۰ نفر
۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵

ایرنا نوشت: روسیه نظام بدون روادید برای سفر اتباع ترکیه به این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

روسیه از امروز (جمعه) اول ماه ژانویه سال 2016 نظام بدون روادید را برای سفر اتباع ترکیه به این کشور در راستای مجازات این کشور برای سرنگونی بمب افکن روسی و چشم پوشی آنکارا از فعالیت تروریست ها در قلمرو ترکیه به حال تعلیق درآورد.

به گزارش ایتارتاس، روسیه از امروز نظام بدون روادید را برای شهروندان ترکیه به حالت تعلیق در آورد و اتباع این کشور باید پیش از سفر به روسیه روادید سفر اخذ کنند.

تصمیم برای تعلیق نظام روادید با ترکیه پس از سرنگونی بمب افکن روسی توسط جنگنده های ترکیه در حریم هوایی سوریه در روز 24 ماه نوامبر سال 2015، اتخاذ شد.
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در مورد این تصمیم گفت که در ترکیه شمار زیادی از تروریست ها و افراط گرایان فعالیت می کنند و این کشور را مامن خود کرده اند.
وی افزود: روسیه برای تامین امنیت خود و جلوگیری از نفوذ تروریست ها از ترکیه، نظام بدون روادید را با این کشور به حال تعلیق در می آورد.

به دنبال سخنان پوتین،« سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه هم گفت که روسیه از اول ماه ژانویه 2016 اجرای موافقت نامه نظام بدون روادید را با ترکیه به حال تعلیق در می آورد. هنوز ترکیه به این اقدام روسیه پاسخ نداده است.

«ماریا زاخارووا » سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در این رابطه گفت: تصمیم در مورد حفظ یا لغو نظام بدون روادید به هر کشور مربوط می شود و مسکو چنین تصمیمی را در مورد اتباع ترک با توجه به شرایط موجود اتخاذ کرده است.
روسیه همچنین از امروز واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی را از ترکیه ممنوع کرد.

اعمال چنین تحریمی در مورد ترکیه به دستور رئیس جمهوری روسیه انجام گرفته است.
پوتین همچنین دستور داد از روز اول ژانویه فعالیت شرکت های گردشگری و ساختمان سازی ترکیه در روسیه ممنوع شود.
انتظار می رود با اجرای این تحریم شمار گردشگران روس که به ترکیه سفر می کنند و در سال های اخیر شمارشان به سه میلیون نفر رسیده بود، بشدت کاهش یابد.
این اقدام ترکیه را از بخش عمده درآمد هشت میلیارد دلاری از گردشگران روس محروم می کند.
رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه (دیروز) دستور خروج کشورش را از موافقتنامه همکاری حقوقی با ترکیه صادر کرد.
پوتین این دستور را به پیشنهاد دولت روسیه برای خروج از موافقتنامه همکاری با ترکیه در ارائه کمک های حقوقی در عرصه های کیفری، تجاری و مدنی صادر کرد.
مطابق این دستور، دولت روسیه موظف شده است طرف ترکی را از خروج مسکو از موافقتنامه همکاری های حقوقی مطلع کند.
این موافقتنامه دولتی سال 1997 امضا شده بود.

رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه گذشته همچنین با انتشار فرمان ویژه ای دستور تشدید تحریم های ترکیه را در ارتباط با موضع این کشور در مسأله سرنگونی هواپیمای روسی و اقدامات غیردوستانه این کشور صادر کرد.
بر اساس این دستور، علاوه بر شرکت های ترکیه که مطابق دستور قبلی رئیس جمهوری روسیه مشمول تحریم های این کشور شده بودند، شرکت ها، سازمان ها و مراکز اقتصادی که تحت کنترل اتباع ترکیه قرار دارند و در روسیه فعالیت می کنند با تعیین نوع فعالیت ها از طرف دولت روسیه شامل تحریم ها می شوند.

پوتین در دستور خود همچنین دولت روسیه را موظف کرد قراردادهای منعقده با سازمانها و شرکتهای ترکیه و نیز شرکت های تحت کنترل اتباع این کشور را برای صادرات کالاها و ارائه خدمات برای اعمال تحریم ها مشخص کند.
بمب افکن روسی سوخو-24 روز 24 ماه نوامبر 2015 توسط جنگنده ترکیه ای در حریم هوایی سوریه سرنگون شد. مسکو از آنکارا خواستار عذرخواهی رسمی بخاطر سرنگونی این هواپیما شد که آنکارا این درخواست را رد کرد و به دنبال آن روسیه چند بسته تحریمی در مورد ترکیه اعمال کرد.
این حادثه موجب تیرگی بی سابقه روابط روسیه و ترکیه شد و مسکو برای بهبود روابط با آنکارا، شروطی را مطرح کرد که از آن جمله عذرخواهی ترکیه بود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 494634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =