سید حسین موسویان در مقاله ای که در هافینگتون پست منتشر شده نسبت به تصویب قانون محدودیت های ویزا در کنگره آمریکا واکنش نشان داده است.

به گزارش خبرآنلاین موسویان در مقاله خود که امروز منتشر شد، نوشت: تاریخ نگاران، برهه ای از تاریخ ایالات متحده که ما در آن زندگی می کنیم را با این ویژگی یاد خواهند کرد که 'شمار چشمگیری به تعصب مبتلا بودند و بسیاری از سیاستمداران نیز گرفتار کوته بینی شده بودند.'

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را باید پیشگام در اسلام هراسی نامید. سخنان ترامپ مبنی بر اینکه باید از ورود مسلمانان به ایالات متحده جلوگیری کرد، اگرچه دیدگاه همه آمریکاییان نیست، اما بازتاب نگاهی منفی است که اکثر جمهوری خواهان به مسلمانان دارند.
شتاب زدگی در قضاوت و بی توجهی به ریشه های تروریسم، جلوی تدوین سیاستی موثر علیه تروریسم را خواهد گرفت.
البته من هم ترامپ موافقم که ایالات متحده چهره ای منفی در خاورمیانه دارد، اما برای درک ریشه های این وضعیت، باید سیاست ها و رفتار ایالات متحده در منطقه طی یک قرن اخیر را ارزیابی کنیم.
برای فهم، دلایل نگاه منفی به آمریکا به نقل از 'ناظران بی طرف' باید شرایط را به دقت بررسی کرد: پشتیبانی بی قید و شرط از اسرائیل و سیاست های سرکوبگرانه اش علیه فلسطینیان؛ پشتیبانی از دیکتاتوری های فاسد و سرکوبگر در خاورمیانه و شمال آفریقا؛ و دخالت در امور کشورهای منطقه، از حمله های پهپادی که باعث کشتار غیرنظامیان می شود تا اشغال تمام عیار سرزمین ها.
نظرسنجی های اخیر نشان می دهد حدود 80 درصد از ساکنان فلسطین، 85 درصد از مصری ها و اردنی ها و نیز 73 درصد از ساکنان ترکیه، آمریکا را «دشمن» می دانند. همچنین در فهرست 10 کشوری که منفی ترین نگاه را به ایالات متحده دارند، هفت کشور مسلمان هستند و در فهرست 10 کشوری که مثبت ترین نگاه را به آمریکا دارند، تنها یک کشورِ مسلمان دیده می شود.
واقعیت این است که رفتارهای یادشده از سوی آمریکا، به پیدایش حمایت هایی از افراط گرایان منجر شده است، آمریکایی ها باید بدانند که 'وهابی گری' بنیاد شکل گیری گروه های افراط گرا و تروریستی در منطقه است.  وهابی ها علیه دیگر مذاهب اسلامی چه شیعه و چه سنی نفرت گستری می کنند.
برای مقابله با تروریسم، باید با ریشه های شکل گیری داعش، القاعده، بوکوحرام و گروه های مشابه برخورد کرد.
این در حالی است که مصوبه اخیر کنگره آمریکا  نه تنها هیچ ربطی به تروریسم ندارد، بلکه اجرای توافق هسته ای را نیز تهدید می کند و اگر قرار باشد توافق هسته ای اینگونه متوقف شود، منطقه قطعا با چالش های بیشتری رو به رو خواهد شد.
بیشتر اعضای گروه های تروریستی که به نیویورک، پاریس، لندن و جاهای دیگر حمله کرده اند، اهل کشورهایی هستند که متحد آمریکا شمرده می شوند.
در حالی که سپاه پاسداران انقلاب پیشگام مبارزه با گروههای تروریستی داعش و القاعده در منطقه است، سه طرح تحریم علیه سپاه در هفته های اخیر در مجلس نمایندگان آمریکا پیشنهاد شده است. 
مذهب را قوی ترین عامل بازدارنده در مقابل تروریسم دانست و تاکید کرد قدرت رهبران مذهبی برای مبارزه با تروریسم، از رهبران سیاسی بیشتر است. من پیشنهاد می کنم رهبران دینی از سراسر جهان برای هماهنگی و یافتن راه هایی برای کنترل افراط گرایی دینی با یکدیگر ملاقات کنند.

5050

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 494153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =