همه چیز از یک عکس شروع شد، یک سلفی بی توضیح آنچنانی. اینکه فرهاد مجیدی در کنار یک فعال حوزه ملک در دبی عکس یادگاری گرفته و نوشته بود خبرهای خوب برای استقلال.

احسان خراسانی - خبرگزاری خبرآنلاین: یک عکس یادگاری با برایان اعتماد ، فعال حوزه مسکن که حالا در پروژه های توسعه شهر دبی با امیر این شهر توریستی فعالیت می کند، فرهاد مجیدی بعد از این عکس بار دیگر نامش را در استقلال، سر زبان ها انداخت. برنامه او چه بود؟ توضیحی نداشت اما می شد حدس زد ، برنامه ای توسعه باشد. احداث کمپ یا آکادمی مشارکتی فوتبال یا چیزی شبیه به این. فرهاد مجیدی ، مرد محبوب سکوهای استقلال اما در این مدت پایان فوتبالش اما کم از این وعده ها نداشته. وعده هایی که دقیقا کسی نمی داند به کجا رسیده اند. از گرفتن مجوز انحصاری راه اندازی مدرسه فوتبال و آکادمی استعدادیابی باشگاه اسپانیول تا دوره های مربیگری پیشرفته اتحادیه فوتبال انگلیس. گفته هایی که هیچ کدام شان هنوز به سرانجام نرسیده اند. این بار او چه خیالی برای استقلال دارد، کسی هنوز نمی داند اما روز گذشته یکی از خبرگزاری ها به نقل از یکی از نزدیکان فرهاد مجیدی که نمی خواست نامش فاش شود ، نوشته بود مجیدی به دنبال مدیریت در استقلال است. او رایزنی برای یافتن یک اسپانسر قوی را آغاز کرده تا با حمایت از او بیاید و مدیرآینده استقلالی ها باشد.

این فرهاد مجیدی

فرهاد مجیدی شاید تحصیلات آکادمیک بالایی نداشته باشد ، شاید تجربه مدیریتی اش صفر باشد و شاید در علم آکادمیک فوتبال هم تمام تجربه آموزشی و مربیگری اش ختم به همان 4 جلسه حضور در کمیته فنی تیم های ملی شود اما او زیرک است. یکی از باهوش ترین بازیکن های سال های اخیر استقلال. مجیدی شاید یکی از معدود بازیکنانی باشد که محبوبیتش را مدیون همین چند سال پایانی فوتبالش است.فرهاد که در سال 77 به استقلال آمد فقط 2 فصل برای تیم ناصر حجازی بازی کرد و بعد شد یکی از ترانسفرهای چمدانی علی فتح الله زاده . اول اتریش و بعد هم امارات. در تیم ملی جایی پیدا نکرد و در دربی هم فقط یک بار در اوج باخت های استقلال به تیم پروین یک گل برای مساوی شدن یکی از بازی ها زد. فینال جام باشگاه های آسیا را از دست داد و بزرگترین افتخارش با استقلال ، قهرمانی لیگ 77 بود ، البته نه آن هم به عنوان ستاره تیم . 
او اما در سال های پایانی فوتبالش وقتی از امارات برگشت ، متحول شد. گل هایش در دربی که چه خودش زد و چه حسین کاظمی اما نزدیکان قدرتمندش در باشگاه ، گل را به نام او رقم زدند ، هرچه بود فرهاد را به مردی بدل کرد که نماد 4 را برای استقلال ساخته است. 4 گل او و نماد 4 که برای قرمزها علم کرد ، موفقیت های بسیار این سال های اخیر استقلال را تکمیل کرد و مجیدی محبوب به یک بت برای هواداران بدل شد. این قدر دوست داشتنی که دو بار رفتن هایش در میانه فصل از استقلال را کسی به دل نگرفت و همه این رفتارش را تصمیم هایی از سر علاقه دانستند. فرهاد استادانه خود را به نماد استقلال تبدیل کرده و حالا بی شک محبوب ترین استقلالی است. کاریزمایی که او از خود ساخته را اگرچه بسیاری از هم بازی های سابقش نمی پسندند اما او در آنچه برایش تلاش کرده موفق بوده است . همه چیز را برای خود به خدمت می گیرد و مثل یک سوپر استار خود را در صدر توجه هواداران تیم قرار می دهد. هر نوع انتقادی از فرهاد و جایگاهش برای هواداران استقلال غیرقابل بخشش است . او بی آنکه مربی باشد یا الان حتی بازی کند ، محبوبیتی حیلی بالاتر از امثال قلعه نویی و حتی منصوریان دارد. این محبوبیت اما تا به کی بر جا می ماند؟ این سئوالی است که خود فرهاد بهتر از همه درباره اش می داند.

سودای مربیگری

نیمکت استقلال چیزی است که فرهاد مجیدی از روزی که فوتبال را کنار گذاشت ، در سر داشت. ابتدای امسال بهترین زمان برای او بود تا روی نیمکت استقلال بنشیند. بعد از نیامدن علی منصوریان ، در شرایطی که قلعه نویی در دورترین زمان ممکن در تمام دو دهه گذشته از استقلال بود ، مجیدی اگر و تنها اگر یک مدرک معتبر مربیگری داشت ، به آن می رسید اما فرهاد به نظر می رسید خودش هم ایمان دارد برنامه اش نباید نیمکت استقلال برای سرمربیگری باشد پس سعی کرد نقش یک همراه فکری را در انتخاب مربی تیم داشته باشد. ردپای او در آمدن مظلومی به تیم ، پررنگ تر از همه دیگرانی بود که چون پورحیدری و کردنوری حتی در رده های تصمیم سازی باشگاه بودند. اینکه اطرافیان و نزدیکان فرهاد می گفتند او اقلا تا سه سال آینده برنامه ای برای نیمکت استقلال ندارد ، یعنی مطمئن بودند فرهاد هیجان نشستن روی نیمکت پر استرس را به عنوان نفر اول فنی ندارد. او حتی به پیشنهاد مدیریت تیم فوتبال ، همین سمتی که ماتیاس سامر در بایرن یا افشین پیروانی در تیم ملی کشورمان دارد هم فکر نمی کرد و مهمترین برنامه امسالش نشاندن فرزاد مجیدی روی نیمکت تیم بود. فرقی هم نداشت که منصوریان به این تیم بیاید یا مظلومی. 

ردپای فرهاد در استقلال امسال

دیدن ردپای فرهاد مجیدی در استقلال امسال خیلی هم سخت نیست. پرویز مظلومی اگر امروز در استقلال سرمربی است ، در میان بازیکنان استقلالی از 3 نفر کمک گرفته است. از مهدی رحمتی که این روزها به تیم همراهان فرهاد مجیدی خیلی نزدیک است و ماجراهای 3 سال قبل تیم قلعه نویی را به کلی از یاد برده اند. به جواد نکونام که در یک روز سرنوشت ساز ، بعد از مکالمه تلفنی با فرهاد مجیدی ، نظر مشورتی اش درباره مربی بعدی استقلال به تعدادی از بزرگان استقلال ، کسی غیر از پرویز مظلومی نبود و بیشتر از همه این ها به فرهاد مجیدی که نماینده ویژه اش در باشگاه تمام قد ایستاد و کاری کرد که حکم مربیگری استقلال به نام فرهاد زده شود. او که حالا برادرش موقتا در جایگاه سرپرستی باشگاه فعالیت می کند . خواسته یا ناخواسته امسال استقلال رنگ فرهاد مجیدی را گرفته و در تصمیمات مدیریتی اش به دلیل حضور یکی از نزدیکان به او در ارکان تصمیم ساز باشگاه ، ردش دیده می شود.

سودای بزرگ مالکیت استقلال؟

فرهاد مجیدی این طور که نزدیکانش می گویند چند دوره مدیریت فوتبال را سپری کرده و احتمالا تصمیمش این است که برای مدیریت استقلال ورود کند. او به یک اسپانسر گردن کلفت فکر می کند ، به شرایطی که بیاید و با حمایت مالی مناسب ، محبوبیتش را چاشنی این سرمایه خارجی کند تا بتواند بزرگترین قدمش را برای بقای فوتبالی اش داشته باشد. استقلال در یکسال گذشته با مدیریت ثبات افشارزاده که در آن ، مرد با تجربه ورزش کشور کوشیده حاشیه ستیزی کند ، مسیری موفق را سپری کرده و همین حالا صدرنشین جدول است. اگرچه افشارزاده بزودی و نهایتا تا انتهای فصل باید از مدیریت استقلال برود و با رفتن این مدیر باتجربه ، چه گزینه ای بهتر از فرهاد مجیدی برای مدیریت استقلال؟ او که همین حالا هم سعی در ایفای نقش در تیم محبوب آبی پایتخت دارد، اینگونه بعد از مدت ها تن به آب می زند. اینجا دیگر میدان کارزار است و نمی تواند مثل سال های آخر فوتبالش ، به ناگهان به بهانه اشک های دخترش از تیم برود و بعد از دو سال رو کند دلیل رفتنش اختلافاتی دیگر بوده است. در مقام مرد اول اجرایی باشگاه ، او بالاخره در شرایط ریسک قرار می گیرد و عیارش مشخص می شود. از پرده بیرون می آید و تیم نزدیکانش در استقلال هم از سمت های در سایه به مسئولیت های اجرایی رسمی می رسند . یا موفق می شوند و استقلالی افسانه ای می سازند و این محبوبیت شان ، در استقلال ماندگار می شود یا از این حالت آلترناتیو همیشگی برای همه ارکان تیم ،در می آیند. با این شرایط به راستی چه کسی بهتر از فرهاد مجیدی برای مدیریت آینده استقلال؟ 

 

251 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 494487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =