ایرنا نوشت: معاون امور دفاعی نخست وزیر روسیه اعلام کرد مسکو از طریق مذاکره و گفت و گوهای طولانی با ایران توانست مساله تحویل اس-300 را با این کشور حل کند.

به گزارش ایرنا، 'دمیتری راگوزین' روز چهارشنبه در گفت و گو با شبکه خبری روسیه24 گفت: روسیه از تحویل تسلیحات اس-300 به ایران خودداری کرد و به همین دلیل این کشور با طرح یک رقم بزرگ خسارت علیه روسیه به دادگاه داوری بین المللی شکایت کرد.

وی با اشاره به مراحل طولانی شکایت ایران در دادگاه بین المللی اظهار داشت: در این مدت پیشرفتی در تحویل مجموعه های اس-300 به ایران حاصل نشد.

معاون نخست وزیر روسیه گفت: در نتیجه مذاکرات طولانی و دشوار موفق شدیم مساله مورد اختلاف را حل کنیم و این نکته را از یاد نبریم نکات بسیار ظریف و باریکی در مشرق زمین وجود دارد.

راگوزین گفت: سال 2015 سال مهم از نظر حل بسیاری از مسایل حقوقی مورد اختلاف بود و به عنوان مثال اختلاف در مورد تحویل ناوهای میسترال بالگردبر فرانسوی با روسیه نیز حل شد.

فرانسه پاییز گذشته تحت فشار آمریکا با وجود عقد قرارداد تحویل چهار فروند ناو بالگردبر میسترال با روسیه و دریافت حدود یک میلیارد دلار پیش پرداخت از حدود چهار سال پیش، این قرارداد را فسخ کرد.

راگوزین بتازگی به موافقت ایران برای پس گرفتن شکایت چهار میلیارد دلاری خود علیه شرکت «روس آبارون اکسپورت» از دادگاه داوری بین المللی اشاره کرد.

معاون دفاعی نخست وزیر روسیه گفت: ایران در آینده نزدیک پس از تحویل گرفتن نخستین مجموعه اس-300 از روسیه شکایت خود را پس می گیرد. بدون شک پس گرفتن شکایت شرط تحویل تسلیحات اس-300 به این کشور بود.

روسیه از ژانویه سال 2016، تحویل مجموعه های پدافند هوایی اس-300 را به ایران آغاز می کند و 80 کارشناس ایرانی برای استفاده از این مجموعه دوره چهار ماهه آموزشی را در آکادمی نظامی «موژایسکی» می گذرانند.

روزنامه رسمی راسیسکایاگازتا روسیه بتازگی به نقل از یک مقام روس اعلام کرد، روسیه ماه آینده میلادی تحویل مجموعه های پدافند هوایی اس-300 را به ایران مطابق با قرارداد دوجانبه آغاز می کند. تحویل نخستین مجموعه اس-300یا «فاواریت» به ایران در ماه ژانویه آغاز و در ماه فوریه به پایان می رسد.

بر اساس اطلاعات روزنامه روسی، مطابق شرایط قرارداد، تحویل مجموعه دوم اس-300 به ایران در ماه اوت و سپتامبر سال 2016 (اواخر تابستان آینده) انجام خواهد گرفت.

راسیسکایا گازتا در ادامه خبر خود افزود: در این قرارداد دوجانبه میان روسیه و ایران، تحویل چهار سامانه پدافند هوایی اس-300 به ایران پیش بینی شده است.
«دنیس مانتوروف» وزیر صنعت و تجارت روسیه پیش تر بطور غیرمستقیم با اشاره به آمادگی ایران برای پس گرفتن شکایت خود علیه روسیه از دادگاه داوری بین المللی، آماده شدن روسیه برای تحویل مجموعه های اس-300 را به ایران تایید کرد.

«دمیتری مدودیف» رئیس جمهوری وقت روسیه، در سال 2010 اجرای قرارداد تحویل مجموعه های پدافند هوایی اس-300را با ایران پس از تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت که تحویل تسلیحات تهاجمی را به این کشور منع می کرد، به تعلیق درآورد.

هر چند که اس-300 جزو تسلیحات تهاجمی محسوب نمی شود، اما مسکو از تحویل این سامانه ها خودداری کرد و تهران هم در پاسخ به این اقدام به دادگاه داوری بین المللی شکایت کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ماه مارس 2015 در دستوری ممنوعیت تحویل مجموعه های اس-300 را به ایران لغو کرد.
اس-300 با کاربرد دفاع متمرکز و قوی از مناطق حساس از مهمترین سامانه های پدافند هوایی جهان به شمار می رود که می تواند همزمان چندین پرنده دشمن را از جمله موشک های بالستیک ردیابی و از فاصله 150 کیلومتری در ارتفاع 27 کیلومتری هدف قرار دهد و حتی علیه اهداف زمینی به کار گرفته شود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 493984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =