علی لاریجانی: در موضوع هسته‌ای با درایت دیپلماتیک، حرکت رو به جلویی داشتیم

رییس مجلس ادعای برخی درباره توقف در تحقیق و توسعه هسته‌ای را رد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، رئیس مجلس در سومین همایش تکریم جایگاه نهاد سردفتری اسناد رسمی، گفت: برای جهش اقتصادی نیازمند تمهیدات دیپلماتیک و سیاسی و همچنین ساماندهی امور دیوانی در داخل کشور هستیم.

وی با بیان اینکه پیچیدگی‌های اداری و سوءمدیریت و البته تحریم‌ها، مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند، ادامه داد: اما با تلاش‌های دیپلماتیک زمینه برای رفع مشکلات فراهم شده است. برخی درخصوص توافق‌نامه هسته‌ای گاهی مطالبی می‌گویند و این در حالی است که باید در این زمینه به اسناد اصلی نگاه شود. به طور مثال گفته می‌شود در موضوع تحقیق و توسعه هسته‌ای، متوقف شده‌ایم که این واقعیت ندارد.

لاریجانی افزود: اتفاقا ایران در دوره اخیر مذاکرات هسته‌ای با دقت و درایت پیش رفته و باید توجه داشت ما خودمان نمی‌خواستم از این سانتریفیوژ‌ها استفاده کنیم و قصد استفاده از مدل‌های بر‌تر را داشتیم که روی آن نیز کارهایی انجام داده‌ایم که آخرین ورژن آی‌آر۸ (IR۸) می‌باشد و در حال پیشرفت است و زمان نیاز داشتیم که از آی‌آر۸ به نتیجه برسیم و کار تحقیق و توسعه ادامه می‌یابد و منعی برای توسعه نیست و کسانی که ادعاهایی می‌کنند باید مطابق اسناد بحث کنند.  
 
 او با بیان اینکه در موضوع هسته‌ای در کل با درایت دیپلماتیک حرکت رو به جلویی داشتیم، افزود: در کنار حفظ دانش هسته‌ای، موضوعاتی مانند تحقیق و توسعه و تولید مواد غنی‌شده صلح‌آمیز و رفع تحریم‌ها نیز میسر شد، البته ممکن است طرف مقابل شیطنت‌هایی انجام دهد. به طور مثال حرف‌های اخیر کنگره آمریکا نوعی شیطنت بود که پاسخ آن را می‌دهیم و تلاش ایران بر این اساس بود که توافق به درستی اجرایی شود، اما در ازای هر شیطنت باید آن‌ها توقع پاسخ داشته باشند و بدانند که این موضوعات رصد می‌شود، ما براساس قرار، درست عمل می‌کنیم، ‌ البته تا اینجای کار ایران ضرر نکرده و در حال حاضر ما می‌توانیم مواد در این رابطه را به فروش برسانیم که در شرایط تحریم صورت نمی‌گرفت و نکته دیگر اینکه بسته شدن پرونده PMD در آژانس کار خوبی بوده است که ثمره مذاکرات هسته‌ای بود.  

رئیس قوه مقننه کشورمان تاکید کرد: در حال حاضر نمی‌توان گفت که کار تمام شده و باید این موضوع را به سلامت عبور داد تا شرایط اقتصادی کشور روان‌تر و مشکلات مردم حل شود.  

اهم سخنان رییس مجلس به نقل از ایلنا از این قرار است:

** گاهی در نهادسازی بیشتر کار بر دوش دولت بوده و این نتیجه خوبی در پی نداشته است و حتی در حال حاضر نیز برخی سعی دارند بخشی از کار را از دفا‌تر رسمی بگیرند و به دولت واگذار کنند تا کار سامان یابد که این تصور درستی نیست.

**به هر میزان که امور در دست مردم باشد، بخش‌های مختلف روان‌تر کار خواهند کرد. نباید فراموش کرد برای بهبود وضعیت مردم باید رونق اقتصادی در کشور حاکم شود که این موضوع به تامین امنیت اقتصادی ارتباط دارد. البته امنیت باید در تمامی زمینه‌ها وجود داشته باشد تا انگیزه برای سرمایه‌گذاری بیشتر در کشور ایجاد شود.  

**برای رشد سرمایه‌گذاری باید زمان را برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در پروژه‌ها کاهش داد، با اینکه در قانون برنامه توسعه روی موضوع پنجره واحد تاکید شده، اما هنوز این مهم عملی نشده است.  

** باید قدرت ملی در زمینه اقتصاد تقویت شود. مردمی شدن اقتصاد باعث پویایی اقتصاد می‌شود. برای شکوفایی اقتصاد نیاز به رقابت و دوندگی است، ‌ بنابراین با تسهیل شرایط برای مردم و وجود قانون واحد برای اقتصاد باید زمینه توسعه را فراهم کرد. البته شرکت‌های نیمه دولتی نیز مانع رقابت بخش خصوصی می‌شوند، زیرا همین شرکت‌های بزرگ نیمه دولتی، دستی نیز در قدرت دارند.  

** اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاست‌های آن خوب بود اما به نوعی باید یک بار دیگر این قانون به طور صحیح اجرایی شود. همچنین باید اصلاحات دیوانی نیز در کشور صورت گیرد.  

27219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 493949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =