سفیر اسبق کشورمان در واتیکان معتقد است رمز محبوبیت پاپ جدید دریافت این نکته مهم است که کلیسای کاتولیک نیاز به اصلاحات دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرآنلاین، حجت الاسلام دکتر محمد مسجد جامعی می گوید پاپ فرانسیس به واقع پدیده ای جدید در طول تاریخ معاصر کلیسای کاتولیک به حساب می آید چرا که رفتار و منطق رفتاری او، طرز زندگی او، سخنان و پیام هایش، نگاهش به کلیسا و رسالت کلیسا و مدیریتش در سطوح عالی کلیسایی و در درون تشکیلات پیچیده و مرموز واتیکان، همگی استثنایی است و مهم این است که این مجموعه در هماهنگی با یکدیگر است.

به نظر این کارشناس برجسته مسائل ادیان پشتوانه اصلی سنت شکنی پاپ جدید زندگانی روزمره و فارغ از تشریفات او و نیز باز بودن و خون گرمی و صمیمیت او در پذیرش افراد و گروه های مختلف است.

دکتر محمدمسجد جامعی معتقد است این ویژگی ها عملاً پاپ فرانسیس را به محبوب ترین و مردمی ترین پاپ دوران جدید تبدیل کرده است و حتی به مراتب محبوب تر از ژان بیست و سوم پاپ مردمی اواسط قرن بیستم. فراتر از آن او هم اکنون مهمترین شخصیت شناخته شده جهانی است که بخش بزرگی از جمعیت امروز دنیای ما به عنوانی مرجعیت اخلاقی او را پذیرفته اند.
سفیر اسبق کشورمان در واتیکان می گوید: به نظر می رسد پاپ فرانسیس یک نکته را به خوبی دریافته است و آن نیاز کلیسای کاتولیک به اصلاحات است و لذا با کمک مردم و افکار عمومی و نیز با کمک روحانیون هم اندیش خود به اصلاحات کلیسایی دست یازیده، و پیوسته بدان تأکید می کند.

مسجدجامعی با اشاره به اینکه رمز موفقیت پاپ فرانسیس فهم ضرورت اصلاحات در کلیسای کاتولیک است تاکید کرد : البته او نمی توانست اصلاحات را آغاز اگر این کار را از خود شروع نمیکرد. همراهی افکار عمومی به دلیل عدم وجود سابقه ای منفی و اینکه احساس می کنند او فردی صادق و صمیمی است به او کمک کرده تا در برابر فشار سنگین تشکیلات عریض و طویل کاتولیکی بایستد و اصلاحات خود را به پیش ببرد.

سفیر اسبق کشورمان در واتیکان با بیان اینکه در نخستین ماه های انتخاب پاپ فرانسیس هیچ فردی از کسانی که با مسائل درونی کاتولیسیسم آشنا بودند باور نمی کردند که او بتواند در این کار موفق شود، گفت: علی رغم تمامی کارشکنی ها، او تا حد زیادی توفیق یافت و هنوز هم امکان پیشروی به مراتب بیشتری دارد و این عمدتاً به دلائلی است که مورد اشارت قرار گرفت.
به گفته مسجد جامعی یکی از دستاوردهای اقدامات پاپ فرانسیس صرف نظر از این نکات این بوده است که او توانسته درصد فراوانی از کاتولیک ها را به آئین شان علاقمند و علاقمندتر کند. در دهه های اخیر احتمالاً این برای نخستین بار است که شاهد چنین جریانی در مذهب کاتولیک هستیم.

این کارشناس برجسته مسائل ادیان می گوید: این سخن در مورد کلیسای کاتولیک آمریکای لاتین که عمیقاً تحت فشار کلیساهای پروتستان از نوع آمریکائیش قرار داشت، و آفریقای سیاه و آسیا صحیح است و حتی در مورد اروپا. اروپایی که هیچ فرد مطلع و حتی خوش بینی به آینده کلیسای کاتولیکش امیدوار نبود. واقعیت ها و آمار جملگی آنچه را بیان شده، تأیید می کند. واقعیت این است که تحولات دینی را با معیارهای متداول در علوم اجتماعی و سیاسی نمی توان مورد بررسی و کنکاش قرار داد. این احتمالاً نکته جدیدی است که تجربه مدیریت پاپ کنونی آن را به خوبی نشان می دهد.

سفیر اسبق کشورمان در واتیکان بزرگترین مشکل پاپ فرانسیس را از هنگام انتخابش تا کنون، ساختار کلیسایی می داند و معتقد است که این مشکل همچنان به قوت خود باقی است.

او در عین حال با بیان اینکه مشکلات زیادی نیز در پیش روی پاپ فرانسیس قرار دارد می گوید : مهمترین معارضان پاپ نیز شخصیت‌های کاتولیکی هستند که به دلائل مختلفی با ابتکارات او مخالفند.

حجت الاسلام دکتر محمدمسجد جامعی به تازگی مقاله مبسوطی در خصوص ویژگی های پاپ فرانسیس، اقدامات او و مشکلاتی که پیش رو دارد نوشته است که علاقمندان می توانند این مقاله را در اینجا مطالعه کنند.

4949

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 494368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =