هوشنگ کامکار از برگزاری جشنواره موسیقی ابراز خوشحالی کرد و گفت در این رویداد حضور خواهد داشت.

افرا امیری: «هوشنگ کامکار» - آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی کامکارها - در نشست خبری که صبح امروز در تالار وحدت تهران برگزار شد گفت: «خوشحالم که در سال جاری، فستیوال موسیقی فجر مانند فستیوال‌های رسمی در کشورهای دیگر برگزار می‌شود و به همین خاطر گروه موسیقی کامکارها پذیرفت تا در این رخداد حضور داشته باشد.» 
 گروه موسیقی کامکارها در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر منتخبی از بهترین قطعات موسیقایی خود را شامل شادیانه ها اجرا می کنند. همچنین قرار است «اردوان کامکار» نیز در این جشنواره به اجرای تکنوازی بپردازد. او به دلیل آلودگی هوای تهران و بیماری تنفسی نتوانست در این نشست حضور پیدا کند؛ به همین خاطر «هوشنگ» درباره‌ی اجرای او می‌گوید: «اردوان هم همسو با نظرات ما به دلیل اینکه قرار است یک فستیوال حرفه ای در موسیقی کشور برگزار شود، در این دوره از جشنواره حضور پیدا کرد وگرنه همه می دانند او به هیچ وجه در فستیوال های هنری شرکت نکرده است. به هر حال قطعاتی که او در این کنسرت اجرا می کنند به نظر ما و به عنوان یک هنرمند، شاهکارهای تکنوازی سنتور هستند، این موضوع را نه اینکه من چون برادر اردوان باشم بگویم بلکه بدون هیچ تعارفی اذعان می کنم که او بهترین کارها را در این زمینه اجرا می کند. من شاهدم که شب و روز اردوان برای این کنسرت صرف شده که بتواند از نظر تکنیک، محتوا و جذب مخاطب بهترین کار را به جشنواره ارائه دهد.»
او همچنین با اشاره به جزئیات دیگر کنسرت شادیانه های گروه کامکارها نیز گفت: «با توجه به برنامه ریزی های انجام گرفته شده، در بین هر یک از قطعات، هر کدام از اعضا تک نوازی های خاص خود را دارند که در مجموع رپرتوآور اجرا شده کارهای جذاب و شادی هستند که مطمئنم مخاطبان از آن خشنود خواهند شد.»
«هوشنگ کامکار» می‌گوید:‌ »گروه کامکارها این افتخار را داشته که طی سال های اخیر در اغلب فستیوال های معتبر دنیا شرکت کند بنابراین آگاهی دارد که این دوره از جشنواره از چه کیفیتی برخوردار است. در فستیوال های معتبری که در حوزه موسیقی برگزار می شود، همواره گروه ها و نوازنده های شناخته شده ای حضور دارند و در اغلب این رویدادها فضای کار به شکلی نیست که همه گروه های موسیقی در آن شرکت کنند، بلکه این تاثیرگذارترین گروه ها و بهترین گروه های موسیقی هستند که در جشنواره شرکت می کنند. اتفاقاً ما هم به همین دلیل در جشنواره حضور پیدا کرده ایم و از مسئولان جشنواره تشکر می کنیم که گروه ما را برای این دوره انتخاب کردند.»
به گفته‌ی هوشنگ کامکار، قطعات انتخاب شده به دو زبان فارسی و کردی با شکل و شمایلی پرتحرک و جذاب به مخاطبان ارائه خواهد شد. او می‌گوید:‌ «امیدواریم این روشی که برای برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در نظر گرفته شده، روند مستمری داشته باشد و این جشنواره بتواند به اندازه جشنواره فیلم فجر اعتبار زیادی را در جریان فعالیت های موسیقی کشورمان پیدا کند. البته این امیدواری نیز وجود دارد که در سال آینده نیز گروه های مختلف دیگر هم حضور موثری داشته باشند.»
به گفته‌ی او متاسفانه در سال های قبل فضای حرفه ای در کار حکمفرما نبود و ما می دیدیم که تعداد زیادی هنرمند در آن شرکت می کردند، در حالی که ما باید بدانیم فستیوال با مسابقه فرق می کند: «وقتی مخاطبان به درون جشنواره می آیند و شاهد این هستند که در یک برنامه موسیقایی جشنواره ای فقط چند نفر تماشاگر حضور دارد، این به خودی خود از اعتبار جشنواره می کاهد. خوشبختانه امسال سعی شده که به جشنواره موسیقی فجر شخصیت بالاتری داده شود و گروه کامکارها نیز به همین دلیل در این رویداد حضور دارند. من معتقدم امسال از نظر موسیقی، سال تاریخ سازی برای ملت ایران است و این بالاترین دلیلی بود که باعث شد گروه کامکارها هماهنگ با ستاد جشنواره موسیقی فجر در این رویداد حضور داشته باشد.»
سرپرست گروه موسیقی کامکارها اضافه می‌کند:‌ »متاسفانه برخی از کنسرت ها فقط برای فروش بلیت بیشتر دست به هر کاری می زنند تا کارهای خود را به مخاطب نشان دهند که به نظر من این موضوع جالب نیست. برای ما مهم این است که مخاطب را جذب کنیم تا از زیبایی ملودی لذت ببرد. شما اگر کمی دقت کنید می بینید وقتی گروه کامکارها کنسرتی را برگزار می کند، مخاطبان نه به خاطر خواننده و یا شخص خاصی به سالن مراجعه می کنند بلکه آنها به خاطر گروه کامکارها وارد تالار اجرای موسیقی می شوند.»
در ادامه‌ی این نشست همچنین «بهداد بابایی» - نوازنده‌ی سه تار- که روز بیست و ششم بهمن ماه امسال همراه با اردشیر کامکار کنسرتی را در تالار وحدت در قالب سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر اجرا می کند، درباره‌ی برنامه‌اش توضیح داد: « در کنسرت بیست و ششم بهمن ماه تالار وحدت کامبیز گنجه ای نیز همراه ما خواهد بود و این موضوع به خاطر ارتباط تنگاتنگی است که طی سال های اخیر با این هنرمند و اردشیر کامکار داشتیم و امیدوارم کنسرتی که به مخاطبان عرضه می شود فضای قابل قبولی برای آنها باشد. بستر اصلی اجرای ما در جشنواره آواز بیات ترک است. ضمن اینکه قطعات انتخاب شده مبتنی بر بداهه نوازی هاست که مربوط به تعدادی از آثار استاد اردشیر کامکار است که تعدادی از آنها گزینش شده و در جلسات متعدد با تمرین هایی که انجام گرفته برای اجرا آماده شده است. ما در این فضا حلقه های منطقی بداهه نوازی قطعات را پیدا کردیم و نهایتا آنها را به سامان رساندیم. ما تلاش کردیم که در قطعات عنصر حرکت، تکنیک و پویایی با حس عناصر موسیقی ایرانی لحاظ شده باشد. البته با توجه به اساس کنسرت که مبتنی بر بداهه نوازی است ممکن است فرازی هم به دستگاه های دیگر و مدلاسیون اجرا داشته باشیم که هنوز هیچ چیزی مشخص نیست. این اولین بار است که در جشنواره شرکت می کنم. کمااینکه در سال های گذشته بارها از ما برای شرکت در این رویداد دعوت شده است اما دلیل حضور ما در این دوره از جشنواره به چند ماه پیش برمی گردد که متوجه شدم متولیان جشنواره امسال قرار است از زاویه ای متفاوت تر و عیارمندتر آن را برگزار کنند و آنطور که در جدول جشنواره مشاهده کردم متوجه شدم که گروه های جشنواره هنرمندانی شناخته شده دارای سابقه و اعتبار هستند. البته این به معنای نفی گذشته و حضور هنرمندان شایسته موسیقی در جشنواره نبود ولی آن چیزی که برای من مشهود بود تعدد گروه های حرفه ای موسیقی در جشنواره امسال بود که من را برای شرکت در آن ترغیب کرد.»
بابایی همچنین به این مساله اشاره کرد که بخش گزینش آثار این دوره از جشنواره از طیف گسترده هنرمندان به عنوان داور استفاده کرده و طبیعی است که امسال با توجه به این زاویه دید متفاوت احساس شود جشنواره جدی تر از دوره های گذشته آن برگزار می شود. همین که حضور گروه های آماتور حل شده و کمیت گرایی غالب بر کیفیت گرایی است می تواند نکته قابل توجهی باشد.
وی با اشاره به موضوع بداهه نوازی در موسیقی ایرانی گفت: «متاسفانه فرم های مختلف موسیقایی طی سال های گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده است و اغلب آثار به سمت ترانه ها و تصنیف هایی رفته که تعدادشان زیاد است یعنی می توان گفت بخش بداهه نوازی تقریبا در موسیقی ایرانی منتفی شده است. از این رو کسانی که به مقوله باشکوه بداهه نوازی در موسیقی ایرانی اعتقاد دارند لازم است که این بخش از کار را بیشتر و جدی تر از گذشته دنبال کند. البته بنده چنین رویکردی را فقط محدود به جشنواره موسیقی فجر نکردم و تصمیم دارم همراه با دوست هنرمندم نوید افقه کنسرت های بداهه نوازی را در طول سال برگزار کنیم.»

امیر بهاری مدیر روابط عمومی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در ابتدای این نشست گفت: «طبق برنامه ریزی هایی که انجام گرفته از این پس تصمیم داریم تا حداقل هفته ای یک بار میزبان اهالی رسانه با برگزاری نشست های خبری گروه های شرکت کننده در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر باشیم. این روند تا آغاز جشنواره ادامه خواهد داشت و امیدواریم بتوانیم با این فضا در اطلاع رسانی هرچه بیشتر فعالیت های جشنواره تلاش کنیم.»


58245

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 494076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =