دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه فضای انتخابات باید سالم باشد، گفت: چهار اصل اخلاق‌مداری، قانون‌مداری، مشارکت عمومی و حضور حداکثری مردم باید در انتخابات رعایت شود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم رییسی در نشست مشترک قوه قضاییه با پلیس فتا که با موضوع پی‌جویی موثر و کارآمد جرایم سایبری برگزار شد با اشاره به انتخابات‌های پیش رو گفت: فضای انتخابات، فضای رقابت است، اما اگر این رقابت توام با قانون مداری و اخلاق باشد بسیار خوب است.

وی با بیان اینکه نقش فضای مجازی در عرصه انتخابات بسیار مهم است، افزود: ناگفته نماند کوچکترین تخلف از موازین قانونی در انتخابات به هیچ وجه قابل تحمل نیست. بنای نظام جمهوری اسلامی ایران این است که ضمن اینکه همگان از فضای مجازی در جهت تولید و تبادل اطلاعات استفاده می‌کنند، اما هیچ تخلفی در این حوزه به ویژه در انتخابات نباید رخ دهد؛ چرا که ما با آن برخورد خواهیم کرد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه امیدارم انتخابات امسال همانند سال‌های گذشته برخاسته از رای مردم باشد گفت: اگر فضای انتخابات ناصحیح شود خواست دشمن محقق می‌شود؛ لذا حضور حداکثری مردم در انتخابات و رای آنها به صندوق‌ها باعث پیروزی مردم و شکست دشمن است؛ در واقع هر رایی که به صندوق انداخته می‌شود باعث موفقیت نظام جمهوری اسلامی و ضدیت با نظام استکباری است.

رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه راه اندازی شبکه‌ ملی اطلاعات بسیار مهم و ضروری است گفت: این امر بر عهده بخش فنی که باید تلاش کند این شبکه هر چه زودتر راه‌اندازی شود.

دادستان کل کشور ادامه داد: روابط الکترونیکی که در جهان وجود دارد و همچنین دست ساخته بشر در فضای مجازی همه ابعاد اجتماعی را متاثر کردند؛ در واقع دست ساخته‌ بشر بسیار اثر سریع و تاثیرگذاری در زندگی اجتماعی و تولید و تبادل اطلاعات داشته است، نیاز است از این فناوری در جهت توسعه اجتماعی بهره ببریم.

رییسی تصریح کرد: در بهره گرفتن از فضای سایبر و فناوری نوین در زندگی اداری و اجتماعی هیچ تردیدی وجود ندارد. همواره تاکید شده که دانشمندان ما از این امکان در جهت علم افزایی، تبادل اطلاعات، تولید و ارتباطات اجتماعی استفاده کنند. ولی آنچه که مهم است مدیریت این فضاست که باید حفظ و رعایت شود.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید مرکزی این مدیریت را بر عهده داشته باشد تا از یک ابتکار عملی در تعامل با جهان برخوردار باشد گفت: باید یک دست برتری در این راستا وجود داشته باشد؛ لذا سالم سازی این محیط امری ضروری است و در یک فضای امن و سالم می‌توان هم تولید و هم اطلاعات را تبادل کرد.

دادستان کل کشور اضافه کرد: اگر فضا ناامن شد به نحوی که حریم خصوصی مورد تعرض قرار گرفت، امنیت اجتماعی مخدوش شد، اطلاعات و داده‌ها از امنیت کافی برخوردار نبودند و ... باعث می‌شود فضای ناامن و ناسالمی به وجود آید که هرگونه پیشرفت را دچار مشکل می‌کند؛ بنابراین پیشرفت در این حوزه باید توام با تمهیدات امنیتی و سالم سازی باشد که از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر است.

رییسی با تاکید بر اینکه باید شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود و این امر بر عهده دست‌اندرکاران بخش فنی و بر عهده زیر ساخت‌هاست، ادامه داد: اعلام شده که در دنیا هر 12 و 15 ثانیه اینگونه جرایم یک قربانی می‌گیرد؛ لذا این پیشرفت اگر توام با سلامت نباشد یک ناامنی در جامعه به وجود می‌آورد.

وی افزود: دسترسی سریع به اطلاعات امری بسیار پسندیده است. تبادل اطلاعات به صورت سریع و به‌روز و نیز دسترسی به اطلاعات به صورت سهل و آسان بسیار پسندیده است؛ لذا در عرصه‌های اجتماعی نقش علم و فناوری بسیار مهم است، اما باید توام با حفظ امنیت در این محیط باشد. اولین اقدامات پیشگیرانه در این راستا بر عهده مسئولین وزارت ارتباطات است و نیز باید زیر ساختها توسعه یابد و مراقبت شود تا جرمی در این فضا به وقوع نپیوندد.

رییسی با اشاره به اینکه نفوذ در شبکه‌های بانکی، تهدید پولی و مساله پولشویی، قاچاق کالا و مواد مخدر و نیز فضای ناسالم اخلاقی و ورود به حریم خصوصی از دغدغه‌های موجود در دنیاست گفت: باید تلاش فراگیر و همگانی نسبت به همه کسانی که در این زمینه دست اندر کار هستند صورت گیرد تا سالم سازی در این فضا ایجاد شود. همچنین تعامل بین پلیس و دست‌اندرکاران در دنیا امر بسیار ضرروری است. ما و همه ملت‌ها در حوزه‌ جغرافیایی مقررات، شرایط و باید و نبایدهایی داریم که فضای مجازی و شبکه‌های موجود در این فضا باید پایبند به مقررات جمهوری اسلامی باشد.

رئیسی تاکید کرد: تداوم حضور شبکه‌های اجتماعی که در ایران فعالند باید در گرو پایبندی به مقررات جمهوری اسلامی ایران باشد و اگر این پایبندی وجود نداشته باشد حتما تداوم آنها امکان پذیر نخواهد بود؛ بنابراین می‌توان گفت کشف جرایم در حوزه‌ فضای مجازی توسط پلیس فتا که بیش از 90 درصد اعلام شده بسیار قابل تقدیر است و وزارت ارتباطات و دولت باید برای حفظ امنیت این فضا تلاش مضاعفی کنند.

رییسی گفت: هجومی که در این فضا نسبت به باورهای مردم و نسبت به اخلاق و امنیت اجتماعی وجود دارد بسیار سنگین است. هم باید از آن بهره برد و هم باید در برابر هجوم آنها پیشگیری و پیجویی موثر و کارآمدی را انجام داد.

وی در پایان گفت: مدیریت فضای مجازی امر بسیار ضروری است و اگر این فضا مدیریت نشود کام شیرین توسعه یافتگی ما را که در این فضا بدست آورده‌ایم تلخ می‌کند؛ در واقع ما اگر اتوبان ایجاد می‌کنیم باید برای همه کسانی که در این اتوبان تردد می‌کند فضا ایجاد کرده و آنها را درنظر بگیریم.
304  42

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 494846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =