‌ای در سفرهای مدینه قبل بین استان‌ها صورت گیرد.

۴۰ دلار وجه مناسبی برای زائران ایرانی نبود

رئیس سازمان حج و زیارت به موضوع عتبات عالیات و ارائه گزارشی از اربعین پرداخت، گفت: در اربعین یک میلیون و ۷۵۰ نفر از ایران به عراق سفر کردند که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سامانه سازمان حج ثبت نام کرده بودند که همکاری‌های سپاه برای پوشش این جمعیت قابل توجه بود. اگر سپاه امکانات حمل و نقل و اسکان در مرزهای ایران در اختیار نمی‌گذاشت با مشکل جدی مواجه می‌شدیم.

او در ادامه از تصمیم ستاد اربعین برای تغییر استراتژی در سال آینده خبر داد و افزود: اربعین سال آینده اعزام‌ها کاروانی خواهد بود، البته به این شرط که از ۲ ماه قبل با دولت عراق برای صدور ویزا هماهنگی‌های لازم انجام شود تا آن ازدحام جمعیتی که در مرزهای خاکی اتفاق افتاد و سبب معطلی دو روزه برخی زائران شد بار دیگر تکرار نشود.

اوحدی همچنین با انتقاد به نرخ ویزای عراق در اربعین گذشته گفت:‌ ۴۰ دلار اصلا وجه مناسبی برای زائران ایرانی نبود و باید هزینه وزیرا به حداقل برسد.

اوحدی با تأکید بر اینکه اربعین به صورت دولتی قابل اجرا نیست، گفت: اگر اربعین را دولتی کنیم، همه چیز را از دست می‌دهیم. دلیل افزایش سیل مشتاقان فقط به خاطر حمایت‌های مردمی بوده است. با بودجه‌های دولتی نمی‌توان اربعین را اجرا کرد.

او با بیان اینکه سفرهای عتبات استانداردسازی خواهد شد، گفت: نوع هتل‌ها در عراق کاملا تغییر کرده، چک لیستی از نواقص تهیه شده، آماده برداشتن خیز جدی برای تحول هستیم، همچنین بسته‌های قیمتی متنوعی در حال طراحی است.

او با اشاره به تفاهم‌نامه‌هایی که با کمیته امداد، بسیج و بانک ملت برای تهیه بسته‌های عتبات عالیات عراق ارزان‌قیمت بسته شده است، گفت: براساس تفاهم‌نامه بانک که برای سفر گروه‌های دانشجویی تنظیم شده ۲۰ هزار وام یک میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصد اعطا خواهد شد. این تفاهم‌نامه برای گروه‌های دانشجویی با بانک دیگری تنظیم می‌شود. همچنین بسته ویژه عتبات خواهران دانشجو طراحی خواهد شد.

اوحدی با اشاره به تحولاتی در جمعیت کاروان‌ها گفت: تلاش می‌شود تا با تغییر در چینش مدیران و روحانی کاروان‌ها، قیمت‌ها تا ۱۰ درصد کاهش یابد.

اوحدی گفت: اواسط بهمن‌ماه شرایط ثبت نام عتبات ویژه نوروز اعلام و اعزام آن از ۲۳ اسفندماه آغاز خواهد شد.

به گفته او قیمت سفرهای عتبات در حال حاضر از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تا یک میلیون ۵۸۰ هزار تومان برای سفرهای هوایی و از یک میلیون تا یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان برای سفرهای زمینی تعیین شده است که در نوروز این قیمت‌ها تغییر می‌کند.

فعالیت مجموعه های غیر مجاز در سفر عتبات

رئیس سازمان حج و زیارت سپس با انتقاد به گسترش فعالیت‌های مجموعه‌های غیرمجاز در سفر عتبات گفت:‌ اجحاف بزرگی در حال اتفاق است. متأسفانه شاهد حضور مجموعه‌های غیرمجازی هستیم که از سازمان مجوز ندارند. ما با آنها برخورد جدی خواهیم کرد، چرا که این مجموعه‌ها با عمل نکردن به قانون به حقوق مردم تجاوز می‌کنند. عمل آنها حق‌الناس است. از قوه قضاییه و نیروی انتظامی می‌خواهیم از فعالیت این مجموعه‌ها جلوگیری کنند.

اوحدی با اشاره به نمونه‌ای از این فعالیت‌های غیرمجاز گفت: برخی از این افراد از مشتاقان زیارت کربلا حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند، وقتی به نجف می‌رسند، متوسط ۲۰۰ هزار تومان دیگر به بهانه‌های دیگر پول می‌گیرند. در حالی که هیچ کدام از این کاروان‌ها تأمین امنیتی ندارند.

رئیس سازمان حج و زیارت از مردم درخواست کرد به مراکزی که هیچ گونه مجوزی ندارند و فقط با پارچه‌نویسی و پلاکارد سفر عتبات را اجرا می‌کنند به هیچ وجه اعتماد نکند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 494940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پای ثابت IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    1 0
    اینهمه پرونده چرا تا الان بررسی نشده که الان زبونشون دراز هم شده